رشد ۳۶ درصدی بذر گواهی شده در گیلان/ توزیع بذر گواهی شده در استان آغاز شد

الماسی با خبر آغاز توزیع بذر گواهی شده در گیلان گفت: بذرگواهی شده یکی از مهمترین پروژه های طرح افزایش ضریب خوداتکایی تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «سیده مریم حسینی» امروز (شنبه، ۲۵ بهمن) در حاشیه توزیع بذر گواهی شده برنج در جمع خبرنگاران به برخی مزایای بهره گیری از بذرهای گواهی شده اشاره کرد و گفت: این بذرها عاری از هر گونه علف‌های هرز، بیماری و قارچ هستند.



رییس مرکز تحقیقات برنج کشور خلوص این بذرها را بالای ۹۸ درصد عنوان کرد و افزود: کشاورزانی که اقدام به استفاده از بذر گواهی شده به جای خود مصرفی می کنند علاوه بر اینکه افزایش عملکردی ۱۰ درصدی را شاهد خواهند بود خلوص خیلی خوبی را نیز در برنج سفید خواهند داشت.



وی با تاکید بر اینکه از لحاظ هزینه های کشت نیز تا حدی صرفه جویی می شود تصریح کرد: این بذرها چون عاری از علف‌های هرز است، هزینه تعداد کارگرها را برای وجین کاهش می‌دهد و کشاورز به دلیل خلوص بالای برنج سفید می توانند با قیمت بالاتری آنرا به فروش برساند.



حسینی ادامه داد: تحقیقات میدانی ما طی سال‌های اخیر نشان داده که بین ۹ تا ۱۵ درصد افزایش عملکرد داریم که البته بسته به نوع مدیریت زراعی متفاوت است.



وی با ابراز امیدواری از اینکه، استفاده از بذرهای گواهی شده برنج هر سال افزایش پیدا کند گفت: همه کشاورزان ما بتوانند بذر را به راحتی و با قیمت مناسب دریافت کنند و ما با افزایش استفاده از این بذرهای گواهی شده به استاندارد جهانی نزدیک شویم.



*تولید بیش از ۲ هزار تن بذر گواهی شده در گیلان

«مسعود الماسی» نیز با بیان اینکه برنج همراه با گندم مهم ترین غله تامین کننده قسمت عمده نیاز مردم ایران است، گفت: از آنجایی که برنج به عنوان مهمترین نهاد در تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و دارای نقش اساسی و غیرقابل انکار به عنوان نقطه آغاز فعالیت کشاورزی محسوب می شود، از این رو تهیه بذور با کیفیت و کمیت مناسب یکی از مهمترین پروژه های طرح افزایش ضریب خود اتکایی تلقی می شود.



رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: با توجه به افزایش درجه مکانیزاسیون در مرحله برداشت مستقیم برنج و مشکلات تهیه بذر توسط زارعین لزوم و اهمیت تهیه و تدارک بذر گواهی شده بیش از پیش نمایان می شود.



وی تصریح کرد: استفاده از بذر گواهی شده، داشتن وزن خالص از نظر ژنتیکی، قدرت جوانه زنی بالاتر و عاری از بیماری و عدم بذور شکسته نارس و علف های هرز باعث کاهش هزینه زراعی و کاهش هزینه‌های مرحله داشت شده و وجود یکنواختی محصول در زمان رسیدگی، کاهش ضایعات تبدیل و فرآوری افزایش کمی محصول حداقل به میزان ۳ تا ۵ درصد می شود.



وی اضافه کرد: استان گیلان در سال جاری ۲ هزارو  ۲۱۶ تن بذور گواهی شده  تولید کرده است که نسبت به تولید مشابه سال گذشته هزار و ۶۳۰ تن معادل ۳۶ درصد رشد داشته است.



الماسی ارقام تولیدی را شامل هاشمی، گیلانه، آنام و رش برشمرد و بیان کرد: از امروز شرکت های تعاونی و بخش خصوصی در حال توزیع این بذور در بین کشاورزان هستند و متقاضیان و بهره‌برداران با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی بخش و شهرستان محل سکونت و کارگزاری های مجاز توزیع نهادها و شرکت های تعاونی روستایی می توانند نسبت به خرید بذر گواهی شده اقدام کنند.



وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۲۰ درصد شخم زمستانه انجام شده است، اظهار کرد: تخصیص کود اوره تا پایان سال ۱۰۰ درصد انجام شده و تاکنون نسبت به سال گذشته ۱۱۹ درصد افزایش توزیع کود اوره نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد هستیم.


وی در ادامه توصیه کرد: کشاورزان از کودهای یارانه‌ای به عنوان کود اصلی و پایه در کشاورزی استفاده کنند و از سایر کودها صرفاً به عنوان مکمل تغذیه گیاه بهره‌مند شوند.

کد خبر 1026961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha