اختصاص  ۲۵ درصد از اشتغال همدان  به شهرستان ملایر

جلیلی گفت: ۲۵ درصد از اشتغال استان همدان در حوزه صنایع دستی مربوط به شهرستان ملایر است .

«ابراهیم جلیلی» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار و ۸۰۰ اشتغال ایجاد شده در حوزه صنایع دستی در شهرستان ملایر داریم که ۹ هزار نفر در حوزه مبل و منبت به طور مستقیم فعال هستند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ملایر  با بیان اینکه  مبل و منبت ۱۱.۳ درصد از اشتغال این شهرستان را به خود اختصاص داده است افزود: در مجموع ۱۳.۵ درصد از اشتغال این شهرستان به صنایع دستی اختصاص دارد و پس از حوزه کشاورزی، صنایع دستی دومین و بیشترین اشتغال را دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با اشاره به فعالیت بیش از 4 هزار کارگاه مبل و منبت در سطح شهرستان ملایر افزود: بیش از 20 هزار نفر از جوانان سطح شهرستان ملایر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنعت مبل و منبت فعالیت دارند..

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به فعالیت هنرمندان این شهرستان در ۲۰ رشته صنایع دستی بیان کرد: پس از مبل و منبت، رشته مرواربافی با حدود یک‌هزار هنرمند بیشترین حجم اشتغال را در این حوزه دارد.

جلیلی ادامه داد: ۸۰۰ هنرمند دیگر در سایر رشته‌ها همچون قلم‌زنی روی مس به عنوان سومین رشته پرطرفدار در حوزه صنایع دستی، چرم، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، گیوه‌بافی، رودوزی سنتی، ساخت سازهای سنتی، گره‌چینی، سفال، میناکاری و پیکرتراشی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: از جمعیت شاغل ۴۳ هزار نفری استان همدان در حوزه صنایع دستی،  این شهرستان ۲۵ درصد از اشتغال استان را در حوزه صنایع دستی به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر کمبود منابع مالی و اعتبارات را عمده‌ترین مشکل در حوزه صنایع دستی برشمرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و وارد شدن خسارت به هنرمندان،  تسهیلات در این زمینه به هنرمندان پرداخت شده است.

 وی یادآور شد: توسعه این بخش همواره می‌تواند رونق اقتصادی را برای شهرستان ملایر به همراه داشته باشدو با ترویج هر چه بیشتر صنایع‌دستی می‌توان  اشتغال بیشتری ایجاد کرد .

کد خبر 1025080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha