اعمال  ماده ۴۷۷ دیوان عالی کشور در ۱۰ هزار پرونده/ هنر قاضی یک پرونده را حل و فصل می کند

رییس دیوان عالی کشور از ورود ۱۰ هزار پرونده برای اعمال ماده ۴۷۷ خبر داد و گفت: نیازمند ارزیابی شرعی، حقوقی و قانونی آراء هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان حجت الاسلام  سیداحمد مرتضوی مقدم در اختتامیه اولین جشنواره علمی- پژوهشی  شهید بهشتی با بیان اینکه هیچ‌چیزی برای نظام مفیدتر از اجرای عدالت نیست گفت: حضرت علی (ع) در حدیثی برای کسی که حق را ببیند و در اجرای ان کمک کند رحمت می‌فرستد و سفارش کردند تا  همیشه طرفدار حق باشید.
 
 
 رییس دیوان عالی کشور وظیفه اصلی دستگاه قضایی اجرای عدالت و احقاق حق دانست و افزود: مفیدترین چیز برای حفظ نظام اجرای عدالت است. مردم تشنه حق و عدل هستند و در دستگاه قضایی این وظیفه سنگین  بر دوش ما گذاشته شده که اگر از عهده آن برنیاییم در پیشگاه خدا هیچ حجت و عذری نداریم زیرا  قدرت و راه را به ما نشان داده است و از فکر و نخبگان می توانیم برای اجرای حق و عدل استفاده کنیم.
 
حجت الاسلام مرتضوی مقدم خاطر نشان کرد : ما به پژوهشگاه بسیار نیازمندیم و پژوهشگاه  بازوی توانمندی در اجرای  وظیفه ای است که قانون اساسی برعهده دیوان عالی گذاشته است.  
 
وی گفت: نظارت بر اجرای احکام و ایجاد وحدت رویه در قانون اساسی برعهده دیوان عالی کشور است
 این همه رای در مملکت صادر می شود که ما باید بر اجرای ان نظارت کنیم. که این کار  سنگینی است که نیازمند حمایت بخش های مختلف از جمله پژوهشگاه است. 
 
 
وی ادامه داد: بخشی از آرایی که قضات صادر می کنند به دیوان عالی می آید ولی عمده آرا در استان ها قطعی می شود و به دیوان نمی آید و در صورتی که درخواست اعمال ماده  ۴۷۷ شود  به دیوان می آید که درصد آنها کم است.
 
 
رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: ما نیازمند ان هستیم  که این آرا سنجیده و تحلیل و نقد و مقایسه شود و از نظر معیارهای شرعی، حقوقی و قانونی ارزیابی شوند، ما نیازمند کمک زیادی هستیم تا وظیفه خود را بدرستی انجام دهیم.
 
حجت الاسلام مرتضوی مقدم خاطر نشان کرد  در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۰ هزار پرونده  برای اعمال ماده  ۴۷۷ به دیوان عالی آمد و  رییس قوه  قضاییه دستور  رسیدگی مجدد این  پرونده‌ها در دیوان عالی کشور را صادر  کرد.  
 
وی گفت: این تعداد برای قوه قضاییه زیاد است. پژوهشگاه می تواند این پرونده ها را  موضوع بندی کند که در چه قسمتی آرا ایراد دارد، آیا  در بدوی است یا تجدیدنظر،  و بیشتر چه ایراداتی  به اراء قضات وارد است اگر موضوع بندی شود برای ما مفید است.
 
رییس دیوان عالی کشور گفت:  به دلیل حجم بالای پرونده ها به  دادگاه‌ها  فکر و  ایده و ابتکار از قاضی گرفته  شده است.
 
وی گفت: قاضی  با یک هنر  می تواند پرونده ای را حل و فصل کند اما به ناچار به دلیل نبود وقت به مواد قانونی اتکا و طبق ماده قانونی رای را صادر  اعلام می کند.
 
حجت الاسلام مرتضوی مقدم اظهار کرد:  شرایط زمانی و مکانی  در تصمیم گیری قاضی  و رای او اثر دارد اما با مشغله زیاد نمی توانیم آن را اعمال کنیم. ما  به شما عزیزان نیازمندیم.
کد خبر 1027310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha