شمیم عطر رضوی در آخرین سرای زندگی

با حضور خادمیاران رضوی و پرچم سبز بارگاه مطهر رضوی در خانه سالمندان، قلب ها دوباره برای آوا و بوی خوش حرم تپید و کبوتر خیال مادران بر گرد حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به پرواز درآمد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ چرخ گردون روزگار می چرخد و کودکان را جوان می کند و جوانان را پیر! با هر چرخشش تجربه ای را به یادگار می گذارد و مویی را سپید می کند. سالمند کسی است که سال های زیادی را با روزگار سفر کرده و دیگر، رفیق دست هایش، عصایی شده که زحمت قدم های او را به دوش می کشد.

 

پدر بزرگ و مادر بزرگ هایمان همان سالمندانی هستند که لبخندشان تا عمق جان نفوذ می کند؛ اما شیشه ی دلشان با کمترین طوفانی می شکند و قطره های دریای دلش، روانه ی چشم هایش می شوند. مادران و پدران سالخورده، همیشه چشم انتظار محبت و توجه نسل جوان و به ویژه فرزندان و نوه هایشان هستند حتی اگر نامهربانی و ناملایمات را از عزیزترین افراد زندگی شان دیده باشند، باز هم نگاه هایشان به پنجره آسایشگاه یا خلوت تنهایی شان برای دیدار با آنان معطوف شده است.

 

پدر بزرگ ها و مادربزرگ هایمان موهای خود را در آسیاب سفید نکرده اند که به راحتی بتوانیم از کنارشان بگذریم و آنها را با دنیای درونشان تنها در آسایشگاه ها رها کنیم، بلکه سالمندان ولی نعمتان ما هستند که باید قدر ذره ذره وجود و حضورشان را بدانیم و لحظه ای آنها را تنها با دنیای خاطرات و تجربه رها نکنیم.

 

با جمعی از خادمیاران رضوی دبیرخانه کانون های خدمت رضوی و کانون بانوان و خانواده خدمت رضوی استان خراسان جنوبی، قدم در خانه سالمندان امداد کیمیا می گذارم، مکانی که ۱۸ مادر سالمند را در خود جای داده است و به صورت شبانه روزی در آنجا زندگی می کنند. خیلی از مادرانی که در مرکز جامع توانبخشی حضور دارند، دلتنگ خانه و کاشانه خود هستند، اما به علت اجبار و تنهایی و بخصوص معلولیتهای جسمی مجبورند که روزگار خود را در  این مرکز سپری کنند.

 

موهای سفیدشان را که می بینی، دلت از غم پر می شود. می دانی که زمان خواهد گذشت و تو نیز روزی،سفیدی موها را تجربه می کنی و دست هایت چروک و سوی چشمانت به ضعف می گراید. ساعت ها می نشینند و با تنها عکسی که از عزیزی به یادگار دارند حرف می زنند. «فاطمه» هر چند که می گویند اینجا راحتیم و همه چیز خوب و مهیا و خورد و خوراکمان هم مرتب است، اما ته نگاه همه آنها غمی پنهان و حکایتی ناگفته موج می زند. به ترک خوردگی های دستش كه بخشی از آن در زیر حلقه عصای چوبی پنهان شده، خیره می شوم و می دانم كه برای بهبود زندگی خود و خانواده اش از هیچ تلاشی دریغ نكرده است.

 

 

اما امروز اشک شوق در چشمانشان برق می زند. هر مادری با فاصله روی صندلی ها چیده شده در حیاط مرکز خانه سالمندان می نشیند. آرام آرام بوی عطر گل نرگس به مشام می رسد و ریه های یخ زده ات را پر می کند. چند تن از خادمیاران رضوی در حال اهدای شاخه های گل نرگس به مادران هستند. یکی از خادمان به مداحی می پردازد، تا ذکر «جانم رضا(ع)» طنین انداز می شود؛ باران اشک بر دیده ها جاری می شود. دلشان به آسمان پر می کشد و از همین راه دور زائر حرم آقا می شوند و همراه با مداح خادم رضوی زمزمه می کنند: «ای صفای قلب زارم هر چه دارم از تو دارم/ تا قیامت ای رضا جان سر ز خاکت بر ندارم؛ منم خاک درت غلام و نوکرت/ مران از در مرا به جان مادرت/ علی موسی الرضا(ع)».

 

فضا از عطر گلاب و نرگس پر شده است و قلب مادران گره خورده به ضریح آقا علی بن موسی الرضا(ع)  و حاجت می طلبد. مادری می گوید: ۱۵ سال است که زیارت نرفته ام، اشک امانش نمی دهد و هق هق‌کنان نام امام رضا(ع) برلبانش جاری می شود. در آن لحظه هرچند فاصله دور بود اما با حضور خادمان و در دست داشتن پرچم سبز بارگاه رضوی، قلبها دوباره برای آوا و بوی خوش حرم تپید و کبوتر خیال مادران بر گرد حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به پرواز درآمد.

 

 

«فاطمه صغری فروتنی»، مسئول خانه سالمندان امداد کیمیا در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند به ذکر حدیثی از پیامبر اکرم«ص» در مورد ارزش سالمندی می پردازد و  می گوید: «ارزش سالمندی تا بدان جاست که پیامبر«ص» سالمندان را مایه برکت و وجود آنان را در میان خانواده و جمع، همانند پیامبر در میان امت به شمار آورده اند.»

 

وی می افزاید: ایثار، از خودگذشتگی، دلسوزی و تلاش‌های صادقانه مادران نباید هیچگاه از ذهن پاک شود و ما به عنوان یک فرزند وظیفه داریم نسبت به تکریم این بزرگان غفلت و کوتاهی نکنیم.

 

فروتنی با معرفی سرای سالمندان امداد کیمیا، ادامه می دهد: این مرکز توانبخشی سالمندان در سال ۱۳۸۵ ویژه بانوان راه اندازی شده است و از سالمندان ۷۰ تا ۱۰۷ سال مراقبت می کنیم.

 

مردم بیرجند به علت دینی که نسبت به پدر و مادر خود دارند سالمندان را کمتر به این مراکز می ­آورند، و سالمندان مرکز بیشتر افراد بی ­سرپرست، بدسرپرست و یا مجهول الهویت هستند. فروتنی با بیان این مطلب می گوید: مرکز ظرفیت پذیرش ۵۰ سالمند را دارد اما در حال حاضر ۱۸ مددجو در مرکز هستند.


مسئول خانه سالمندان امداد کیمیا بیان می کند: برخی از این سالمندان توانایی فعالیت را ندارند لذا تمام سالمندان مرکز تحت نظارت پزشک متخصص هستند و اقدامات درمانی و روانشناسی برای آنها انجام می شود.

 

لازم به یادآوری است، در پایان بسته‌های نبات متبرک توسط خادمیاران رضوی بین سالمندان و کادر اداری این مرکز توزیع شد.

 


 

کد خبر 1025579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha