بیانیه گام دوم انقلاب در سطح قانون اساسی است

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جزء اسناد بالا دستی انقلاب محسوب می‌شود و در سطح سند چشم انداز و قانون اساسی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، غلامعلی حدادعادل با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری ۵ شنبه شب شبکه دو سیما با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود: اکنون انقلاب وارد چهل و سومین سال خود شده است، به روح امام راحل و همه شهدایی که این انقلاب را با جان فشانی خود ممکن و حفظ کردند و به دست ما رساندند درود می‌فرستیم. ملت ما عظمت و بزرگی خود را در ایجاد و حفظ این انقلاب نشان داد.

 

حداد عادل درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: این بیانیه در بین آنچه مقام معظم رهبری درباره انقلاب اسلامی نوشته اند و بیانیه‌هایی که صادر کرده اند، از همه مهم‌تر است.

 

وی اضافه کرد: زمانی که این بیانیه را می‌خوانم احساس می‌کنم صدای امام راحل را از زبان آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب می‌شنوم.

 

حداد عادل ادامه داد: این بیانیه متناسب با واقعیت‌های امروز است، اما حال و هوای آن، همان نگاه و بینش امام راحل است.

 

مشاور عالی رهبر انقلاب افزود: در همه بخش‌های بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، یک جمله سراغ ندارم که از روی حساب به قلم نیامده باشد و یک جمله وجود ندارد که به عبث و برای تشریفات و قلم فرسایی نوشته شده باشد.

 

حدادعادل اضافه کرد: فکر و مقصود خاصی پشت هر جمله این بیانیه بوده است.

 

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب گفت: دشمنان می‌خواهند یأس و ناامیدی را بر جوان‌ها حاکم کنند تا این انقلاب در همان نسل اول و دوم بماند و اتصال آن با نسل‌های بعدی، قطع شود.

 

حدادعادل با اشاره به اینکه این بیانیه با طرح چند سوال، بهتر روشن می‌شود افزود: نخستین سوال این است که این بیانیه را چه کسی و با چه شخصیتی نوشته است؟ مردی با حدود ۸۰ سال سن که ۶۰ سال از آن را در راه مبارزه گذرانده و دوران طاغوت را با گوشت، پوست و خون خود تجربه کرده و زندان کشیده است و مدت‌ها در کمیته انفرادی و تبعید بوده است.

 

وی اضافه کرد: ایشان با قلم خود در مسجد و دانشگاه، کتاب نوشته و با جریان فکری روزگار خودشان آشنا بوده است و پرورش یافته حوزه‌های علمیه و تربیت شده مشخص امام راحل است و طلبگی و مرجعیت را به خوبی می‌شناسد.

 

حداد عادل ادامه داد: ایشان خارج از حوزه، محافل روشنفکری و ادبی و عالم نویسندگی، شعر، ادب و رمان را می‌شناسد و تازیانه استبداد را بر شانه و پشت خود، لمس کرده و با جوان‌ها در مسجد و محیط جامعه در ارتباط بوده است.

 
 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: مقام معظم رهبری در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ از جانب امام ماموریت داشته است و از اول انقلاب، تاسیس حزب جمهوری اسلامی، نمایندگی مجلس، نمایندگی خبرگان، نمایندگی امام در شورای عالی دفاع و ریاست جمهوری را در کارنامه داشته اند و با مسائل جنگ آشنا بودند.

 

وی افزود: ایشان پس از امام راحل، این کشور را ۳۰ سال رهبری کرده اند و با انواع مسائل، آشنا هستد.

 

حداد عادل گفت: چنین شخصیتی در ۴۰ سالگی انقلاب می‌خواهد تصویری را از گذشته و آینده انقلاب به ملت نشان دهند و این خود نشان دهنده اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

 
 

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب افزود: این موضوع که رهبر معظم انقلاب این بیانیه را در ۴۰ سالگی انقلاب نوشته اند بسیار مهم است یعنی زمان نوشتن این بیانیه، مهم است.

 

وی با اشاره به اینکه ۴۰ سالگی انقلاب فرصتی برای ارزیابی است، گفت: این انقلاب در اوایل عمر خود هنوز امتحان خود را نداده بود و زمانی نگذشته بود که بسیاری از این طاغوتی ها، به هم دلداری می‌دادند که دو تا سه ماه دیگر این انقلاب شکست می‌خورد، زیرا انقلابیون اداره کشور را بلد نیستند.

 

حدادعادل ادامه داد:، اما این ۴۰ سال نشان داد که مفاهیم اولیه انقلاب که بذر بودند اکنون به درختی تناور و برومند تبدیل شده اند.

 

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با اشاره به چرایی نوشتن بیانیه گام دوم انقلاب افزود: یکی از علت‌های مهم این است که دشمنان انقلاب پیش خود محاسباتی کردند.

 

وی با اشاره به اینکه این بیانیه روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۷ امضاء شده است و روز ۲۳ بهمن همان سال هم از سازمان صدا و سیما قرائت شد، اضافه کرد: به جز اینکه در ادبیات و عرف و سنت ما ۴۰ سالگی دوران بلوغ است یکی دیگر از دلایل نوشتن این بیانیه این است که دشمنان بر روی انقطاع نسل‌ها و گسل بین نسلی؛ بسیار حساب کرده اند و هنوز هم حساب می‌کنند.

 

حداد عادل افزود: آن‌ها فکر می‌کنند نسل اول انقلاب عموماً از صحنه خارج شدند و نسل دوم هم بازنشسته شدند، عده‌ای فکر می‌کنند جوانان امروز، دوران انقلاب و دفاع مقدس را فراموش کرده اند بنابراین باید سراغ این‌ها برویم.

 

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: دشمنان، تاریخ را تحریف و دوران پیش از انقلاب را گل و بلبل تعریف می‌کنند و تلاش می‌کنند این جوان‌ها را از واقعیت‌ها غافل کنند.

 

وی افزود: آن‌ها با ابزار‌های تحریم اقتصادی و گرانی و مشکلات، جوان‌ها را گیج و بدبین می‌کنند و آن را به حساب انقلاب می‌گذارند.

 

حدادعادل گفت: همچنین آن‌ها با برنامه حساب شده‌ای به ویژه در فضای مجازی، بمباران تبلیغاتی می‌کنند و از انواع تهمت ها، دروغ‌ها و برنامه سازی‌ها استفاده می‌کنند و می‌خواهند با این وسایل، جوان‌ها را ناامید و دلسرد کنند.

 

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اضافه کرد:​ آن‌ها کشور‌هایی را به رخ می‌کشند که گاو شیرده هستند و عزت و اختیاری از خودشان ندارند و واشنگتن برای آن‌ها تصمیم می‌گیرد.

 

وی گفت: غیرت ملت بزرگ و چند هزار ساله ایران هیچ وقت قبول نمی‌کند که گاو شیرده باشد و می‌خواهد شیری باشد که گاو از او بترسد و می‌خواهد استقلال خود را حفظ کند.

 

حدادعادل با بیان اینکه هر چیزی بهایی دارد و هیچ ملتی به آسانی و ارزانی به استقلال نرسیده است ادامه داد: اگر ما هم نوکری کنیم ممکن است روابط بانکی ما و چیز‌هایی مانند آن، آسان شوند. این تحریم‌ها و فشار‌ها برای این است که ملتی به پاخاسته است تا مستقل شود و نظام سلطه جهانی می‌خواهد این ملت را تنبیه کند تا ملت‌های دیگر، چنین فکر‌هایی به سرشان نزند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دشمنان می‌خواهند یأس و ناامیدی را بر جوان‌ها حاکم کنند تا این انقلاب در همان نسل اول و دوم بماند و اتصال آن با نسل‌های بعدی، قطع شود.

 

حداد عادل اضافه کرد: مقام معظم رهبری در طول این ۴۲ سال به ویژه در ۳۰ سال اخیر، همیشه بر روی اینکه دشمن می‌خواهد مردم را ناامید کند بسیار حساس بودند. به نظر می‌رسد یکی از نیت‌های ایشان از متن بیانیه گام دوم انقلاب این است که مخصوصاً جوان‌ها به انقلاب امیدوار شوند.

 

وی گفت: ایشان متنی کامل منطقی و به دور از مبالغه نوشته و سعی کرده اند واقعیت‌ها را همان گونه که هست در مقابل جوان‌ها قرار دهند تا ناامیدی ایجاد نشود.

 

مشاور عالی رهبر انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، پادزهری برای زهر نامیدی است که دشمن می‌خواهد به کل ملت ایران، به ویژه جوان‌ها تزریق کند.

 

حدادعادل افزود: این بیانیه، یک مهندسی دارد و بخشی از آن سرگذشت ۴۰ ساله و کارنامه انقلاب اسلامی است.

 

وی با اشاره به فراز‌هایی از این بیانیه گفت: این بیانیه، تبیینی برای تمدن نوین اسلامی است و مقام معظم رهبری، چشم انداز و افق روشن و ظرفیت وسیعی را برای گام دوم انقلاب ترسیم می‌کنند.

 

حدادعادل اضافه کرد: بخشی از این بیانیه به توصیه‌هایی اختصاص دارد که مخاطب آن، جوان‌ها هستند.

 

وی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب بیانیه راهبردی است و مقام معظم رهبری، راهبرد‌ها را در آن بیان کردند، اما شیوه‌های اجرا و عملی شدن آن باید توسط دیگران، طراحی شود.

 

مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: دستگاه اداره کشور از اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، عقب است و همه به ویژه جوان‌ها باید به میدان بیایند تا این فاصله را پر کنند.

 

حدادعادل اضافه کرد:​ رهبر انقلاب در این بیانیه تصریح کردند که می‌خواستیم به قله‌ها و باید‌هایی برسیم، اما نرسیدیم و بین واقعیت‌ها و باید‌های ما، فاصله است.

 

وی ادامه داد: ما باید علت نرسیدن به باید‌ها را پیدا کنیم و همچنین از آن چه که رسیدیم، غافل نشویم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مهم‌ترین پیام بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، گشودن یک چشم انداز وسیع و روشن به روی ملت بر پایه واقعیت‌ها با استدلال منطقی است.

 

حدادعادل اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بر جوان گرایی بسیار تاکید دارند و باید توجه کنیم این جوان گرایی بسیار مهم و ضروری است و باید اتفاق بیفتد.

 

وی افزود: البته جوان گرایی مانند هر موضوع مهم و خوبی، آفت هم دارد و یکی از این آفت‌ها این است که دعوای پیر و جوان راه بیفتد.

 

حدادعادل گفت: اگر جوان‌ها بیایند باید تحویل آن‌ها دهیم، اما جوان‌هایی که هستند باید تجربه را فرا بگیرند و نباید میان جوان‌ها و پیرها، انقطاع باشد.

 

وی افزود: پیر‌ها باید برای پرورش، کمک و انتقال تجربه به جوان‌ها آماده باشند و جوان‌ها هم آماده دریافت آن باشند.

 

مشاور عالی رهبر انقلاب اضافه کرد: جوان‌ها به اقتضای سن خود، آرمان گرا و عدالتخواه هستند و مقام معظم رهبری می‌خواهند بگویند که بین آرمان گرایی و تکلیف، توازن برقرار کنید.

 

حدادعادل ادامه داد: یکی از مشکلات، این است که جوان‌ها بیشتر به آرمان‌ها و سالخورده‌ها به واقعیت‌ها فکر می‌کنند.

 

وی افزود: این بیانیه رهبری برای همه حلقه‌های دانشجویی در سراسر کشور، ​ منشوری است که جا دارد پس از پایان کرونا، هفته‌ای یک شب دور هم بنشینند و هر شب یک پاراگراف از آن را بخوانند و افراد
با تجربه تر، کلید واژه‌های این بیانیه را تفسیر و اسناد پشت سر آن را بیان کنند و این بهترین سازندگی است.

 

مشاور عالی رهبر انقلاب در پایان تاکید کرد: دانشجویان باید این بیانیه را برای رشد ذهنی و بصیرت سیاسی خودشان قدر بدانند.

کد خبر 1026465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha