بازخوانی اندیشه امام در مورد نقش مردم در سلامت حاکمیت ضروری است

دکتر بهمنی گفت: تمرکز کارگروه فضای مجازی اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر بر کاربست اندیشه های امام و ظرفیت فضای مجازی در تبیین این اندیشه ها بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «دکتر محمدرضا بهمنی» عصر امروز چهارشنبه 29 بهمن در اختتامیه اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر گفت: گزارشی از کارگروه فضای مجازی اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر در پنج محور آماده شد. محور اول ناظر به این است که در مقام تبیین اندیشه های امام یا امام شناسی دو راهبرد کلان وجود دارد، یکی شناخت و تبیین اندیشه های امام و دوم کاربست اندیشه های ایشان در میدان عمل. در واقع امام شناسی نباید محدود به تبیین اندیشه ها شود.

 

دبیر کارگروه فضای مجازی اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر ادامه داد: در مقام کاربست اندیشه های امام الزاماتی وجود دارد که از آن جمله می توان به الزامات حقوقی، ساختاری فرآیندی و مدیریتی برنامه ای اشاره کرد. تحولات فضای مجازی تعریف و کارکرد این الزامات را دچار تحول کرده است. برخی از این ویژگی ها که باید در امام شناسی مد نظر قرار گیرد، عبارت است از افزایش شفافیت، شبکه دار شدن مناسبات، قدرت یافتن شبکه ها در مقابل ساختارهای حکومتی در ذیل مولفه شبکه ای شدن. محور سوم تبدیل مخاطب به کاربر است. امروز مردم از جایگاه مخاطب صرف باید به جایگاه کاربر تبدیل شوند.

 

دکتر بهمنی خاطرنشان کرد: آنچه در این کارگروه به عنوان رکنی ترین کلید اندیشه امام در دستور کار قرار گرفت، ضرورت بازخوانی اندیشه امام در مورد نقش مردم در سلامت حاکمیت بود. اندیشه حکومت بر قلوب به جای حکومت بر ابدان مطرح شد. نظریه خادم و مخدوم در اندیشه امام قابل بررسی است. ارکان کلیدی نقش مردم در سلامت حکومت از منظر امام عبارتند از مشارکت مردم در شکل گیری و اداره حکومت، امام مشارکت مردم را حائز اهمیت می دانستند و کم توجهی مردم نسبت به اداره حکومت را در سطح گناه کبیره تصویر می کرد.

 

دبیر کارگروه فضای مجازی اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر ادامه داد: محور دوم نظارت است که از منظر امام (ره) امر به معروف و نهی از منکر تعریف شده است. محور سوم که در سلامت حکومت از منظر امام مطرح است، مطالبه گری از کارگزاران است. خدمت گزاری کارگزاران به عنوان مولفه اساسی باید دیده شود. تعامل مودت آمیز در جامعه از مقولاتی است که در مطالبه گری باید لحاظ شود.

 

بهمنی عنوان کرد: محور پنجم کارگروه فضای مجازی اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر کاربست ظرفیت های فضای مجازی در تبیین اندیشه های امام است که در هفت محور مطرح شد که از آن جمله می توان به ضرورت ساختارسازی برای حضور مردم در عرصه فرهنگ، ضرورت کاربست پلتفرمی فضای مجازی، ضرورت ارتقای شفافیت در عرصه فرهنگ برای تقویت نقش مردم، ضرورت جمع سپاری، بازگشایی و رفع انحصاری اشاره کرد. در این کارگروه تمرکز بر کاربست اندیشه های امام و ظرفیت فضای مجازی در این زمینه بود.

 

 

 

 

کد خبر 1028638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha