پروژه فرهنگی «آزاد راه کتاب» تیران نامزد مرحله نهایی جشنواره مروجان کتابخوانی

پروژه فرهنگی «آزاد راه کتاب» تیران با انتخاب هیات داوارن از میان ۹۰۶ طرح پیشنهادی، به مرحله نهایی جشنواره مروجان کتابخوانی راه یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، پروژه فرهنگی «آزاد راه کتاب» تیران به صورت مشترک بین کتابخانه کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع)، موسسه مردم نهاد نسل جوان فردا، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره ورزش و جوانان و شهرداری تیران اجرا می شود.

 

۹۰۶ اثر و پرونده به دبیرخانه هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی ارسال شده  که در74 طرح از جمله پروژه فرهنگی «آزاد راه کتاب» به مرحله نهایی داوری راه یافتند.

 

علاوه بر این پرونده، سه طرح دیگر از استان اصفهان از شهرهای اصفهان، کاشان و نوش آباد نیز به مرحله داوری راه پیدا کرده اند تا در میان 74 پروژه داوران آن ها را بررسی کرده و نتیجه نهایی را در اسفندماه 99 اعلام کنند.

 

اقبال صالحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون پیرامون این پروژه فرهنگی و دغدغه های حوزه کتاب و کتابخوانی بیشتر توضیح می دهد.

*ضرورت توسعه فرهنگ کتابخوانی

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون گفت: توسعه فرهنگ کتابخوانی برای پیشرفت جامعه موثر است و ضعف این مقوله به بخش های پایه صدمه می زند.

 

«اقبال صالحی» با اشاره به اینکه در تاریخ تخریب کتابخانه ها گاهی هدف قرار گرفته، تصریح کرد: جلوگیری از پیشرفت جامعه با چنین اتفاقی انجام می شود که باید مراقب باشیم.

 

وی سرمایه گذاری برای نسل های جدی  در جهت توسعه فرهنگ مطالعه را ضروری بیان کرد و ادامه داد: خانواده ها به این اصل مهم توجه کنند و این فرهنگ مهم را برای توانمندسازی خود، فرزندانشان و جامعه نهادینه کنند.

 

*طرح های ابتکاری برای ترویج فرهنگ مطالعه

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون با بیان اینکه تنوع امکانات و تجهیزات در جامعه بالا رفته، خاطرنشان کرد: طرح های ابتکاری به ترویج فرهنگ مطالعه کمک خواهد کرد و با توسعه این دگرگونی در محتواهای دیجیتال و دیگر برنامه های فراغتی، گرایش به این موضوع نیاز داریم.

 

وی ادامه داد: نسل جوان و نوجوان جامعه رقبت به مطالعه دارند اما برخی مواقع طرح ها و فعالیت های این حوزه جذابیت چندانی نداشته و همین موضوع بی رغبتی را ایجاد کرده است.

 

*آزاد راه کتاب جریان فرهنگی موثر در حوزه مطالعه

 

صالحی با اشاره به طرح ابتکاری و جدید «آزاد راه کتاب» تحت عنوان یک پروژه فرهنگی گفت: این اقدام تحول جدی را با فراگیری و تنوع برنامه ها در تیران ایجاد کرده که نتایج آن به مردم و توسعه این محل خواهد رسید.

 

وی برگزاری مسابقات کتابخوانی، خلاصه نویسی کتاب های مورد علاقه، اهدا کتاب در محور جوایز و تجلیل از برگزیدگان مسابقات و جشنواره ها، را از سرفصل های این طرح اعلام کرد و افزود: اهدا کتاب به مردم، تولید محتواهای چندرسانه ای مثل فیلم، پادکست، انیمیشن با موضوع مطالعه طراحی و انتشار پوستر با مضامین کتاب تنوع فعالیت ها در این حوزه را نشان می دهد.

 

*سرمایه گذاری برای تاسیس کتابفروشی بزرگ در تیران

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی تیران و کرون با اشاره به اینکه کتابفروشی مجهز یکی از نیازهای هر منطقه است، گفت: این چنین فروشگاهی برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز است.

 

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت چند کتابفروشی کوچک و برپایی نمایشگاه های مقطعی در این خصوص اما سرمایه گذاری برای تاسیس کتابفروشی بزرگ در تیران لازم است.

 

*تربیت نیروی نویسنده برای تکمیل حلقه کتاب

 

صالحی همچنین به تربیت نیرو برای نویسندگی اشاره کرد و گفت: تربیت نیرو برای نویسندگی و شناسایی استعدادهای این حوزه لازم است که البته بانک اطلاعاتی در این خصوص ایجاد شده اما برای تربیت نیرو باید اقدام زیرساختی انجام شود.

 

وی ادامه داد: چنین اقداماتی دغدغه های فرهنگی را پاسخ می دهد و از جمله فعالیت های شاخص فرهنگی محسوب می شود.

کد خبر 1026430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha