حجم آب سد بارزو شیروان ۳۶.۷ میلیون مترمکعب است

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: اینک حجم آب سد بارزو این شهرستان حدود ۳۶.۷ میلیون مترمکعب است.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: اینک حجم آب سد بارزو این شهرستان حدود ۳۶.۷ میلیون مترمکعب است که ورودی آن ۴۳۳ لیتر بر ثانیه می باشد.

 

 

مدیر امور منابع آب شیروان بیان کرد: سد بارزو شیروان از لحاظ درصد حجم ورودی ذخیره سازی در سال آبی جاری رتبه ششم استان را دارد.

 

 

خسروپناه ظرفیت طراحی شده کل مخازن این سد را ۹۲ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ بهمن ماه سد بارزوی این شهرستان ۳۹.۸ درصد مخزن آب ذخیره شده و حجم آب ورودی امسال ۵.۰۸ و در مدت مشابه سال گذشته ۵.۴۷ میلیون متر مکعب بوده که امسال ۷ درصد در وررودی آب  مخزن کاهش داشته ایم.

 


وی خاطر نشان کرد: در این بازه زمانی مزبور ۵۳ میلی متر بارندگی در سطح شهرستان شیروان ثبت شده که میزان بارندگی تجمعی سال گذشته در همین مدت ۷۲ میلی متر گزارش شده و در بازه بلند مدت ۱۰۱ میلی متر بوده که بارندگی نسبت به بلند مدت ۴۷ درصد کاهش داشته ایم.

 


مدیر امور منابع آب شیروان گفت: طبق سیاست های این شرکت در دی ماه و بهمن ماه، آبی از سد تحویل داده نشده و برنامه امسال ما تحویل ۲۰ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۵ میلیون مترمکعب برای شرب، ۱۴ میلیون مترمکعب بری کشاورزی و یک میلیون متر مکعب برای صنعت است.

 


خسروپناه حجم کنونی سد بارزوی این شهرستان را ۳۶.۷ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: عملکرد تحویل آب در پایاب سد بارزو طبق برنامه منابع و مصارف برای سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ، در بخش شرب ۱.۵۳۳ میلیون مترمکعب، کشاورزی ۳.۱۲۲ میلیون مترمکعب و صنعت ۱۳۵/. بوده است که مجموع کل آن ۴.۷۸ میلیون مترمکعب است.

 


سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

 

 

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید. توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.

 

 

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد و شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد واقع است که افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

 

 

 

کد خبر 1027902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha