امام (ره) پیش از آن که رهبر سیاسی باشد رهبر فرهنگی بود

دکتر سلگی مرور و بازخوانی اندیشه های امام خمینی (ره) در چهارچوب تحولات زمانی و عصری و نگاه روزآمد به اندیشه های ایشان را ضروری دانست.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر «محمد سلگی» امروز در افتتاحیه اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تولیت حضرت امام (ره) برگزار شد، گفت: این اجلاس ماحصل تفاهم نامه بین تولیت حضرت امام (ره) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف و انگیزه بازخوانی و مرور اندیشه های امام (ره) در خصوص فرهنگ و هنر است. طبیعتا از بین مجموعه فعالیت هایی که مقرر بود در همکاری بین موسسه نشر آثار حضرت امام (ره)، تولیت حرم امام (ره) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل بگیرد، تشکیل اجلاس تبیین اندیشه های امام بود که جزو اولویت مان بود. آنچه اهمیت دارد مرور و بازخوانی اندیشه های امام در چهارچوب تحولات زمانی، عصری و نگاه روزآمد به اندیشه های ایشان است.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار داشت: امام (ره) قبل از اینکه رهبر سیاسی باشند، رهبر فرهنگی و اندیشه ای بودند، در واقع امام (ره) بیشتر رهبر فرهنگی و دینی بودند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مناسب دانسته است که اندیشه های امام (ره) در پرتوی جهان و تحولات مورد مطالعه مجدد قرار گیرد. طبیعتا مرور این اندیشه ها و نگاهی که حضرت امام داشتند با نوآوری و ابتکار همراه بود.

 

وی در خصوص محورهای اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر بیان کرد: در مورد محورهای این اجلاس بحث طولانی بین تولیت امام (ره) و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صورت گرفت و از این حیث چهار محور به عنوان محورهای فکری این اجلاس انتخاب شد. این اجلاس به تعویق افتاد و قرار شد در مناسب ترین زمان یعنی دهه فجر برگزار شود اما از این حیث که اخبار در دهه فجر زیاد است، مناسب دیدیم که یک هفته بعد از دهه فجر آن را برگزار کنیم.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات خاطرنشان کرد: هنر و سینما در اندیشه امام (ره)، نقش مردم در سلامت حکومت از نظر امام و ظرفیت فضای مجازی برای تحقق آن منظومه فکری امام (ره) در خصوص رسانه و مطبوعات، جایگاه فرهنگ عمومی در اندیشه امام (ره) با توجه به اهداف جمهوری اسلامی ایران چهار محور تشخیص داده شده برای اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر است.

 

وی با بیان اینکه اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر به دو بخش تقسیم شده است، تصریح کرد: در این چهار محور دوستان زحمت کشیدند، کارگروه هایی تشکیل شد و جزوه هایی برای هر گروه تهیه شد که به نوعی دستور کار است. برای اینکه استفاده کنیم از نظر مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجلاس را در دو بخش صبح و بعد از ظهر برگزار می کنیم. پس از افتتاحیه از ساعت 10 کارگروه ها شروع به کار می کنند. مباحث محتوایی در چهار محور ذکر شده طرح می شود. مدیران کارگروه ها را اداره می کنند و یکی دو متخصص و کارشناس در حوزه مربوطه دعوت شدند که طرح مسئله به خوبی صورت گیرد. در بعد از ظهر امروز از نظرات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام عاملی و حاج سید حسن استفاده می کنیم و آنها دیدگاه های خود را در مورد اندیشه های امام (ره) تبیین می کنند.

 

دکتر سلگی بیان کرد: امیدوارم همایش تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر اثربخش باشد و به مجموعه وزارت فرهنگ برای فهم اندیشه های امام، انطباق بهتر آنها و الگوگیری از آن برای مسایل روز کمک کند. همچنین از همکاری و همراهی تمام عزیزان برای برگزاری این اجلاس تشکر می کنم.

 


 

 

کد خبر 1028374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha