۱۲ هزار مترمربع فضای فرهنگی در خراسان جنوبی احداث می شود

نبی زاده گفت: ۱۲ هزار متر مربع فضای فرهنگی در حال ساخت است که اگر حمایت اعتباری لازم از این پروژه‌ها انجام شود طی سال آینده آماده افتتاح می شود و تقریبا در زمینه سرانه فضاهای تخصصی فرهنگی خراسان جنوبی به سطح استاندارد ملی خواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «ناصر نبی زاده» شامگاه (۲۲ بهمن) در برنامه تلویزیونی گفتمان هفته شبکه خاوران اظهار کرد: امسال این بستر فراهم شد تا ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم‌ فجر از ۱۵ تا ۲۲ بهمن در سینما فردوسی بیرجند و سینما پارک قاین اکران شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، سینماهای جشنواره با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت داشتند.

 

وی با اشاره به بازسازی سینماها در استان، افزود: جشنواره فیلم فجر به غیر از مراکز استان ها در هفت شهر دیگر کشور برگزار شد و خوشبختانه شهر قاین از خراسان جنوبی جزو یکی از این هفت شهر بود.

 

کمبود فضای سینمایی در شهرستان ها

نبی زاده با اشاره به کمبود فضای سینمایی در برخی شهرستان ها، بیان کرد: سالن های نمایش فیلم در شهرستان نهبندان و طبس وجود دارد اما اینها سینما نیستند و با کمبود فضای سینمایی مواجه هستیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی به پروژه گسترش فضای سینمایی در استان اشاره و تصریح کرد: از سال گذشته ساخت پردیس سینمای امید طبس با همکاری شهرداری طبس و سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده است اما پروژه شتاب لازم را ندارد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۸ هزار و ۹۱۷ مترمربع زیر ساخت فرهنگی تخصصی در استان وجود دارد، افزود: این زیرساخت ها در قالب نگارخانه، سالن نمایش، مراکز اداری و فرهنگی، سالن های چند منظوره، سینما و... ظهور و بروز دارد که هفت هزار و ۸۰۰ متر مربع آن طی ۲ سال گذشته افتتاح شده است.

 

فاصله با استانداردهای کشوری در فضای فرهنگی

نبی زاده با تأکید بر اینکه هنوز استاندارد سرانه فضاهای فرهنگی خراسان جنوبی نسبت به میانگین کشوری فاصله دارد، عنوان کرد: برای رسیدن به استاندارد کشوری باید تلاش شود برای همین یکی از اولویت ها گسترش زیرساخت های فرهنگی بود که خوشبختانه شاهد افتتاحیه نگارخانه نهبندان، مجتمع فرهنگی فردوس، تماشاخانه استاد کامیابی مسک، بهسازی سینما، هنرستان هنرهای زیبا، تماشاخانه طبس و قاین و فاز یک مجتمع فرهنگی و هنری بشرویه بودیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی بیان کرد: امیدواریم تا پایان امسال نیز یک هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای فرهنگی شامل مراکز آموزشی و نگارخانه در زیرکوه، درمیان، سرایان و بشرویه، مکتب خانه موسیقی نوایی در بیرجند افتتاح شود.

 

۱۲ هزار مترمربع فضای فرهنگی در حال ساخت است

وی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار متر مربع فضای فرهنگی در حال ساخت است، ادامه داد: اگر حمایت اعتباری لازم از این پروژه ها انجام شود طی سال آینده آماده افتتاح می شود و تقریبا در زمینه سرانه فضاهای تخصصی فرهنگی خراسان جنوبی به سطح استاندارد ملی خواهیم رسید.

 

نبی زاده به برگزاری برنامه های فرهنگی در دوران شیوع کرونا در بستر فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در این دوران آموختیم که از بسترهای فضای مجازی به بهترین شکل استفاده کنیم و یک هزار و ۲۳۸ موسسه در بخش های فرهنگی هنری تک و چند منظوره، کانون تبلیغات، موسسه قرآنی، آموزشگاه ها، ناشران، خبرگزاری ها، کانون فرهنگی هنری مساجد فعالیت دارند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی از برگزاری حدود چهار هزار و ۴۰۰ مورد فعالیت توسط مؤسسات از بهمن ماه سال گذشته تاکنون خبر داد و افزود: با وجود شرایط و محدودیت های موجود و شیوع بیماری کرونا، فعالیت ها در بستر فضای مجازی توسط آموزشگاه ها، مؤسسات و... انجام شده است.

 

پرداخت هفت میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به صنوف فرهنگی

وی با اشاره به خسارت گسترده کرونا به کسب و کارهای فرهنگی و هنری، بیان کرد: تاکنون از طریق سامانه کارا هفت میلیارد تومان تسهیلات کرونا به صنوف فرهنگی استان پرداخت شده و اعطای پنج میلیارد دیگر نیز در حال بررسی است.

 

نبی زاده افزود: مرحله دوم اعطای تسهیلات کرونایی به فعالان و بنگاه‌های آسیب‌دیده حوزه فرهنگ و هنر و رسانه در استان خراسان جنوبی آغاز شده است و همچنان تا ۱۵ اسفند ماه ادامه دارد و صنوف فرهنگی و هنری ضرورت دارد در اولین فرصت برای ثبت نام اقدام نمایند تا از این تسهیلات بهره مند شوند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی یادآور شد: در سامانه تحفه نیز چهار میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره در قالب ۱۱۰ طرح در حوزه کسب و کارهای فناوری دیجیتال، فرهنگی، هنری، قرآنی و سینمایی استان معرفی شده و در حال بررسی نهایی است.

 

۸۰ درصد مجوزهای موسسات فرهنگی و هنری از طریق سامانه انجام می شود

نبی زاده در خصوص روند صدور مجوز به هنرمندان اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها صدور بیش از ۸۰ درصد مجوزها از طریق سامانه انجام می شود و نیاز به مراجعه حضوری نیست و تا پایان امسال یا اوایل سال آینده صدور تمام مجوزها در وزارت و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق سامانه انجام خواهد شد.

 

وی در پایان با اشاره به فعالیت موسسات چندمنظوره سینمایی، تصریح کرد: این موسسات برای انجام فعالیت باید مجوزهای لازم را بگیرند و فعالیت حوزه های سینمایی خارج از موسسات، غیرقانونی است و با آنها برخورد و نسبت به تعطیلی فعالیت های موسسات غیرمجاز مصر هستیم.

 

 

کد خبر 1026191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha