زادگاه اصلی سلمان فارسی رامهرمز است

قنواتی با بیان اینکه برخی از شهرهای ایران سلمان فارسی را به شهر خود نسبت می‌دهند گفت: بیش از ۲۰ نویسنده، محدث، مولف، حدیث دان تاریخ شناس اعلام کردند که سلمان فارسی به شهرستان رامهرمز و روستای جوبجی که که نام قدیم آن جی بوده، تعلق دارد.

«مجید قنواتی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، به جایگاه ویژه سلمان فارسی در اسلام پرداخت و اظهار کرد: سلمان فارسی الگوی یک مسلمان کمال جو، وارسته و خودساخته است که دارای ارزش‌ها و فضائل بسیار بالایی بوده است.

 

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در رامهرمز با اشاره به فضائل سلمان فارسی افزود: نزدیکی به رسول خدا (ص)، آگاهی عمیق نسبت به علوم دینی، پیشنهاد حفر خندق، تقوای بی مثال سلمان در بین صحابه رسول الله (ص)، فن خطابه و سخنرانی ها از جمله فضائل سلمان فارسی هستند.

 

وی اضافه کرد: قطعا همین فضائل، کمالات و قرب خاص به پیامبر اکرم (ص) و خاندان عصمت و طهارت باعث شده که در بین شهرهای مختلف ایران اسلامی تلاش شود تا سلمان را به نام شهر خود نسبت دهند.

 

قنواتی با بیان اينکه در این بین، مباحث اصلی بین شهرستان رامهرمز در استان خوزستان، شهر جی در استان اصفهان و شهر شیراز در استان فارس است تصریح کرد: نویسندگان اصفهانی اعتقاد دارند که سلمان فارسی اهل جی در اصفهان است و نام قدیمی سلمان را روزبه و پدر او را از زرتشتیان می دانند اما با توجه به کمبود اسناد تاریخی موجود هیچ جا به صورت کامل و قطعی از اینکه سلمان متعلق به این شهر بوده، سخنی به میان نیامده است.

 

وی ابراز کرد: در جای دیگر سلمان فارسی را به شیراز نسبت می‌دهند که باز هم اسناد تاریخی قطعی وجود ندارد و با بیان اینکه در سالیان دور رامهرمز جزء استان فارس بوده و شاید به تمامی این مناطق شیراز یا فارس می‌گفتند این احتمال را می‌دهند.

 

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) رامهرمز عنوان کرد: اما به گواه بیش از ۲۰ نویسنده، محدث، مولف حدیث دان، تاریخ شناس و وجود کتب تاریخی، مذهبی و جغرافیایی فراوانی با توجه به قدمت کهن روستای جوبجی رامهرمز و گنجینه های بسیار کهنی که در این منطقه یافت شده است، سلمان فارسی به شهرستان رامهرمز و روستای جوبجی که نام قدیم آن جی بوده، تعلق دارد.

 

وی در ادامه به بعضی از اسناد تاریخی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از محدثانی که عمر خود را در راه فراگیری علوم حدیث گذاشته، میرزا حسین نوری است که در کتاب نفس رحمان فی فضائل سلمان با قاطعیت می‌گویند سلمان فارسی اهل رامهرمز است و تمام احادیثی که می گویند اهل اصفهان یا شیراز است را رد کرده و قول آنها را ناثواب می داند.

 

قنواتی بیان کرد: شیخ منصور علی ناصف از اساتید و دانشمندان دانشگاه الازهر مصر که اتفاقاً از اهل تسنن است در کتاب ارزشمند خود به نام التاج الجامع للاصولفی احادیث رسول روایتی نقل کرده که سلمان در آن روایت وطن و زادگاه خود را شهر رامهرمز بیان کرده و از احادیثی که او را منتخب و منطبق و منتسب به اصفهان می دانند چیزی بیان نشده است.

 

وی اذعان کرد: ابن عساکر در کتاب تاریخ دمشق می گویند که سلمان اهل رامهرمز و از قریه جی بوده و از نسب شناسان مشهور نیز که به یقین گفتند سلمان اهل رامهرمز است می‌توان از ابن حجر، ابن اثیر و ابن عبدالبر نام برد و از محققان مسیحی نیز می‌توان از گابریل نام برد که در کتاب تحقیقات جغرافیایی راجع به ایران در خصوص گسترش مسیحیت در ایران به شهرهای خوزستان اشاره کرده و رامهرمز را زادگاه سلمان فارسی معرفی می‌کند.

 

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا (ع) رامهرمز تاکید کرد: با توجه به بررسی اسناد می‌توان به قطعیت گفت که سلمان فارسی اهل رامهرمز و روستای جی قدیم و جوبجی جدید است اما با توجه به بررسی‌هایی این امکان وجود دارد که رامهرمز سابق جزء استان فارس بوده و پدر سلمان اصالتاً اصفهانی و اهل‌جی بوده باشد که این ها منافاتی با هم ندارند اما زادگاه اصلی سلمان رامهرمز بوده است.

 

وی در پایان به منابع دیگر این موضوع اشاره کرد و یاد آور شد: کتاب انساب الاشراف اثر بلاذری، کتاب تقویم البلدان اثر ابوالفدا، کتاب صبح الاعشی اثر  قلقشندی، کتاب نهایه الاراب اثر نویری، کتاب کنز العمال اثر فاضل هندی، کتاب الأنساب اثر سمعانی، کتاب الاصابه فی تمییز الصحابة، کتاب ابدالغابه اثر ابن اثیر، کتاب استیغاب اثر ابن عبدالبر، کتاب ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه قهپائی، کتاب مجمع الرجال و ... از دیگر منابعی است که به رامهرمزی سلمان فارسی گواه می‌دهد.

 

کد خبر 1027181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha