توپ برجام در زمین ما نیست/ما در موضوع منطقه مدعی هستیم نه متهم/آمریکایی ها ناگزیرند به برجام برگردند

ظریف با اشاره به اینکه توپ برجام در زمین ما نیست و آمریکا بود که برجام را نقض کرد،گفت: رهبری کاملاً صریح مشخص کردند و ما هم در حد خودمان این صحبت را کردیم که آمریکا بود برجام را نقض کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمدجواد ظریف در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه توپ برجام در زمین ما نیست و آمریکا بود که برجام را نقض کرد،گفت: رهبری کاملاً صریح مشخص کردند و ما هم در حد خودمان این صحبت را کردیم که آمریکا بود برجام را نقض کرد.


وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران حتی در زمان نقض برجام توسط آقای ترامپ، یک سال تعهدات خود را انجام داد و پس از آن هم در چارچوب برجام، تعهدات خود را کاهش داده است.


ظریف با بیان اینکه مراحل مختلف پیش بینی شده در ماده ۳۶ برجام را طی کردیم، اضافه کرد: رژیم آقای ترامپ، بدون هیچ دلیلی و بدون طی کردن آن مراحل از برجام خارج شد و آن را نقض کرد.


وزیر امور خارجه افزود: نه تنها خودش برجام را نقض کرد بلکه کشور‌های دیگر از جمله اتحادیه اروپا را نیز وادار به نقض آن کرد و کشور‌هایی را که می‌خواستند بر اساس قطعنامه شورای امنیت عمل کنند تنبیه کرد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکایی ها هنوز فرصت دارند که تناقض گویی های حرف های خودشان را اصلاح کنند. آقای بایدن باید تصمیم بگیرد، احساس می کنم که هنوز دولت آقای بایدن نتوانست کاملاً تصمیم بگیرد که چه کاری را می خواهد انجام دهد و از این حرف های بالا و پائینی که می زنند مشخص است.

 

وی ادامه داد: آن ها باید یک تصمیم بگیرند و آن این است که آیا می خواهند سیاست آقای ترامپ را ادامه دهند یا می خواهند سیاست جدیدی را انتخاب کنند.

 

وزیر امور خارجه افزود: خودشان گفتند که سیاست آقای ترامپ، شکست خورده بود بنابراین قصد نداریم آن سیاست را ادامه دهیم.

 

ظریف اضافه کرد: اگر قصد ندارند آن سیاست را ادامه دهند باید از آن سیاست جدا شوند زیرا آن سیاست جواب نداده و شکست خورده است.

 

وی گفت: احساس و تحلیل من این است که هنوز دولت آقای بایدن نتوانست برای خودش تصمیم بگیرد که چه کاری را می خواهد انجام دهد و حرف های کلی و بی مبنا و بی پایه می زند.

 

وزیر امور خارجه افزود: آن ها هنوز فرصت دارند که تناقض گویی های حرف های خودشان را اصلاح کنند.

 

ظریف با تاکید بر اینکه چیزی به برجام اضافه یا از آن کم نمی شود، گفت: کل برجام مذاکره شده است و درباره بقیه موضوعات هم صحبت و بحث شده است و تصمیم گرفتیم که آن موضوعات در برجام دیده نشود و برای این تصمیم هم هزینه هایی پرداخت شده است.

 

وی با بیان اینکه هر مذاکره ای، بده بستان است، افزود: آن ها چیزی هایی را باید ارائه می کردند و خواسته هایی داشتند برخی از خواسته های آن ها را نمی پذیرفتیم حتی برخی از خواسته هایشان را توانستند در قطعنامه 1929 بیاورند مانند محدودیت های موشکی برای ایران و تحریم تسلیحاتی.

 

وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما پذیرفتیم وارد این بحث ها نشویم و آن ها هم به خاطر این که ما وارد این بحث ها نشده بودیم مثلاً محدودیت های تسلیحاتی، تحریم را به محدودیت تسلیحاتی تبدیل کردند و محدودیت های تسلیحاتی را پنج سال ادامه دادند.

 

ظریف گفت: در بیانیه ای که همزمان با تصویب قطعنامه 2231 صادر کردیم هیچکدام از آن ها را نپذیرفتیم اما واقعیت این است که محدودیت های تسلیحاتی ما به مدت پنج سال یعنی تا ماه مهر گذشته ادامه داشت زیرا حاضر نشدیم در مورد برخی از موضوعات صحبت کنیم.

 

وی ادامه داد: در همه این موضوعات مانند برجام، همان گونه که رهبری فرمودند آن کسی که طلبکار است و می تواند شرط بگذارد ما هستیم و آن ها بدهکار هستند.

 

وزیر امور خارجه افزود: در موضوع منطقه و تسلیحات هم ما در واقع مدعی هستیم و متهم نیستیم.

 

ظریف اضافه کرد: این آمریکاست که صدها میلیارد دلار سلاح وارد منطقه ما می کند، 25 درصد کل تسلیحات جهان به منطقه ما ریخته می شود، سعودی چگونه 70 میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی می کند؟

 

وی افزود: کشور امارات متحده عربی که کل جمعیت بومی او یک و نیم میلیون نفر است 22 میلیارد دلار هزینه تسلیحات می کند.

 

وزیر امور خارجه اضافه کرد:​ زمانی که امروز آقای بایدن تصمیم می گیرد از یمن کنار بکشد و در یمن مداخله نکند، معلوم است که در این 6 سال کدام کشور موجب این همه جرم و جنایت در یمن شده است.

 

ظریف ادامه داد: بنابراین اگر قرار بود روزی در این زمینه ها صحبت می شد کسی که باید پاسخگو می بود غربی ها بودند نه ما.

 

وی با اشاره به اینکه میزان هزینه های تسلیحاتی ما،​ یک بخشی از هزینه های تسلیحاتی کشورهای همسایه ماست، گفت: این نشان می دهد اگر قرار باشد روزی عربستان با ایران این بحث ها را انجام دهد باید هزینه های تسلیحاتی خود را به کسری از این هزینه ها کاهش دهد تا بتواند با ایران بر روی یک میز بنشیند.

 

وزیر امور خارجه افزود: برجام با توجه به موافقت نکردن درباره دیگر موضوعات، نهایی شد و توافقی را که یک بار به نتیجه رساندیم دوباره درباره آن بحث نکنیم.

 

ظریف اضافه کرد: اینکه برخی ها برای اینکه بدهکاری خود را بپوشانند ادعای طلبکاری می کنند اروپایی ها که در واقع بدهکار مردم ما هستند آن ها نشان دادند که نه تنها در برابر شرکت های خود قدرتی ندارند بلکه شرکت های آن ها به جای گوش کردن به پایتخت های خود به واشنگتن گوش می کنند.

 

وی با بیان اینکه اروپایی ها باید این موضوع را درمان کنند، گفت: آن ها برای اینکه دست پیش را بگیرند حرف های دیگری را می زنند.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به سخنان آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه در مورد چین نباید دنباله روی آمریکا باشیم، خطاب به اروپایی ها گفت: شما این مشکلات راهبردی اروپا را حل کنید که دنباله رو نباشید.

 

ظریف افزود:​ ما دوست داریم با اروپا رابطه خوب داشته باشیم و دوست داریم ایالات متحده به برجام برگردد و برجام دوباره به صورت کامل اجرا شود.

 

وی اضافه کرد: ایران به صورت کامل در برجام است و از آن خارج نشد، آن کسی که خارج شده است آمریکاست و آن کسی که برجام را نقض کرده است اروپاست.

 

وزیر امور خارجه افزود: آن ها باید کارشان را اصلاح کنند، رهبر معظم انقلاب هم صریح اعلام کردند که آن ها برگردند و تعهدات خود را اجرا کنند ما هم بر می گردیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بالاخره دیرتر یا زودتر، آمریکایی ها ناگزیرند به برجام برگردند زیرا انتخاب بهتری ندارند و توافق بهتری نصیب آن ها نخواهد شد.

 

ظریف در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری در پاسخ به این پرسش که آیا ما عجله ای برای برگشت به برجام داریم؟ افزود: نه ما هیچ دستپاچگی نداریم، آمریکایی ها باید عجله داشته باشند و دولت آقای بایدن وارث یک بدنامی است.

 

وی با اشاره به وضع داخلی آمریکا گفت: قرار است سه شنبه آقای ترامپ در مجلس سنا به علت فضاحتی که به راه انداخت محاکمه شود.

 

وزیر امور خارجه افزود: به علت دعواهای داخلی حزبی، احتمال دارد در این دعوا هم به جایی نرسند و این ننگ برای آن ها بماند که رئیس جمهور کشوری علیه کنگره همان کشور، شورش راه انداخته است.

 

ظریف اضافه کرد: داخل آمریکا میان ایالت های قرمز و آبی، اختلاف اساسی است. شنیدیم در ایالت تگزاس درباره جدا شدن این ایالت از آمریکا صحبت می کنند و قبلاً در ایالت های آبی، این بحث مطرح بود.

 

وی گفت: آقای بایدن علاوه بر روبرو بودن با فاجعه داخلی با فاجعه خارج آمریکا هم طرف است و آن این است که اگر آمریکا حیثیتی در جهان داشت آقای ترامپ آن را نابود کرده است.

 

وزیر امور خارجه افزود: اکنون آقای بایدن می خواهد آن میراث را حفظ کند و روش آقای ترامپ را ادامه دهد حتما نتیجه آن نیز همان خواهد بود و فقط فایده آن برای آقای بایدن این است که مقدار بیشتری، بی حیثیتی آمریکا در سطح بین المللی را ادامه می دهد.

 

ظریف اضافه کرد: ما عجله ای نداریم، مردم ما چهار سال سختی را تحمل کردند، دو ماه هم روش. البته باید تلاش کنیم این سختی کم شود و وظیفه ما همین است.

 

وی افزود: بالاخره دیرتر یا زودتر، آمریکایی ها ناگزیرند به برجام برگردند زیرا انتخاب بهتری ندارند و توافق بهتری نصیب آن ها نخواهد شد.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برخی مقامات فعلی دولت بایدن، خودشان در مذاکرات بوده اند، گفت:​ آن ها می دانند این بحث ها جای باز شدن دوباره ندارد بنابراین هر چه زمان بگذرد وقت خودشان را تلف کردند.

 

ظریف با بیان اینکه ما موظف به اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی هستیم، افزود: مصوبه مجلس هم روشن است که هر وقت آمریکا، تعهدات خود را اجرا کند و تحریم ها را بردارد ما هم به برجام بر می گردیم.

 

وی اضافه کرد: در روز سوم اسفند اتفاقاتی می افتد اما قابل بازگشت است آمریکایی ها فرصت هایی را از دست خواهند داد و این تصمیمی است که دولت آقای بایدن باید بگیرد.

 

وزیر امور خارجه گفت: آن چه که به نظر می رسد این است که دل آن ها می خواهد به برجام برگردد اما هنوز نتوانستند تصمیم بگیرند و ما صبر می کنیم تا تصمیم خود را بگیرند.

 

ظریف با تاکید بر اینکه پیش از آن که آمریکا به تعهدات خود برگردد، ایران به تعهدات خود بر نمی گردد، افزود: آمریکا باید بداند که او کشوری است که برجام را نقض کرده است و باید تعهدات خود را اجرا کند.

 

وی ادامه داد: این که آن ها بخواهند اقدامات مثبتی را انجام دهند ما بر اقدامات آن ها دقت می کنیم اما همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند بازگشت ایران به تعهداتش، زمانی خواهد بود که مشکلی که ایران بر اساس آن ماده 36 برجام را اعمال کرد, برطرف شود.

 

وزیر امور خارجه تاکید کرد:​ برجام کاملاً روشن است و آن را با چشم باز و بدون اعتماد به طرف مقابل، مذاکره کردیم.

 

ظریف اضافه کرد:​ مشخص کردیم که اگر طرف مقابل تعهدات خود را انجام نداد, می توانیم اقدامات مقرر را انجام دهیم.

 

وی گفت: زمانی که راضی شدیم و مشکل اجرای تعهد توسط آمریکا حل شود، آن وقت دلیلی ندارد که ماده 36 برجام را اجرا کنیم.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه راستی آزمایی اقدام آن ها راحت است, افزود: باید بتوانیم نفت را هر مقدار که می خواهیم بفروشیم و پول آن را هم برگردانیم و آمریکا نمی تواند برای ما تعیین کند که چقدر می توانیم نفت بفروشیم و یا اینکه چه میزان از پول حاصل از فروش نفت را برای چه کاری برگردانیم.

 

ظریف تاکید کرد: برجام کاملاً واضح است و هیچ محدودیتی در فروش نفت و پول آن نداریم.

 

گفت: البته تعهدات آمریکا در برجام فقط فروش نفت و پول آن نیست بلکه تعهداتی دارد که دیوان بین المللی دادگستری حتی اگر برجام در کار نبود او را متعهد به آن تعهدات کرده بود.

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران با پیروزی در گرفتن رای این دیوان به دنیا ثابت کرد که کشور قانون مداری است و آمریکا کشور قانون شکنی است.

 

ظریف اضافه کرد:​ برای ما موجب تاسف است که دولت آقای بایدن هم مجبور شد از تصمیم دیوان بین المللی دادگستری، اظهار تاسف کند در حالی که این دیوان فقط به یک توافقنامه معتبر میان ایران و آمریکا استناد کرده و گفته است که این دیوان حق شنیدن شکایت ایران را دارد.

 

وی در پاسخ به خواسته آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه عربستان سعودی هم باید به مذاکرات برجامی اضافه شود، گفت: اصلا مذاکره ای نداریم که سعودی در آن باشد یا نباشد.

 

وزیر امور خارجه افزود: برجامی وجود دارد که درباره آن مذاکره شده و کاملاً مشخص است، 150 صفحه سند است و کلمه به کلمه آن را مذاکره و توافق کردیم و برخی را ما دوست نداشتیم و برخی را آن ها دوست نداشتند.

 

ظریف با اشاره به اینکه توافق برجام در زمان آقای «اولاند» رئیس جمهور سابق فرانسه، انجام شد, اضافه کرد: ​ممکن است که برخی چیز ها را آقای مکرون دوست نداشته باشد ضمن اینکه کسی آن ها را ناگزیر نکرده بود که به توافق بپیوندند.

 

وی ادامه داد: در هر حال آن ها به توافق پیوستند و آن را به شورای امنیت بردند و به آن رای دادند بنابراین این توافق بر سر جای خود باقی است.

 

وزیر امور خارجه گفت: اگر بحث منطقه است, ما می خواهیم درباره منطقه با عربستان سعودی مذاکره کنیم و شما جایی در مذاکره ندارید.

 

ظریف تاکید کرد:​ در بحث منطقه، کشورهای منطقه باید مذاکره کنند.

 

وی افزود: بند 8 قطعنامه 598 شورای امنیت در سال 1366 مشخص کرده است که دبیر کل سازمان ملل متحد با 8 کشور منطقه یعنی ایران، عراق، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، عمان، کویت و قطر بنشینند و در مورد امنیت منطقه صحبت کنند و هیچ جا نگفته با فرانسه یا آمریکا در این باره صحبت کنند.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه این بند در آن زمان به پیشنهاد ایران وارد قطعنامه 598 شد، افزود: آنها نباید برای خودشان چیز جدیدی را ابداع کنند. ما یک برجام داریم که مذاکره شده است و به مذاکره دوباره نیازی ندارد و یک قطعنامه 598 هم داریم که متاسفانه بند 8 آن اجرا نشده است.

 

ظریف اضافه کرد:​ علت اینکه این 8 کشور دور یک میز ننشسته اند این است که سعودی ها همیشه امید داشتند که جنگ های خود را از طریق دیگران انجام دهند.

 

وی ادامه داد: آن ها یک روزی می خواستند این جنگ را از طریق صدام حسین انجام دهند و 75 میلیارد دلار پول دادند و برای او سلاح خریدند و دیدند که 8 سال بعد همین سلاح ها را علیه خودشان به کار بردند.

 

وزیر امور خارجه اضافه کرد: بعدش هم این پول ها را به جیب آقای ترامپ ریختند و او رفت.

 

ظریف گفت: از اجلاس سران شورای همکاری خبر داریم. زمانی که مرحوم امیر سابق کویت پیشنهادی را ارائه کرد و ایران هم پذیرفت یکی دو تا از سران کنونی شورای همکاری گفتند صبر کنید آقای ترامپ ایران را به قول خودشان, سر عقل بیاورد.

 

وی ادامه داد: دیدید که آقای ترامپ رفت و ایران قدرتمندتر از گذشته در منطقه است.

 

وزیر امور خارجه افزود: اکنون هم سراغ رژیم صهیونیستی رفتید, بدانید که نتانیاهو از ترامپ و صدام بدتر است, او به ترامپ وفا نکرد و روزی که آقای بایدن برد نتانیاهو عکس ترامپ را از روی توئیتر خود برداشت و شما به این آدم که نمی تواند امنیت خودش را حفظ کند و 10 تا پرونده فساد دارد و روزی باید به زندان برود؛اعتماد کردید که برای شما امنیت بیاورد؟

 

ظریف تاکید کرد:​ این روش را رها کنید. این سیاست را که موجب شده است کسی مانند آقای مکرون خود را متولی کشورهای منطقه بداند و اینکه به او و یا نتانیاهو برای امنیت متوسل شوید, رها کنید.

 

وزیر امور خارجه افزود: بند 8 قطعنامه 598 واضح است و می گوید دبیرکل به علاوه 8 کشور؛ یعنی این 8 کشور هستند که حق دارند پشت میز مذاکره باشند و آقای مکرون حقی ندارد که پشت این میز باشد.


ظریف درباره نیاز میانجی میان ایران و سعودی ها برای احیای روابط افزود: اگر کشورهای قطر و کویت بخواهند مساعی جمیله شان را به کار ببرند ما مانع نخواهیم شد ولی ما آمادگی داریم با همسایگان خود رابطه همسایگی داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: طرح صلح هرمز که سال گذشته توسط رئیس جمهور در مجمع عمومی ملل متحد مطرح کرد و بر اساس آن طرح به 7 کشور دیگر منطقه نامه نوشتند هنوز این طرح روی میز است و پیشنهاد دادیم 7 کشور دیگر ایده های خود را در این طرح عنوان کنند و اگر ایده شما این است که آقا بالا سری برای شما امنیت فراهم کند آقا بالا سر وجود نخواهد داشت.

 

ظریف افزود: ما آمادگی صحبت داریم و دبیرکل ملل متحد هم بر اساس قطعنامه 598 یک حقی برای شروع این کار دارد در غیر این صورت 8 کشور منطقه بدون نیاز به قیم و مدعی می توانند مذاکره کنند.

 

ظریف گفت: غربی ها تنها قصد دارند 25 درصد سلاح های دنیا را در این منطقه به فروش برسانند و خودشان به ما می گویند که این ها نمی توانند از این سلاح ها استفاده کنند.

 

وی افزود: اگر جای کشورهای منطقه بودم هرگز اجازه نمی دادم این همه منابع که می تواند صرف توسعه، زدودن فقر از جهان اسلام شود به جیب کشورهایی برود که ذره ای احترام برای شما قائل نیستند.

 

وزیر امور خارجه درباره تکلیف خسارت های برجام هم گفت: همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند مرحله اول این است که امریکا تعهدات خود را انجام دهد و ما این تعهدات را راستی آزمایی می کنیم و بعد می توانیم بلافاصله برگردیم و تعهدات خودمان را اجرا کنیم.

 

ظریف ادامه داد: در مرحله دوم بحث می کنیم راجع به اینکه امریکا که از برجام خارج شده چگونه می تواند به 1+5 برگردد و امریکا اگر تعهدات خود را اجرا کند گروه 1+4 و ایران مخالفتی با بازگشت امریکا نمی کنند ولی زمانی که امریکا به برجام برگشت باید برخی موضوعات مشخص شود و یکی از مواردی که حتی قبل از بازگشت امریکا باید مشخص شود این است که چگونه دوباره این تجربه تکرار نشود و ما چطور می توانیم اطمینان داشته باشیم 4 سال دیگر رئیس جمهوری مانند ترامپ سر کار نیاید؟ آمریکایی ها باید نشان دهند که این تجربه تکرار نخواهد شد.

 

وزیر امور خارجه گفت: ما باید مطمئن شویم تعهدات انجام می شود و یکی از این راه ها این است که باید خسارت ایران معلوم شود چون مردم ایران خسارت دیدند و البته تضمین عدم تکرار شرایط قبلی هم یکی از راه های دیگر است و این ها مواردی است که در آینده خواهیم داشت البته بعید می دانم این آینده، آینده خیلی نزدیکی باشد. گام اول، اجرای تعهدات است.

 

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران برای حل بحران یمن آمادگی دارد، گفت: سیاست های سعودی در منطقه شکست خورده و آنها باید این سیاست ها را کنار بگذارند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان درباره بحران یمن و حضور نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در تهران گفت: در فروردین ۹۴ که جنگ یمن شروع شد ایران یک پیشنهاد ۴ ماده ای درباره یمن ارائه داد؛ آتش بس فوری، کمک رسانی فوری، گفتگوهای فراگیر یمنی و تشکیل حکومت فراگیر یمنی با حضور همه گروه ها، در این طرح آمده بود؛ فکر می کنم همین امروز هم بخواهد راه حلی برای یمن باشد همان طرح است.

 

وی درباره دلیل اجرایی نشدن این راه حل گفت: ولیعهد عربستان در این باره توافق کرد که در عرض سه هفته یمن را شکست می دهیم و آمریکایی ها این حرف را خریدند. امروز حدود ۶ سال گذشته و آتش بسی که روی میز بود صرفا بخاطر خیال بافی ولیعهد عربستان و خام شدن آمریکایی ها باعث فاجعه انسانی در یمن شد.

 

وی افزود: خوشحالیم بعد از شش سال دولت بایدن فهمیده که ان راه اشتباه بوده است. خیلی خوب اگر غلط بوده چک سفید امضا را از که در اختیار عربستان گذاشتید را خاتمه بدهید. شش سال مردم را به خاک و خون کشیدند و منطقه را ناامن کردند همانطور که سوریه را ۱۱ سال سوریه ناامن کردند؛ اما شکست خوردند؛ این تفکر را همسایگان ما باید کنار بگذارند چون این روش ها جواب نمی دهند.

 

ظریف اظهار داشت: حالا آمریکا یک مقدار عقلانیت نشان داده است. ما و یمن هم از روز اول آماده بوده ایم؛ البته دفاع حق یمنی هاست؛ نمی شود روی سر یمنی ها بمب بریزید و توقع داشته باشید که اینها پاسخ ندهند؛ سعودی متوقف کند، یمن هم متوقف می کند.

 

ظریف با اشاره به اشتباه سعودی و شکست سیاست های آنها درباره سوریه، صدام و یمن گفت: اشتباه اینها این است که فکر می کنند با سلاح های آمریکا و مزدورانی چون داعش، القاعده و جبهه النصره می توانند خواست مردم را سرکوب کنند.

 

وی ادامه داد: سعودی ها تلاش کردند بعد از صدام به مدت ۱۳ سال به عراق سفیر نفرستند اما نهایتا مجبور شدند سفیر بفرستند، داعش از عراق شروع شد چون خواستند منطقه را به آتش بکشید منطقه نابود شد اما سیاست شما هم شکست خورد.

 

وزیر امور خارجه تاکید کرد: لازم است همسایگان ما با دیدگاه جدیدی وارد شوند و خواهند دید که ایران خواهان رابطه همسایگی است و آغوش ایران برای همسایگانش باز است.

 

وزیر امور خارجه درباره منطقه قفقاز و منافع ایران در این منطقه اعلام کرد: فشارهایی که آمریکایی ها آوردند واقعیت است؛ برخی سیاست های سختگیرانه ای هم که ما داشتیم واقعیت است و شاید درست باشد که انها داشتند کم کم ما را دور میزدند. ما خیلی از اینها را معالجه کردیم. مثلا در توافق ۲۵ ساله اینکه ایران باید در کمربند راه ابریشم باشد و باید در مسیر خطوط مواصلاتی باشد، آمده است.

 

وی با اشاره به موضوع ارتباطات در منطقه قفقاز گفت: در بحث ارتباطات مخابراتی، مواصلاتی و خطوط انرژی، جمهوری اسلامی دارد نقش ایفا میکند.

 

ظریف با اشاره به احیای خطوط مواصلاتی با محوریت ایران در منطقه قفقاز تاکید کرد: اینها همه اش فراهم شده و در سفر من به منطقه قفقاز، ایران می تواند نقطه وصل خطوط مواصلاتی باشد و رابطه ما با تمام کشورهایی که در این منطقه هستند خوب است. ما باید دنبال بازی برد برد باشیم؛ کسی که دنبال بازی برد باخت برود، احتمال بازنده شدن زیاد است.

 

وی ادامه داد: الان امکانی داریم که با یک کنسرسیوم باعث آرامش بیشتر بین کشورهای منطقه (قفقاز) باشیم. پیشنهاد من این است که نگاه ما به منطقه فراگیر باشد. ایران در این منطقه قابل حرف نیست.

 

وی درباره آخرین وضع قرارداد با چین گفت: در آخرین سفر وزیر خارجه چین از پیشنهاد متقابل صحبت شد؛ آنها گفتند داریم پیشنهادهای ایرانی را نهایی می کنیم و من احساس میکنم با تمام شدن توافق فاصله زیادی نداریم.

 

وزیر امور خارجه درباره میزان موفقیت تغییر ساختار وزرات خارجه گفت: یکی از تجربیات موفق ما تغییر ساختار است؛ معاون اقتصادی روی قضایا متمرکز است؛ دستگاه ها با معاون اقتصادی ما همکاری میکنند‌.

 

وی درباره عدم پیروزی های اقتصادی در منطقه ای افزود: باید ببینم در چه حوزه متمرکز شده ایم، خب ما کمتر در حوزه اقتصاد متمرکز شده ایم؛ تمرکز ما در حوزه میدانی بوده و پیروز هم شده ایم؛ این پیروزی ها را باید در حوزه اقتصادی هم ترجمه کنیم.

 

ظریف درباره آخرین خبرها درباره مسئله قره باغ گفت: نگاه همه رو به جلو است و همه می خواهند گذشته تکرار نشود. امیدواریم در قالب یک کنسرسیوم کاری کنیم بازگشت به گذشته ممکن نباشد و این به نفع همه است.

 

وزیر امور خارجه درباره آخرین وضعیت روند مذاکرات آستانه، گفت: متاسفانه مذاکرات قانون اساسی در ژنو برگزار شد و توفیفات نداشت؛ ما به دنبال برگزاری یک جلسه آستانه هستیم که احتمالا به دلیل مشکلات کرونایی در سوچی در سطح نمایندگان ویژه سه کشور برگزار خواهد شد.

کد خبر 1024850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha