نگرانی از فرار مغزها/ دولتمردان از نخبگان علمی برای حل مشکلات جامعه استفاده کنند

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه باید دولتمردان از نظرات نخبگان علمی برای حل مشکلات استفاده کنند، گفت: این نگران کننده است که دانشمندان جوان ما گاهی به واسطه رنج‌هایی که می کشند توسط بیگانگان تطمیع شده و این مقدمه فرار مغزها را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، آیت الله «سید علیرضا عبادی» ظهر امروز (۲۹ بهمن) در دیدار با جمعی از مخترین و نمایندگان شرکت های دانش بنیان بیرجند  به مناسبت روز ملی اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی با بیان اینکه مذاکره علم جزو برترین عبادات است، اظهار کرد: به طور طبیعی انسان تمام کارهای خود را باید براساس علم و عقل انجام دهد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات علمی باید نتایجی را به همراه داشته باشد، افزود: در منظر دینی نیز فراگیری علم یک فریضه و واجب شرعی است.

 

وی به استبداد داخلی و انزوای مردم و دانشمندان در دوران گذشته اشاره و بیان کرد: سال‌ها و قرن‌ها مسلمانان قافله سالار علم و دانش بودند و آنچه غرب و بیگانگان آموختند وراث علم دانشمندان و فرهیختگان اسلامی بود.

 

آیت الله عبادی ادامه داد: علم و دانش وقتی به غرب و استعمار داخلی و خارجی رسید در این حوزه محدودیت ایجاد کردند و تا جایی که وابستگی ملت‌ها حفظ شوند به آنان اجازه آموختن علم دادند.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌ جنوبی با یادآوری اینکه در دوره قبل از انقلاب گاهی اجازه یادگیری یک فن ساده را هم به ایرانیان نمی‌دادند، افزود: البته پیروزی انقلاب اسلامی به معنای برداشتن همه موانع از سر راه نیست.

 

وی با تأکید بر اینکه در انقلاب ما که اسلام ماست از نظر اقتضاء چیزی کم نداریم اما شرط تحقق هم اقتضاء و هم نبود موانع است، تصریح کرد: استکبار جهانی در راه اهداف و آرمانهای انقلاب موانع فراوان ایجاد می کنند اما به هر حال این یک پیچ تاریخی است و موانع نباید جلوی حرکت دانشمندان ایرانی در حوزه تولید و توسعه علم و فناوری را بگیرد.

 

آیت الله عبادی در ادامه اظهار کرد: در حوزه تولید، صنعت و ادارات مشکلاتی داریم ولی از موانع نباید بترسیم چون از گذشته تاکنون موانع بزرگ بسیاری در میدان های مختلف از سر راه برداشتیم.

 

امام جمعه بیرجند گفت: یک روزی در هر گوشه دنیای اگر کشوری ادعای استقلال می کرد امریکا با ناوهای خود به آنان حمله می کرد اما امروز قدرت استکبار رو به افول است.

 

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه باید دولتمردان به دانشگاه و دانشمندان علمی نزدیک شوند و از نظرات کارشناسی آنان برای حل مشکلات استفاده کنند، عنوان کرد: بزرگترین سرمایه جامعه ما نیروهای علمی در حوزه علوم انسانی، اقتصادی و سایر علوم هستند و امیدواریم قدم های مثبتی در گام دوم انقلاب که مایه امید است، برداشته شود.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از اندیشمندان جوان ما به واسطه رنج‌هایی که می‌کشند گاهی مجبور می شوند فناوری خود را به دیگران بفروشند، گفت: این نگران کننده است که دانشمندان جوان ما به واسطه این رنج‌ها گاهی توسط خارج تطمیع شده و این مقدمه فرار مغزها را فراهم می‌کند و این برای کشور انقلابی شایسته نیست.

کد خبر 1028481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha