بررسی نقش اقلیت‌های دینی در پیروزی انقلاب اسلامی

در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، وبینار «انقلاب اسلامی ایران: نقش اقلیت‌های دینی در پیروزی انقلاب» در ایتالیا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در این وبینار که به ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و با همکاری مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مرکز ایتالیایی مطالعات بین المللی خانه دانایی شهررم، برگزار شد، نقش اقلیت‌های دینی در پیروزی انقلاب اسلامی و جایگاه ان در تمدن نوین اسلامی تشریح شد.

 

محمدتقی امینی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، «آرا شاوردیان» نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، کشیش «گریگوریس نرسسیان» از کلیسای ارامنه تهران، وکیل «کارلو کاربوچی» رییس افتخاری مرکز مطالعات بین المللی خانه دانایی شهررم، «دانییِله پِرّا» تحلیلگر جغرافیای سیاسی؛ و «لورنزو ماریا پاچینی» نویسنده و روزنامه نگار ایتالیا و خانم هانیه ترکیان اسلام شناس، سخنرانان این وبینار بودند.

 

رایزن فرهنگی کشورمان در رم در سخنانی با تبریک چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اشاره به واقعیت همزیستی اقوام و پیروان ادیان در ایران اسلامی گفت: ملت ایران ملتی واحد در یک تاریخ واحد، فراز و نشیب‌های یک سرنوشت را زیسته اند؛ و اوراق تاریخ، گواه مشارکت جملگی ایشان در برهه‌های حساس تاریخی، از جنبش مشروطیت، تا انقلاب اسلامی و از جنگ تحمیلی تا امروز بوده، و تبعاً، چنان که شایسته یک نظام مردم سالار است، حقوق و آزادی‌های هر یک در قانون اساسی پیش بینی، و به میزان جمعیت، نمایندگانی نیز در مجلس دارند.


در ادامه، «آرا شاوردیان» نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی در سخنانی، با تاکید بر جایگاه انقلاب اسلامی در تاریخ معاصر و مقاومت جمیع ایرانیان در تحقق آرمان‌های آنِ، با نقل سخنانی از امام راحل (ره) در خصوص حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران از مظلومان جهان در مقابل نظام سلطه، مستندات این آرمان در قانون اساسیِ، سخنان مقام معظم رهبریِ و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را تشریح کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران پنج دهه پس از پیروزی همچنان تحت رهنمود‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به آرمان‌های خود متعهد است.


کشیش نرسسیان نیز از کلیسای ارامنه تهران سخنران بعدی این وبینار بود که پس از ارایه تاریخچه‌ای از مناسبات تاریخی ارامنه و ایرانیان با ذکر شواهدی از عهد عتیق و جدید و اشاره به مهاجرت و اسکان ارامنه در ایران، نقش ارامنه در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را یادآور گردید و افزود: هنوز جهد و کوشش در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب ادامه دارد. امروز ما، به عنوان نماینده‌ای از جوامع ادیان الهی غیر مسلمان، شاهد همیاری، اتحاد و همدلی آحاد مختلف ملت غیور ایران هستیم. وظیفه‌ی ما امروز، دعا برای سلامتی هموطنان و رهبران کشور و سعی و کوشش در آن راستا است و از خداوند مسالت نمائیم، زیرا که در سلامتی مملکت مان، سلامتی همه ما نیز میسر خواهد بود.


دانییِله پِرّا، تحلیلگر ایتالیایی جغرافیای سیاسی نیز در سخنانی با اشاره به آرمان‌های آزادی خواهانه واستقلال طلبانه انقلاب اسلامیِ ایران، مفهوم جهاد در دین اسلام، مراتب اکبر و اصغر جهاد و مفهوم جهاد اکبر در اندیشه امام راحل (ره) را تشریح ومبانی فلسفی و عرفانی این مفهوم در نظام فکری امام خمینی (ره) را تبیین کرد. وکیل کارلو کاربوچی، رییس افتخاری مرکز مطالعات بین المللی خانه دانایی شهررم، سخنران بعدی این وبینار بود. وی با اشاره به نقش و نفوذ شخصیتی امام راحل (ره) و رهبری معنوی او در گردهم آوردن قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی در جریان انقلاب، خودآگاهی جمعی از نقش رهایی بخش معنویت و دین را، آموزه رهبری معنوی امام راحل (ره) برای جمیع این قومیت‌ها و اقلیت‌های دینی ارزیابی کرد. وی انقلاب اسلامی را معجزه احیاء دانش، آگاهی و خودآگاهی فراموش شده سنن معنوی و الهی معرفی کرد.


سخنران پایانی این نشست، لورنزو ماریا پاچینی، نویسنده و روزنامه نگارایتالیایی بود. وی با ارایه تاریخچه‌ای اجمالی از مفهوم عدالت اجتماعی از ارسطو در یونان باستان، تا قدیس ٬٬آگوستین٬٬ در قرون میانه، تمامی انقلاب‌های تاریخ را تلاش‌هایی برای تحقق عدالت اجتماعی با معنایی که هریک از این مفهوم منظور نموده اند، معرفی کرد و معنای عدالت اجتماعی در اندیشه حاکم برانقلاب اسلامی و حقوق اقلیت‌ها در چشم انداز آن را تشریح کرد. وی همچنین دستارورد‌ها و توفیق انقلاب اسلامی در این خصوص از آغاز تا زمان شهادت سپهبد شهید سلیمانی را ستود.


پرسش و پاسخ پایان بخش این نشست بود که در جریان آن، آرا شاوردیان نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در خصوص تعاملات ارامنه و آذری‌ها در ایران، این روابط در مرز‌های جمهوری اسلامی ایران را، فراسوی بحران‌های منطقه ای، مسالمت آمیز ارزیابی کرد والگوی تعامل در این خصوص را، سپهبد شهید سلیمانی معرفی کرد که از اقلیت‌های دینی، از جمله مسیحیان نیز در مناقشات منطقه دفاع می‌کرده است.

انتهاي پيام/ص 

کد خبر 1027754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha