۱۷۵ میلیون قطعه انواع بچه ماهی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی شد

مدبری بازسازی ذخایر دریای خزر را از جمله اقدامات شیلات خواند و گفت: امسال ۱۷۵ میلیون قطعه انواع بچه ماهی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی شد.

«عظیم مدبری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، با بیان اینکه اداره کل شیلات گیلان در راستای حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر هرساله اقدام به رهاسازی انواع ماهیان می‌کند اظهار داشت: در راستای همین رویکرد امسال معادل 175 میلیون قطعه انواع بچه ماهی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی شد.

 

مدیرکل شیلات گیلان حمایت از جامعه صیادان و اقتصادی نگهداشتن فعالیت صید و صیادی و شرکت‌های تعاونی پره را از جمله مزیت‌های این دست از اقدامات خواند و عنوان کرد: تکثیر و رهاسازی انواع بچه ماهیان در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر در گیلان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد افزایش داشت. 

 

مدبری با بیان اینکه در مرداد امسال شیلات گیلان 11 گونه بچه ماهیان استخوانی و خاویاری را رهاسازی کرده است تصریح کرد: مبارزه با صیدغیرمجاز، صیانت از منابع آبزیان و جمع‌آوری ادوات صید غیرمجاز هم در کنار سایر امور از دیگر اقداماتی است که شیلات نسبت به انجام آن اهتمام دارد تا حرفه صیادی در استان گیلان اقتصادی باقی بماند.

 

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه دلایل مختلفی در کاهش تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی دخیل است آلودگی رودخانه‌های استان را یکی از این مؤلفه‌های مهم دانست و اضافه کرد: آلودگی برخی از رودخانه‌های استان گیلان تا حدی است که در فرآیند تخم‌ریزی و زادآوری طبیعی ماهیان مولد اختلالات عدیده‌ای ایجاد می‌کند.

 

مدبری صید غیرمجاز و به تور انداختن ماهیان مولد را عاملی که در روند بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی خزر مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند ارزیابی کرد و بیان داشت: مجموعه شیلات گیلان در راستای حمایت و اقتصادی ماندن کسب و کار صیادان استان برنامه تکثیر و رهاسازی ماهیان استخوانی را همه ساله در برنامه خود دارد.

 

* کاهش 7 درصدی صید انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر 

وی در ادامه از صید پنج هزار و 155 تن ماهی کیلکا به ارزش اقتصادی 21 میلیارد تومان توسط صیادان گیلانی در سال جهش تولید خبر داد و ضمن مقایسه این مقدار صید با مدت مشابه سال گذشته ابراز داشت: بر اساس آمارهای موجود، میزان صید کیلکا در سواحل استان گیلان امسال حدود 17 درصد رشد داشته است. 

 

مدیرکل شیلات گیلان کاهش هفت درصدی صید انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر را هم مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: از ابتدای فصل صید تا 23 بهمن، چیزی حدود 912 تن انواع ماهی استخوانی توسط صیادان گیلانی و شرکت‌های تعاونی پره صید شد که در این میان ماهی کفال از جمله بیشترین گونه ماهیان صید شده بوده است.

کد خبر 1027117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha