بهبود وضعیت روحی دانش آموزان از دریچه معنویت و فرهنگی

پاسخ به نیازها و رفع چالش های روحی دانش آموزان در شرایط سخت کرونایی از دریچه معنویت و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی عملیاتی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، با گذشت یک سال از شیوع بیماری کرونا و تغییراتی که در وضع زندگی همه افراد شده، با آسیب ها و چالشی های جدیدی روبرو شده ایم که باید برای آن ها از همان روزهای اول اقدام عملی صورت می گرفت و البته هم اکنون نیز چنین سرآغازی خالی از لطف نیست.

 

کودکان و نوجوانان که در مقاطع تحصیلی مختلف این روزهای سخت را می گذرانند، بسیاری از نیازهای اجتماعی، فرهنگی، معنوی، ورزشی و روانشناختی خود را بی پاسخ گذاشته اند که این مسئله موجب بروز مشکلات فردی و خانوادگی برای آن ها نیز شده است.

 

شرایط سخت اقتصادی که از طرف دیگر خانواده ها را درگیر کرده بر مصیبت های این ایام افزوده و گاهی اصلا فرصت و زمینه ای برای فکر نسبت به نیازهای اجتماعی و فراغتی ندارند اما این خواست های روحی باقی ولی پاسخگویی ندارد.

آسیب های اجتماعی در کمین نسل نوجوان ما نشسته اند تا با احساسات و نیازهای برطرف نشده بازی کننده و آن ها را در مسیر انحراف قرار دهند.

 

مسئولان آموزش و پرورش که این شرایط را قبول دارند و بر این باورند که باید به نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان توجه بشود و البته طرح و برنامه هایی را نیز به مدارس ابلاغ کرده اند که درصد اجرای آن ها در هر منطقه متفاوت بوده است.

 

مقامات رده های بالایی و میانی این وزارتخانه همکاری و تعامل دیگر بخش های جامعه را نیز مطالبه می کنند تا در اقداماتی مشترک برای رفع این نیازها گام برداشته شود اما باید بیش از مطالبه باید به صحنه بیایند و در نشست های مشترک و جلسات بالادستی مثل شورای آموزش و پرورش به این موضوعات بپردازند.

 

*اجرای طرح پیام مشاور و صدای مشاور در دوران کرونا

 

رئیس اداره امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به طرح هایی که برای این روزها توسط این وزارتخانه پیش بینی شده، افزود: اجرای طرح پیام مشاور و صدای مشاور در دوران کرونا برای دانش آموزان پیش بینی شده که با وجود مشکلات زیرساختی اما بالاخره در حال اجرا است.

 

«مریم ژاله»، پیرامون این دور طرح بیشتر توضیح داد: «پیام مشاور» در قالب ارسال پیام های مشاوره، انگیزشی، تحصیلی و پیشگیرانه در شبکه شاد منتشر و در  طرح «صدای مشاور» پل ارتباطی بین  مرکز مشاوره ادارات آموزش و پرورش با مشاوران مدارس در راستای رصد وضعیت هر واحد آموزشی است.

 

وی اضافه کرد: تماس مشاوران و مسئولان مدرسه با دانش آموزان و خانواده های آنان از دیگر فعالیت هایی است که در این باره انجام می شود.

ژاله، کمبود نیرو مشاور و روانشناس در مدارس را چالشی اساسی در این روزها برای اجرای خدمات برشمرد و یادآورشد: در سال های تحصیلی گذشته اقدامات مشارکتی و همکاری بین بخشی وجود داشت که این روزها در برخی از موضوعات اجتماعی کاهش یافته و نیاز به همکاری نهادهای مردم نهاد وو دولتی در این حوزه هستیم.

 

اما گرچه آموزش و پرورش دغدغه های خود را بیان می کند و طرح هایی را نیز اجرا می کنند، اما آیا به همین صحبت ها و این روند، قادر به پاسخگویی به نیازهای کودکان، نوجوانان و جوانان خواهیم بود؟.مطمنا که چنین نیست و باید همه برای این قشر که سرمایه انسانی هستند باید سهم خود را ایفا کنند که در این مجموعه از خانواده ها گرفته تا بخش های مختلف برنامه ریزی و اجرایی جامعه تا با این هم پوشانی به ضرورت های جامعه پاسخ بدهیم.

 

*خانواده، معلم و جامعه نیازمند آموزش و توانمندسازی

 

رئیس نظام روانشناسی اصفهان با اشاره به شایط متفاوت آموزشی، زندگی و رفتارهای اجتماعی و خانوادگی این روزها با گذشته، گفت: خانواده، معلم و جامعه نیازمند آموزش و توانمندسازی برای نقش آفرینی در این ایام هستند چرا که نبود دانش و اطلاعات لازم موجب بروز مشکلات بیشتری خواهد شد.

 

«سالار فرامرزی» با بیان اینکه بسیاری از ویژگی های فردی دانش آموزان برای خانواده و معلمان ناشناخته است، افزود: این بی اطلاعی مانع از تصمیم صحیح در برخورد با یک نوجوان و کودک می شود چرا که نوع برخورد با مدل های شخصتی مختلف را باید در نظر گرفت.

 

وی اضافه کرد: گرچه این شناخت تیپ های شخصی در دوران غیر از کرونا هم مهم است اما در این شرایط به دلیل افزایش مشکلات و شرایط خاص، این بی دقتی صدمه های جبران ناپذیری را به همراه دارد.

این روانشناس نیازهای معنوی افراد را مهم بیان کرد و گفت: بسیاری از این نیازها به دلیل تعطیلی برخی از مراسم ها و آیین ها بدون پاسخ مانده و یا برای آن راهکاری ارائه نشده است.

 

*تقویت روحیه امیدواری و بهره گیری از دریای معارف

 

یک رواشناس مثبت گرا، نیز در ادامه دیدگاه های رئیس نظام روانشناسی اصفهان به نیازهای معنوی نیز اشاره کرد و اظهارداشت: آیین های مذهبی و دینی برای تقویت روحیه امیدواری و توکل انسان لازم است.

 

«علیرضا معماریان» که توکل به قدرت بی انتهای حضرت حق را یکی از عوامل آرامش دهنده بیان کرد و گفت: البته باید تلاش خودمان را بر اساس توانایی ها انجام دهیم بعد هم نتیجه را واگذار کنیم تا اینکه آرامش نسبی نیز داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: شرایط سخت دوران کرونا برای همه وجود دارد و باید رفتارهای فردی را مدیریت کنیم که البته در این مسیر به فراگیری آموزش های مثبت نیازمند هستیم که در گذشته متاسفانه کمتر مورد توجه بوده است.

کد خبر 1027944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha