پنج درصد واکسن‌های تامین شده کرونا در کشور به استان فارس اختصاص می یابد

لطفی گفت: پنج درصد واکسن‌های تامین شده کرونا در کشور به استان فارس اختصاص می یابد و ۳۰۰ دوز واکسن در مرحله اول برای تزریق به پرسنل «آی سی یو» به عنوان پرخطرترین گروه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مهرزاد لطفی»، امروز (دوشنبه 20 بهمن) در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا در فارس گفت: خوشبختانه با برخورداری از یک فاصله زیاد با میانگین کشوری، فارس کمترین مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور یعنی یک و هفت دهم از چهار و هفت دهم کشوری را دارد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: این آمار مطلوب نتیجه همراهی مسئولان استانی، رسانه ها و شهروندان در رعایت نکات بهداشتی بوده که امیدواریم تداوم یابد.

وی تاکید کرد: یک پنجم تخت های بیمارستانی استان به بیماران کرونا اختصاص داده شده و ۲ هزار تخت ما در حال آماده باش است و در حال حاضر ۶۰۰ بیمار بستری در استان داریم.

لطفی با اشاره به انجام تست های  تشخیصی «پی سی آر» در استان بیان کرد: فارس بالاترین رقم  انجام این تست ها را به خود اختصاص داده و با پیشگامی در راه اندازی مراکز ۱۶ ساعته دارای ۴۵ مرکز است.

وی از آغاز واکسیناسیون کرونا در استان خبر داد و گفت: سه پایگاه تزریق واکسن برای کارکنان بخش های مراقبت ویژه در استان برای آغاز این واکسیناسیون پیش بینی شده است و واکسیناسیون از صبح سه شنبه ۲۱ بهمن آغاز خواهد شد.

لطفی تصریح کرد: پنج درصد واکسن‌های تامین شده کرونا در کشور به استان فارس اختصاص می یابد و در مرحله اول ۳۰۰ دوز واکسن به فارس داده می شود که برای تزریق به پرسنل «آی سی یو» به عنوان پرخطرترین گروه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند نامناسب پرونده شهدای سلامت فارس گفت: در حالیکه ۲۰ پرونده شهید سلامت داریم اما تنها یک پرونده در کشور و مربوط به شهید «کشتکار» مورد تایید قرار گرفته است.

لطفی  با اشاره به جهش پذیری ویروس کرونا بیان کرد: ویروس کرونا بیش از چهار هزار جهش را تجربه کرده و ممکن است نوع ویروس در هر استان متفاوت از استان دیگر باشد که انجام سفرهای بین استانی منجر به انتقال انواع دیگر ویروس می شود.

«محمدرضا حیدری» نیز در این نشست از کمبود 107 دارو خبر داد و گفت: به دلیل تحریم و مشکلات ارزی با کمبود برخی داروها مواجه هستیم اما خوشبتانه طی یک سال اخیر، دو سوم بدهی دارویی استان به شرکت های دارویی پرداخت شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: انسولین ها و داروهای شیمی درمانی و ... در کشور سهمیه بندی است اما در تولید داروهای داخلی در بحث کرونا موفق بوده ایم و داروها از نظر اثربخشی خوب بوده اند.

وی اضافه کرد: هشت درصد سهمیه دارویی کشور باید به استان فارس برسد و اگر کمبود دارو در شیراز داریم چون قطب پزشکی کشور هستیم و داروی مورد نیاز بقیه استان های همجوار را نیز تامین می کنیم.

حیدری در خصوص عدم ترخیص داروی «جید نیو» به عنوان داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی گفت: ترخیص داروی «جید نیو» از کمرگ خارج از اختیارات استانی است و اگر ترخیص و توزیع شود در اختیار ما نیز قرار خواهد گرفت.

کد خبر 1025184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha