کمبود مدرسه، کانکس و چادر برای تحصیل دانش آموزان عشایری

سیفی گفت: نیاز به ۱۴۸ مدرسه ساختمانی در استان هایی داریم که دانش آموزان عشایری کوچرو نیستد و ۳۵۶ مدرسه چادری نیازمند تعویض و ۴۲۴چادر جدید لازم داریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، بیش از یک هزار و دویست مدرسه کانکسی وجود دارد که دانش آموزان مناطق عشایری در آن تحصیل می کنند. با توجه به موقعیت جغرافیایی مکان زندگی این دسته از دانش آموزان به گفته وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر بهترین گزینه برای برگزاری کلاس درس «کانکس» است. کانکس مطمئنا ایده آل هر دانش آموزی نیست اما اگر به عنوان گزینه بهتر در حال حاضر مطرح است باید دارای شرایط استاندارد باشد و دانش آموزان بهتر بتوانند تحصیل کنند.

در همین ارتباط با «محمدرضا سیفی» مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:

 

چرا در مناطق عشایری به جای ساخت مدرسه ساختمانی از کانکس استفاده می شود؟

بیش از1200 مدرسه کانکسی عشایری داریم که به دلیل شرایط جغرافیای و نیز بافت فرهنگی و تعداد کم دانش آموزان و مهمتر از همه کوچ رو بودن اهالی منطقه، امکان پذیر نیست که مدرسه ساختمانی جایگزین آنها شود

 کانکس چرخدار مجهز به پنل خورشیدی و اتاق استراحت معلم و سرویس بهداشتی بهتر از سازه ساختمانی است.

زیست بوم عشایر به گونه ای است که بخاطر کوچرو بودن نیاز است از مدارس قابل حمل و نقل کانکسی استفاده کرد، پس نمی توان گفت کانکس بد است، کانکسی که ایمن سازی و تجهیز شده باشد بسیار هم کاربردی است و نیاز است.

آیا در استقرار کانکس در این مناطق به استاندارد ها توجه می شود؟

ما متوقع هستیم سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس بر استاندارهایی مدنظر در کانکس های عشایری نظارت داشته باشد، البته بدون شک همکاران من در استان ها بیشترین بازدید میدانی را از این مناطق داشته و دارند.

به هرسو ما به تفکیک وظایف و اختیارات قانونی سازمان ها و نهادهای درونی وزارت آموزش و پرورش اعتقاد داریم و مطمئن هستیم که سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور بخاطر ماموریت تخصصی که دارد بهتر از همه می تواند مشکلات مدارس خصوصا مدارس عشایری را برطرف کند.

از شش ماه قبل جلسات مختلفی را با مدیران ارشد این سازمان داشته ایم و آنها قول داده اند با اعتبار ویژه ای که در اختیار دارند اولویت اولشان  ساخت، بهسازی و تاسیس  مدارس عشایری باشد و گفته اند در دستور کار قرار داده اندلیکن تا این لحظه هیچ اتفاقی نیفتاده است!

دانش آموزان عشایری در مناطق محروم کشور حضور دارند، باید توجه ویژه ای به آنها بشود، نمی توان با حرکت لاک پشتی و قول های شفاهی عدالت آموزشی مدنظر مقام معظم رهبری را برقرار کرد.

 

آیا می توان در مناطقی که کوچرو نیستند مدرسه ساختمانی ساخت؟

در حال حاضر نیاز به 148 مدرسه ساختمانی در استان هایی داریم که دانش آموزان عشایری کوچرو نیستد و 356 مدرسه چادری نیازمند تعویض و 424چادر جدید و نو لازم داریم.

 

در حال حاضر بیشترین استان هایی که نیاز به کانکس دارند کدام هستند؟

و از طرفی برای اینکه بتوانیم شرایط تحصیل را در همین حالت معمولی نگهداریم باید هزار مدرسه کانکسی جدید در اختیار استان ها قرار دهیم. استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان، لرستان، ایلام به تربیت با 123و47و46و45و40 کانکس بیشترین تعداد موردنیاز مدارس این مدلی می باشند. بخشی از وظایف سازمان نوسازی در تجهیز و یا تاسیس امکانات اولیه برای مدارس است که سرویس بهداشتی و آبخوری جزو آن به حساب می آید.

از 6هزار و 137 مدرسه عشایری 704 مدرسه فاقد سرویس بهداشتی است، سوالی که پیش می‌آید این است آیا در  شمال شهر تهران هم مدارس سرویس بهداشتی ندارند؟!!

 

دلیل استفاده از چادر به جای کانکس یا مدرسه ساختمانی چیست؟

در برخی از مناطق به خاطر صعب العبور بودن و تعداد دانش آموز یک یا دو نفر مجبور هستیم از چادر استفاده کنیم.

 

چه تعداد دانش آموز می توانند در کانکس تحصیل کنند؟

در کانکس تا 10 دانش آموز می توانند حضور داشته باشند، بستگی به شرایط منطقه دارد، ممکن است تا 15 دانش آموز هم حاضر شوند.

کد خبر 1026649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha