بیشاپور در پسا کرونا بیشتر به جهان معرفی خواهد شد

بیشاپور به عنوان یک سایت تاریخی که اخیرا در محور ساسانی به ثبت جهانی رسیده است در پسا کرونا بیشتر به جهان معرفی خواهد شد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

بازدید از بیشاپور به عنوان یک سایت تاریخی که اخیرا در محور ساسانی به ثبت جهانی رسیده است در دوران شیوع کرونا دچار رکود شده است اما برای پسا کرونا و معرفی بیشتر برنامه هایی در نظر گرفته می شود.

مجموعه جهانی بیشاپور پس از اینکه در محور ساسانی به ثبت جهانی رسید، بیش از قبل مورد استقبال قرار گرفت و موجب شد بسیاری افراد در سراسر جهان به عظمت این سایت تاریخی 200 هکتاری پی ببرند و در همین ایام، گردشگرانی که برای بازدید از بیشاپور به فارس سفر کرده بودند، سفیر فرهنگی معرفی این تاریخچه کهن می شدند که تنها پنج درصد آن از زیر خاک بیرون آمده است.

 

بیشاپور قبل از کرونا

تا پیش از شیوع کرونا، مجموعه تاریخی بیشاپور به دلیل وضعیت آب و هوایی کازرون عمدتا در فصل پاییز مورد استقبال گردشگران خارجی قرار می گرفت و بخش اعظم مسافران نوروزی را گردشگران داخلی تشکیل می دادند:

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون با تاکید بر برگزاری برنامه های متعدد نوروزی در بیشاپور می گوید: سالانه با هدف توسعه گردشگری در ایام نوروز، برنامه هایی با هدف معرفی آداب و رسوم منطقه، برنامه های جمعی، نمایش ابزار باستان شناسی و ... برگزار می شد.

«محمد جواد جوکاری» ادامه می دهد: اما شیوع کرونا در جهان بر تمامی سایت های تاریخی تاثیر منفی گذاشته است و تعطیل شدن پروازهای خارجی به ایران، استقبال از سایت های گردشگری را به پایین ترین سطح خود رساند.

وی اضافه می کند: پس از بازگشایی سایت ها نیز پروازها به حالت عادی خود برنگشته بود و اماکن سربسته مثل موزه ها همچنان تعطیل بودند.

 مقابله با کرونا در اماکن تاریخی

پس از بازگشایی اماکن تاریخی در استان فارس با هدف مقابله با کرونا، اقدامات مقابله ای در این اماکن به انجام می رسد:

جوکاری با اشاره به اقداماتی که برای مقابله با کرونا در بیشاپور به انجام می رسد، عنوان می کند: از ابتدای شیوع کرونا 2 تا سه بار در هفته قسمت های مختلف شهر تاریخی بیشاپور و تمامی قسمت هایی که بیشتر مورد استفاده عموم بود مورد ضد عفونی قرار می گیرد.

وی ادامه می دهد: از طریق رسانه ها در مورد لزوم رعایت نکات بهداشتی به مردم اطلاع رسانی می شد و گردشگران در زمان حضور به خوبی نکات لازم را رعایت می کنند.

بیشاپور در پسا کرونا

شیوع کرونا به صنعت گردشگری مانند بسیاری از عرصه های دیگر، لطمه زده است و برای توسعه گردشگری بعد از مهار کرونا برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده که در بیشاپور نیز این برنامه ها از هم اکنون مورد برنامه ریزی قرار می گیرد.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون با اشاره به برنامه هایی که در بیشاپور پس از بحران کرونا برگزار خواهد شد، بیان می کند: با هدف افزایش استقبال از این سایت جهانی، برنامه هایی همچون بازی های محلی، نمایشگاه های بومی و ... برگزار خواهد شد.

جوکاری می افزاید: بیشاپور در پسا کرونا فعالیت چشمگیری برای معرفی بهتر و بیشتر به مردم سراسر جهان در پیش خواهد گرفت که شامل ساخت کلیپ و معرفی در فضای مجازی، تصاویر هوایی، معرفی باستان شناسانی که در بیشاپور کار کردند و ... خواهد بود.

 

شگفت انگیز بودن بیشاپور برای گردشگران

بیشاپور اما یکی از شهرهای معروف دوران ساسانی است که کنار رودخانه ای بنا شده و در 2 طرف رودخانه نیز نقش برجسته های ساسانی جای گرفته اند و این مجموعه باستانی با قرار گرفتن در محور ساسانی اخیرا به ثبت جهانی رسیده است:

یک راهنمای گردشگری با اشاره به ویژگی های بیشاپور می گوید: این بنا شامل مجموعه کاخ هایی است که نسبت به تخت جمشید دارای تراکم کمتری هستند و فاصله آنها از یکدیگر زیادتر است.

«زهرا حسن زاده» می افزاید: بیشاپور، شهری است که در آن دل کاخ دشمن آن زمان یعنی «والرین» نیز بر جای مانده است و «شاپور» ساسانی به جای کشتن دشمن برای او کاخ ساخت و از خانواده او حمایت کرد.

وی اضافه می کند: «شاپور» با این کار خود به سربازانش درس بزرگی داد و رویه وی و نتیجه ادغام 2 فرهنگ را در نقش برجسته های باقی مانده می توان دید.

 

 

 

حسن زاده با اشاره به کاخ موزاییک به عنوان یکی از کاخ های این مجموعه بی نظیر تاریخی عنوان می کند: علاوه بر این کاخ محصور کننده، معبد آناهیتا به عنوان الهه و نگهبان آب در این مجموعه به چشم می خورد که در دیواره های آن آثار فسیل ها را به وضوح می توان دید.

وی تاکید می کند: مجموعه بزرگ بیشاپور، متاسفانه زیر سایه دیگر آثار تاریخی استان فارس پنهان است و کمتر در برنامه سفر تورها و مسافران قرار می گیرد اما گردشگران وقتی از بیشاپور بازدید می کنند، از دیدن عظمت این مجموعه شگفت زده می شوند.

به گفته این راهنمای گردشگری، هر یک از کاخ های این مجموعه ساعت ها و روزها سخن برای گفتن دارد و هرچه برای مسافر بیشتر توضیح می دهیم بیشتر سر ذوق می آید و گرمای آفتاب سوزان را نیز تحمل می کند تا قدم به قدم این کاخ ها را ببیند.

در نقوش برجسته، شاهد تاثیر فرهنگ یونان و روم هستیم و گرچه در نقش برجسته های ایران باستان و در مسیر شیراز به کازرون به ویژه دشت ارژن و تنگه ابوالحیات، دیدن طبیعت بکر در کنار هم برای مسافران جاذبه خاصی دارد و این جذابیت با گفتن تاریخ ایران به زبان ساده 2 چندان می شود.

استان فارس دارای ظرفیت های گردشگری عدیده ای است و شهر کازرون نیز دارای آثار باستانی بی نظیری است که مقصد گردشگری و سفر مناسبی به شمار می رود.

گزارش: مریم شمالیان

کد خبر 1028444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha