توهین و افترا به افراد در فضای مجازی نکوهیده است

حجت الاسلام مدبر گفت: توهین، تهمت، افترا، غیبت، هتاکی و تخریب شخصیت‌ها در فضای مجازی قول غیرسدید و خلاف تقوا است.

حجت الاسلام «محمد حسین مدبر» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، گفت: مقام معظم رهبری از رعایت نشدن ادب در کلام و تقوای در سخن خصوصا در فضای سایبری و مجازی ابراز ناراحتی کردند و از تمام کسانی که تریبونی در اختیاردارند خواستند که این مسئله را گوشزد کنند.

 

امام جمعه جهرم افزود: خدای متعال در خطاب خود به مومنان و آحاد جامعه اسلامی خواسته‌اند که اهل تقوا باشیم و همه جا خداوند متعال را حاضر و ناظر بدانیم و حریم‌ها را خصوصا حریم خداوندی را نگه داریم و در یک کلام وظیفه اخلاقی و شرعی خودمان را انجام دهیم هرچه که باشد.

 

وی بیان کرد: در قرآن کریم ده نوع قول آورده شده مانند: قول معروف، قول حسن، قول احسن، قول بلیغ، قول کریم، قول سدید، قول شیطان رجیم، قول من رب الرحیم..... که نشانه اهمیت مسئله بیان و سخن و زبان است.

 

حجت الاسلام مدبر با اشاره به اینکه در اهمیت این نعمت که جزو اولین نعمت‌های الهی و ظرفیتی بزرگ برای رشد و تعالی ما انسانهاست خداوند در قرآن کریم و در سوره «الرحمن» به آن تاکید کرده است، خاطرنشان کرد: البته به همان اندازه که بزرگ و با اهمیت است بسیار هم پر مخاطره است.

 

وی با اشاره به اینکه بزرگان اخلاق فرموده‌اند که متجاوز از 30 گناه کبیره  با همین زبان انجام می گیرد که با هیچ عضوی از اعضای بدن این 30 گناه انجام نمی‌گیرد، عنوان کرد: امام سجاد (ع) می‌فرمایند زبان، هر روز صبح از اعضا و جوارح بدن احوالپرسی می‌کند که «کیف اصبحتم» وهمه می‌گویند «بخیر ان ترکتنا..... انما نثاب بک و نعاقب بک» یعنی اگر تو بگذاری ما حالمان خوب است؛ تو اگر کار خوبی انجام دهی ثواب و جایزه‌ای به ما می‌رسد و اگر گناهی انجام دهی کتکش را ما می‌خوریم.

 

امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه این کلمه «سدید» از «سد» یعنی نفوذناپذیر گرفته شده و قول سدید یعنی سخن محکم با پشتوانه منطقی  و با ساختاری حساب شده از موادی که خدایی باشد که  کسی نتواند در آن نفوذ بکند، تاکید کرد: سخن سدید یعنی سخن تاب و تمام و بی عیب که کسی نتواند از آن عیبی بگیرد و از آن سواستفاده بکند؛ سخن سدید سخنی است که برای خدا باشد و هم حسن فعلی و هم حسن فاعلی داشته باشد.

 

به گفته حجت الاسلام مدبر متاسفانه اکنون توهین، تهمت، افترا، غیبت، هتاکی تخریب شخصیت‌ها خصوصا در فضای مجازی زیاد شده که همگی قول غیرسدید و خلاف تقوا است.

 

وی ادامه داد: انسان  باتقوا وقتی که می‌خواهد سخنی بگوید یا سخن دیگران را نقل کند ویا در فضای مجازی پیام و مطلبی را برای دیگران بفرستد، باید دقت کند که آیا این حرف، درست و کارشناسی شده هست یا نه چرا که بالاخره یک روزی باید بابت تک تک حرف‌هایمان جواب پس دهیم.

 

 امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه در حرف‌های مؤمن هرگز نباید غیبت و تهمت باشد تا باعث  اختلاف و جدایی و شادی دشمن شود و دل خانواده شهدا و مومنین و انقلابیون و مردم عزیز کشورمان خالی شود و ثمره‌اش نومیدی خودی‌ها و امیدواری دشمنان باشد، تاکید کرد: باید خیلی مواظب حرف‌ها و پیام‌ها خصوصا در فضای مجازی باشیم.

 

 

کد خبر 1024905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha