‌طرح آبرسانی شهر ملایر از سد کلان بهره‌برداری می‌شود

ستوده گفت: طرح آبرسانی آب شرب شهرستان ملایر از سد کلان به طول ۳۸ کیلومتر در مراحل پایانی است و تنها یک کیلومتر آن باقی مانده و امسال تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

«منصور ستوده» در گفت و گو با خبرنگار شبستان گفت: آب یکی از اساسی‌ترین عوامل توسعه هر کشور است که علاوه بر نیاز آشامیدن، رونق کشاورزی، صنعت و عمران وابسته به آن است. خوشبختانه با اجرای پروژه‌های بسیاری که از آغاز انقلاب اسلامی ایران انجام شد؛ هم آب شرب بخش اعظمی از مناطق کشور تامین شد و هم صنایع بزرگ و کوچک راه‌اندازی شد و آب مورد نیاز کشاورزی نیز با برنامه‌ریزی در اختیار کشاورزان عزیز قرار گرفت.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: همانگونه که اطلاع دارید در سال‌های اخیر با تلاش و کوشش همکاران ما در شرکت آب منطقه‌ای و شرکت منابع آب ایران و وزارت نیرو، هر سه سال یک سد در همدان به بهره‌برداری رسیده است. روزهای پایانی شهریور سالجاری با حضور وزیر نیرو سد نعمت آباد اسدآباد افتتاح شد تا 450 هکتار از اراضی کشاورزی را سیراب کند و جلوه‌ای نوین از گردشگری آبی در استان ایجاد کند.

 

وی ابراز کرد: موضوع دیگری که در سالجاری با جدیت پیگیری شد و به سرانجام رسید، بحث آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر است که به اتمام رسیده و به زودی افتتاح خواهد شد. طبق پیش بینی انجام شده جمعیت ملایر در سال 1415 به 330 هزار نفر خواهد رسید و طبیعی است که 27 حلقه چاهی که اکنون آب شرب را تامین می‌کند پاسخگو نخواهد بود. بنابرین برای تامین نیاز آبی 30 میلیون متر مکعب خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر احداث شد تا 12 میلیون متر مکعب از این نیاز آبی تامین شود. سد کلان ملایر با مساحت ۳۸۴ کیلومتر مربع و طول دریاچه ۴۹۰ متر با حجم مخزن ۴۵ میلیون متر مکعب ساخته شده است.

 

وی با بیان اینکه هم اینک بیش از ۴۱ میلیون متر مکعب آب پشت این سد قرار دارد اضافه کرد: ۷۵۸ میلیارد ریال برای ساخت این سد هزینه شده و قرار است ۲۲ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.

 

ستوده ادامه داد: این ۲۲ میلیون متر مکعب شامل ۱۲ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر و روستاهای مسیر، نیم میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند، چهار میلیون متر مکعب حق آبه کشاورزی پایین دست و ۵.۵ میلیون متر مکعب حقابه محیط زیست است.

 

وی گفت: تصفیه خانه آب آشامیدنی در پایین دست سد کلان ملایر با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه ساخته شده است که به طور متوسط ۳۸۰ لیتر در ثانیه را هم اینک می‌تواند برای شهر ملایر تصفیه و تامین کند.

 

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: حدود ۲۶۵ لیتر از ۳۸۰ لیتر در ثانیه برای مخزن پیش‌بینی شده در مجاور سپاه است که ۸۰ درصد آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر را تامین می‌کند و ۱۱۵ لیتر آن نیز برای مخزن «پیر ویلان» است.

 

کد خبر 1028302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha