عرصه و حریم سه تپه باستانی در شیروان تعیین تکلیف و مطالعه شد

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان گفت: عرصه و حریم سه تپه ارگ باستانی، ارگ استقلال و تپه گلول در شیروان تعیین تکلیف و مطالعات آن انجام شد.

«میثم زاع» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: امسال به صورت جدی دنبال آزادسازی زمین های اطراف این سه تپه بودیم که اینک منتظر برگزاری کمیته فنی در تهران و مجوزهای استان هستیم تا مراحل بعدی صورت گیرد.

 

 

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیروان عرصه و حریم تپه ارگ نادری را 10 هکتار عنوان کرد و بر برنامه‌ریزی با هدف شناخت، معرفی و حفظ ارزش‌های هنری‌تاریخی و فرهنگی در محوطه‌های تاریخی تاکید کرد و گفت: تعیین حریم‌ها و محدوده بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با این هدف انجام می‌شود.

 

 

زارع همچنین مشخص شدن زمین ها برای خریداری و درجه بندی را یکی دیگر از این اهداف ذکر کرد و افزود: سال گذشته 400 میلیون ریال برای مطالعات تپه گلول و استقلال تخصص داده شد و امسال هنوز مبلغی ابلاغ نشده است و فقط برای کاوش ارگ باستانی یک میلیارد و 500 میلیون ریال پیشنهاد داده شده است.

 

 

وی تصریح کرد: تاکنون 250 اثر تاریخی در شهرستان شیروان شناسایی شده است که از این تعداد حدود 60 اثر تاریخی ثبت ملی شده است.

 

 

شیروان، شهری است که هفت هزار سال قدمت دارد این شهر مرکز شهرستانی به همین نام در استان خراسان شمالی و دومین شهرستان بزرگ و مهم این استان شمال شرقی کشور است.

 


بر اساس روایت های تاریخی نام شیروان منسوب به نقش شیری است که شکل و شمایل آن در دامنه کوهی که در فاصله چند کیلومتری جنوب شهر وجود دارد.

 

 

این نقش با سنگ‌هایی درست شده که از نظر جنس، نوع و رنگ با سنگ‌های کوه‌های جنوب شهر شیروان متفاوت هستند.

 


از جاذبه‌های گردشگری شیروان می‌توان به تپه باستانی ارگ شیروان اشاره کرد، این ارگ تاریخی که در گذشته مرکز حکومت و فرماندهی خطه شمال خراسان بوده، اکنون عظیم‌ترین و مهم‌ترین محوطه باستانی شمال شرق کشور به حساب می‌آید.

 


ارگ شیروان تا به امروز به عنوان کهن‌ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستانشناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.

 

 

تپه باستانی ارگ شیروان که با شماره 703 در شمار آثار ملی به ثبت رسیده اکنون عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق کشور و از کهن ترین مراکز فرهنگ و تمدن در خطه خراسان شمالی است.

 



این اثر باستانی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد و از اولین محوطه های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می شود که همانند کوهی در داخل شهر باستانی شیروان قرار گرفته و بر دشت شیروان اشراف داشته و رود اترک از مجاورت آن می گذرد.

 

 

کد خبر 1024999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha