موسیقی عاشیق از دل هنرمندان برخاسته است

ناظمی گفت: موسیقی عاشیق همواره سینه به سینه از دل هنرمندان برخاسته و منتقل شده و در میان مردم زیسته و بالنده شده و میراثی گرانسنگ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «سیدقاسم ناظمی» امروز در آیین تجلیل از نوزده هنرمند پیشکسوت عاشیق، با اشاره به ابعاد مختلف هنر عاشیقی و جایگاه این هنر اظهار داشت: روح کسانی که در ساحت هنر زندگی می‌کنند، نفخه‌ای از ذات الهی است و زمانی که این روح با خداوند که مظهر جلال و جمال و زیبایی است ، انس می‌گیرد، تجلی‌گاه بخشی از این زیبایی می‌شود و از این روست که هنرمندان هر کدام بر حسب ظرف و درک خود از این زیبایی مطلق، لب به سخن می گشایند و شمّه‌ای از این زیبایی را در میان مردم خود منتشر می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: هنر ابزاری است که فطرت و روح زیبای هنرمند را گاه در کالبد شعر،‌ گاه نوا،‌ گاه موسیقی و... متجلی می‌سازد.

ناظمی گفت: هنرمند در ضمیر پنهان خویش با خدا سخن می‌گوید و این آهنگ های دلنشین و سخنان زیبا در سایه این ارتباط  به دست می‌آید،‌ در غیر این صورت با هیچ آموزه‌آی امکان رشد و نضج ندارد.

وی خاستگاه هنر عاشیقی را متن مردم عنوان و تصریح کرد: این هنر همواره سینه به سینه از دل هنرمندان برخاسته و منتقل شده و در میان مردم زیسته و بالنده شده و میراثی گرانسنگ است که باید در حفظ و پاسداری از آن کوشا باشیم.

وی، جمع آوری تاریخ شفاهی موسیقی عاشیقی را اتفاقی مبارک دانست و تاکید کرد: این میراث باید به عنوان بخشی از فرهنگ ملی ما  برای آیندگان  به یادگار بماند  و بخشی از جمع آوری و پاسداری از این میراث منوط به اهتمام متولیان فرهنگ و هنر و بخشی منوط به عزم و همت اهالی هنر عاشیقی است.

گفتنی است، به مناسبت سالروز حماسه تاریخی 29 بهمن مردم تبریز، آیین تجلیل از 19 هنرمند پیشکسوت موسیقی عاشیقی استان  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور محدود هنرمندان برگزار شد.

کد خبر 1028611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha