ایران تا ۳ ماه آینده از بزرگترین واکسن سازان دنیا می شود

نمکی گفت: تا سه ماه دیگر از بزرگترین واکسن سازان دنیا می شویم و این قول را می دهیم چراکه ریل گذاری این کار انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «سعید نمکی» در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا که امروز (دوشنبه ۲۷ بهمن) در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: از اواخر دی ماه سال ۹۸ ما درگیر مدیریت کرونا هستیم و تا به امروز و در طول این ۱۳ ماه، تیم بهداشت و درمان لحظه ای آرامش نداشتند، روزها روزهای سختی بود و در اوج سختی،  افتخاراتی برای خدمتگزاران نصیب شد که در تاریخ ثبت خواهد شد.

 

وزیر بهداشت و درمان ادامه داد: امروز یکی از مدرن ترین مجموعه های رادیوتراپی در کشور در قزوین افتتاح شد و کسانی که برای دریافت خدمت به تهران و زنجان می رفتند، امروز صاحب رادیوتراپی شدند و خوشحال هستیم به این قول عمل کردیم و ان شاالله وعده می دهیم تسریع ساختمان بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی را دنبال کنیم.

 

* اضافه شدن ۲ هزار و ۵۰۰ تخت به بخش های آی سی یو

وی با اشاره به تحریم های دشمنان تصریح کرد: با توجه به تحریم ها، دشمنان منتظر بودند در شیوع بیماری کرونا، جمهوری اسلامی به گل بنشیند، ولی آنها در محاسبات مواردی را نیاروده بودند ار جمله اینکه ما خدایی داریم، رهبری فرزانه و فهیم، دولتی پایدار و ایستاده و مردمی صبور بردبار داریم و حماسه ای به نام حماسه دفاع مقدس را مدیریت کردیم.

 

نمکی با اشاره به مرگ و میر بالا در کشورهای اروپایی تأکید کرد: در ایران با تکیه بر وفاق ملی، مرگ ها ۲ رقمی شد، البته این رقم هم برای ما زیاد است و ما برای داغ دار شدن هر خانواده غصه می خوریم و خوشبختانه امروز عده ای از هموطنان در بیرون مرزها، منتظر هستند به کشورشان بازگردند و آن را امن ترین مکان می دانند و این عزتی است که فقط می تواند از جانب خدا به پاس پایداری ملت در برابر ظلم و تعدی بیرونی ها شکل گرفته باشد.

 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان اضافه کرد: در یکسال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ تخت آی سی یو اضافه کردیم؛ قبل از شیوع کرونا برای ۲۰ هزار نفر امکان اکسیژن سازی داشتیم و امروز ۶۵ هزار بیمار می توانند اکسیژن بگیرند که مهمترین درمان برای بیمار کرونایی است و این افتخاری است که نه تنها در دام کرونا نماندیم بلکه توسعه هم داشتیم.

 

وزیر بهداشت و درمان افزود: امسال قرار است ۱۱ هزار تخت بیمارستانی راه اندازی کنیم و یک هزار و ۴۰۰ پروژه بهداشتی در کل کشور داشته باشیم.

 

* یک بیمار کرونایی هم در پشت درب بیمارستان ها سرگردان نشده است

وی تصریح کرد: در آینده مدیریت جهان را بر مبنای مدیریت کرونا تقسیم بندی می کنند و کشوری را موفق خواهند دید که توانسته باشد کاهش مرگ و میر و عوارض ناشی از آن را به بهترین شکل داشته باشد.

 

نمکی ادامه داد: در کشورهایی که ادعای قدرت می کردند بیماران زیادی در پشت درب بیمارستان ها ماندند و فروشگاه ها تهی شد، اما جمهوری اسلامی ایران این رتبه جهانی را کسب کرد و یک بیمار هم در پشت درب بیمارستانی سرگردان نشد و نه فقط بیمار کرونایی، حتی بیمار غیرکرونایی هم نداریم پشت در بیمارستان مانده باشد و این افتخاری بود که به دست آمد.

 

وی در ادامه با اشاره به کرونا انگلیسی اظهار کرد: این ویروس جدید که آمد تمام هم و غم این بود مهار کنیم تا از جایی نفوذ پیدا نکند، ایران اولین کشوری بود که در بهمن سال گذشته ۳۶ گیت زمینی، هوایی و دریایی را مجهز به بازرسی بهداشتی کرد و پروازها با چین را تعطیل کرد.

 

* مسئولان  نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی به شدت سخت گیری کنند

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به فوت مرد ۴۸ ساله در استان در اثر ابتلا به کرونای انگلیسی توضیح داد: این ویروس، بسیار سرکش است به طوری که توانست قدرتمندترین های اروپا را به زانو درآورد، اقدامات خوبی در استان قزوین و البرز انجام شده ولی اگر دیر اقدام کنیم دستاوردهای ارزشمندی فدای ساده انگاری می شود اما بسیار باید مراقب باشیم هرچه رعایت پروتکل ها کم شد هجمه بیماری بیشتر می شود و این اصل اثبات شده است.

 

وی اضافه کرد: در رعایت و اعمال پروتکل ها، مسئولان استان به شدت سخت گیری کنند؛ امروز مردم بسیار خسته هستند ولی هیچ پدیده ای برای اقتصاد کشور در ایام اپیدمی و پاندمی مخرب تر از طولانی شدن این دوران نیست.  

 

نمکی گفت: رسالت ما کوتاه کردن زمان ایپدمی است و باید عالمانه ترین و کم عارضه ترین کار را اعمال کنیم، اسفند ماه سختی را در پیش داریم و اگر سخت نگیریم و محکم نایستیم، پایه های دستاوردها به شدت لرزان خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: به همه اعلام خطر می کنم، با این ویروس با سهل انگاری نباید برخورد کرد و پیشنهاد می شود جلسات مشترکی بین استان های زنجان، قزوین، تهران و البرز برقرار شود و نباید لحظه ای درنگ کرد، بنابراین اطلاع رسانی گسترده به مردم شود و افزایش تست ها صورت گیرد.

 

وزیر بهداشت و درمان خطاب به مسئولان استان یادآور شد: راهی که ۲ هفته با ویروس قبلی می رفتید با این ویروس ۷۲ ساعته می روید، به همین دلیل بیمارستان ها را آماده کنید برای هجمه احتمالی، مراکز سرپایی را فعال تر کنید و تست به میزانی که نیاز دارید برای استان ارسال خواهد شد.

 

* گروه های آسیب پذیر تا قبل از عید واکسیناسیون می شوند

وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تولید واکسن و واردات واکسن بیان کرد: ما ساخت داخلی واکسن را به شدت دنبال کردیم و با انتقال دانش فنی از کوبا از موثرترین واکسن های دنیا را در پاستور خواهیم ساخت و امیدواریم اوایل اردیبهشت بتوانیم واکسن پاستور را به بازار آوریم.

 

نمکی گفت: همچنین برای واردات واکسن اقدام کردیم و از منابع موثر که بالای ۹۱ درصد ایمنی زایی داشت واکسن روسی بود که اولین دوزها آمد، منبع دیگر چینی هم در راه است و قبل از عید گروه های آسیب پذیر را واکسینه می کنیم.

 

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اولویت ها سند ملی واکسیناسیون را تدوین کردیم و این کار به شکلی صورت گرفته که هیچ کس اولویت بر کسی دیگر ندارد مگر بر اساس شغل خاص و در معرض خطر بودن و تا سه ماه دیگر جزو بزرگترین واکسن سازهای دنیا می شویم و این قول را می دهیم چراکه ریل گذاری این کار انجام شده است.

 

وزیر بهداشت یادآور شد: سه ماه دیگر خواهید دید ایران از واکسن سازهای بزرگ دنیا خواهد بود و به همه جا هم صادر می کند و تا شهریور آینده اکثر گروه های آسیب پذیر واکسینه می شوند و اگر کوچکترین عارضه ای از واکسن داخلی و خارجی ببینیم اجازه نمی دهیم این کار انجام شود.

 

کد خبر 1027680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha