۱۰۰ عنوان کتاب بریل در چاپخانه بریل ارومیه به چاپ رسیده است

عظیمی گفت: بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب بریل در حوزه کودک و نوجوان در سطح استان آذربایجان غربی در ۱۱ ماهه سال‌جاری به چاپ رسیده که به ۱۵ کتابخانه دیجیتال و گویا ارسال شده است.

«عبدالمناف عظیمی»، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه، اظهار کرد: اولین چاپخانه بریل استان آذربایجان غربی که فعالیت رسمی خود را دهه فجر سالجاری بصورت رسمی آغاز کرد، در این مدت بیش از 100 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان به چاپ رسانده و این کتابها به 15 کتابخانه دیجیتال و گویا ارسال شده است.

رئیس انجمن نابینایان و کم بینایان آذربایجان‌غربی افزود: ارزش ریالی دستگاه چاپ بریل موجود در این کتابخانه، 550 میلیون تومان بوده که از کشور سوئد خریداری شده است.

وی نبود موادی چون چسب گرم، ریسو و کاغذ را از جمله کمبودهای این چاپخانه عنوان کرد که امیدواریم متولیان امر به این حوزه توجه ویژه داشته باشند.

عظیمی تصریح کرد: استان آذربایجان‌غربی جزو استان های برتر است که به چاپخانه بریل و دیجیتال در کشور مجهز شده است و این دستگاه قادر است هر ساعت 800 صفحه کتاب بینا را به بریل تبدیل کند.

 این مسئول ادامه داد: همچنین در مدتی که این چاپخانه فعالیت داشته، جزوات دانشجویی را رایگان به بریل تبدیل می کردیم و در زمینه کتابهای صوتی با اداره پست صحبت شده که در صورت سفارش، نابینایان و کم بینایان استان این کتابها را بصورت رایگان دریافت کنند.

رئیس انجمن نابینایان و کم بینایان آذربایجان‌غربی عنوان کرد: کتابخانه انجمن نابینایان و کم بینایان استان در حال حاضر 8 هزار عنوان کتاب صوتی و 150 عنوان کتاب بریل دارد. و همچنین این کتابخانه 370 عضو دارد که از این تعداد 60 عضو بصورت فعال و بقیه اعضا بخاطر شرایط حاکم بر جامعه و شیوع ویروس کرونا نیمه فعال هستند.

عظیمی در ادامه سخنان خود بزرگترین مشکل دانش آموزان نابینا و کم بینا را ناقص بودن کتابهای درسی آنها عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه چندماه از شروع سال تحصیلی جدید می‌گذرد ولی کتابهای دانش‌آموزان نابینا و کم بینا ناقص است و باید شرایط طوری فراهم شود که کتابهای این دانش‌آموزان قبل آغاز سال تحصیلی به دستشان برسد و در این زمینه نیز صحبتهایی با اداره کل آموزش و پرورش استان انجام داده‌ایم.

وی گفت: گران بودن کاغذ کتابهای بریل مشکل دیگری است و کتابهای بریل بدلیل حجم بیشتر و گرانی کاغذ به سمت فراموشی می‌روند و همچنین نابینایان و کم بینایان در زمینه ایاب وذهاب با مشکلات سنگینی مواجه هستند و متاسفانه در وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد این عزیزان تدابیری اتخاذ نشده است.

رئیس انجمن نابینایان و کم بینایان آذربایجان‌غربی گفت: پرداخت تسهیلات بانکی، کمک در زمینه اشتغال، آموزش کامپیوتر، برگزاری اردوهای درون و برون استانی، مراسم 22 مهرماه، تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند، برگزاری کلاس های ورزشی، مساعدهای موردی به ورزشکاران، برگزاری کلاس های آموزشی زبان، قرآن، مهارت زندگی و توزیع ارزاق معیشتی در سالجاری از جمله اقدامات مهم انجمن نابینایان و کم بینایان آذربایجان‌غربی است.

 

کد خبر 1026964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha