اخلاق ورزشی پایه قهرمان پروری

اخلاق و ارزش های فرهنگی از پایه و اساس های هر حرفه و شغلی محسوب شده که این مقوله در ورزش پایه قهرمان پروی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، اخلاق و حفظ هنجارهای اجتماعی مولفه ای برای تفویت همدلی و کاهش و یا زودن نارضایتی و نابسامانی های اجتماعی است.

 

اگر در هر شغل و حرفه ای مردم این ارزش های انسانی و اسلامی را رعایت کنند، آنگاه مشکلات ناشی از هر حرفه کاهش و زمان ها برای حل اختلاف و مدیریت اختلافات تلف نمی شود.

 

وقتی بد اخلاق در عرصه ای رخ می دهد، اهداف گم شده و واقعیت ها به حاشیه رفته و روند توسعه آهسته و یا تعطیل می شود.

اخلاق در ورزش نیز یکی از ضرورت ها برای کاهش اختلافات و افزایش نشاط اجتماعی است که سال ها است که  گفتمان آن مطرح و اقداماتی نیز برنامه ریزی و اجرا شده اما تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد تا این موضوع محقق شود.

چه کسانی در این خصوص مسوول بوده و باید نقس آفرینی کنند؟ آیا باید از درون یا برون افراد سازمان های این حوزه این کار انجام شود؟ کدام اقدام اثربخشتر است؟

 

این ها سوالاتی برای این موضوع است که باید مردم، ورزشکاران، مربیات و‌ مسوولان نقش خود را ایفا کنند.

 

اینکه مسوولان دستگاه های فرهنگی، وزارت ورزش و جوانان و هیات های ورزشی در این‌خصوص نقش سیاست گذاری و راهبردی دارند، شکی نداریم اما لایه اثرگذار در این حوزه کجاست که با کمترین امکانات اما بیشترین اثر را می گذارد.

 

مربیان هیات های ورزشی مهمترین و اثرگذارترین اشخاص برای توسعه اخلاق در بین ورزشکاران هستند که اگر در حین تمرین به این نکات بپردازند و تاکید به آن داشته باشند آنگاه شاهد اتفاقات خوبی در پاسخ  به بداخلاقی‌ها خواهیم داشت.

 

نگرش مربیان به اخلاق در ورزش و ضرورت ترویج فرهنگ ورزش قهرمانی مبتنی بر اخلاق و منش پهلوانی است.

 

*توجه مربیان به نیازهای اخلاقی ورزشکاران

 

«شیهان دولتشاهی« یکی از مربیان کاراته، که بیش از ۱۲ سال در این رشته فعالیت داشته و باداشتن مدرک دان پنج کاراته به فعالیت مربیگری از پایه با استعداد شناسی پرداخته است.

 

این مربی که دارای مدال و افتخارات ملی و بین المللی است با اعتقاد بر سرمایه گذاری بر گروه سنی پایه فعالیت اموزشی انجام می دهد و هنرجویانش تاکنون رتبه هایی در سطح ملی داشته اند.

 

وی با اشاره به ًضرورت اخلاق در منش پهلوانی و قهرمانی گفت: ذکرگویی و توجه به نیازهای اعتقادی ورزشکاران در برنامه های کلاس های روزانه قرار دارد.

 

دولتشاهی اضافه کرد: هر چقدر به مبانی ارزشی در بین ورزشکاران توجه شود، پیشرفت و کاهش مشکلات نیز به همراه خواهد آمد که نتایج آن را جامعه و ورزشکاران تجربه خواهند کرد.

*ضرورت تقویت موضوعات فرهنگی در ورزش

 

معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان گفت: تقویت ارزش ها و باورهای فرهنگی در ورزش متناسب با گروه های سنی و نیازهای روز جامعه لازم است.

 

«عباس مرادیان» ادامه داد: برای تحقق این موضوع روابط عمومی، کمیته فرهنگی، سازمان های مردم نهاد فعالیت دارند برای این کار اتفاقات فرهنگی مثل مسابقات نیز برگزار شود.

 

وی برگزاری یادواره شهدا ورزشکار، دیدار ورزشکار با خانواده شهدا، مسابقات فرهنگی و قرآنی، آموزش، فعالیت فرهنگی و تبلیغی مکان های برگزاری مسابقات و باشگاه را از جمله اقدامات بیان کرد.

 

مرادیان با بیان اینکه تعامل و همکاری برای این موضوع توسط هیات های ورزشی با نهادهای فرهنگی وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی از هیات ها با تعامل با تشکل های فرهنگی برای توسعه فعالیت های فرهنگی در ورزش اقدام‌ کرده اند.

 

وی نقش مربیان در این خصوص را مهم بیان کرد و یادآورشد: برخی از مربیان به این موضوع توجه داشته و در کنار آموزش های تخصصی به اخلاق در ورزش و باورهای دینی توجه دارند.

 

*ضرورت تعلامات بین بخشی برای تقویت فرهنگ در ورزش

 

رئیس اداره ورزش و جوانان تیران و کرون با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ ورزش در بین مردم و توسعه فرهنگ در ورزش گفت: تعلامات بین بخشی برای تقویت فرهنگ های ارزشی در ورزش بین نهادهای فعال در این حوزه لازم است.

«مهدی مرادی» ادامه داد: همکاری و مشارکت دستگاه های دولتی و غیردولتی در حوزه فرهنگی و در تحقق این مهم در ورزش را یک ضرورت است که اثرات آن نیز بر جامعه نمایان خواهد شد و از طرفی نیز نهادینه سازی فرهنگ ورزش نیز ضرورت دارد.

وی اضافه کرد: توجه مردم به ورزش در افزایش سلامت جسمی، روحی و اجتماعی موثر و کارآمد است و بسیاری از آسیب ها و چالش های اجتماعی را مدیریت می کند.

کد خبر 1025437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha