مرحوم علامه مصباح یزدی اندیشه‌های بنیادین اسلام را شفاف و دقیق تبین و تنظیم کردند

آیت‌الله رجبی گفت: مرحوم علامه مصباح یزدی اندیشه‌های بنیادین اسلام را به صورت متقن، شفاف، دقیق و رسا تبین و تنظیم کردند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمود رجبی» شامگاه دوشنبه ۲۰ بهمن در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی با موضوع «جایگاه اندیشه‌های بنیادین آیت الله مصباح در سیره فکری و عملی ایشان» که به همت حوزه علمیه مروی برگزار شد، گفت: در آیات قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) بر مساله کسب معرفت بسیار تاکید شده است.

وی افزود: در کسب معارف به دست آوردن معرفت دینی در زمینه اصول و اساس دین بسیار اهمیت دارد زیرا بدون آنها انسان به سعادت دنیوی و اخروی دست پیدا نمی‌کند.

آیت الله رجبی با بیان اینکه مرحوم علامه مصباح یزدی اندیشه‌های بنیادین اسلام را به صورت متقن، شفاف، دقیق و رسا تبین و تنظیم کردند، گفت: همین اندیشه‌های بنیادین در زندگی ایشان امتداد پیدا کرده و در همه اعمال او متجلی بود.

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه از جمله اندیشه‌های علامه مصباح یزدی دیدگاه او نسبت به انسان و اراده او و اینکه انسان موجودی مرکب از جسم و روح است، عنوان کرد: عمل انسان بر اساس علم و اراده باید طبق برنامه‌ریزی اخلاقی و عبادی دین باشد.

وی افزود: اراده انسان در راستای عمل به دستورات دین بر مبنای محبت و معرفت شکل می‌گیرد که اگر یکی از این دو نباشد اراده صورت نمی‌گیرد بر همین اساس نباید از این دو عنصر غفلت کرد و در همه برنامه‌ها روی آنها سرمایه‌گذاری کرد.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه از دیگر اندیشه‌های اساسی مرحوم علامه مصباح یزدی رابطه دنیا و آخرت است، ابراز کرد: ایشان دنیا را مقدمه آخرت می‌داند و تحلیل‌های خود را در ابعاد مختلف بر مبنای رابطه دنیا و آخرت قرار می‌دهد.

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه از نظر علامه مصباح یزدی انسان افزون بر معرفت به انگیزه هم نیاز دارد، گفت: انگیزه الهی بالاترین انگیزه است که اراده انسان را برای عمل به دستورات دین به حرکت درمی‌آورد.

وی با بیان اینکه از نظر مرحوم علامه مصباح یزدی تقرب به الله مسیر کمال انسان است، خاطرنشان کرد: ایشان اعتقاد داشتند که در زمینه مسائل تربیت فردی و اجتماعی و رسیدن انسان به کمال باید یاد خدا در جامعه زنده بماند.

کد خبر 1025500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha