کانون شهدای عزیزآباد مرکز برگزیده اوقات فراغت روستایی

هیات داوران جشنواره اوقات فراغت شهرستان تیران و کرون، کانون فرهنگی و هنری شهدای عزیزآباد را به عنوان مرکز برگزیده اوقات فراغت در بخش روستایی برگزید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، برگزاری جشنواره اوقات فراغت یکی از اقدامات و فعالیت های وزارت ورزش و جوانان در سطح ملی، استانی و شهرستانی است که متناسب با شرایط این اتفاق توسط متولیان امر رقم می خورد که این رویداد و رقابت سازنده با پیشنهاد شورای مشورتی ستاد ساماندهی جوانان تیران و کرون از سال98 با رویکرد بررسی و ارزیابی نهادهای مردم نهاد و سازمان های دولتی و نیمه دولتی آغاز شد که تا پیش از این پیشنهاد، ارزیابی ها تنها مخصوص ادارات متولی این حوزه بود اما با تدوین آیین نامه جشنواره، این فعالیت متفاوت شد و نهادهای مردم نهاد نیز توانمندی خود را نمایش دادند.

 

کانون فرهنگی و هنری شهدای عزیزآباد، یکی از تشکل های مردم نهادی بود که در این جشنواره شرکت کرد و پس از رزیابی هیات داوران، در پایان این مرکز را به عنوان یک نهاد فعال در حوزه اوقات فراغت روستایی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

 

مدیرمسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای عزیزآباد این نشان افتخار را از جشنواره اوقات فراغت دریافت کرد و در سبد افتخارات کانون قرار داد و این موفقیت را ثمره تلاش، همکاری ومشارکت اعضای کانون، خانواده ها، خیرین و مسئولان روستایی بیان کرد.

 

پیرامون این موفقیت و دغدغه های فرهنگی، هنری و اجتماعی روستا با «مریم شهیدی»، مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای عزیزآباد گفتگو شده است.

 

*سختی فعالیت در روستاها به دلیل محرومیت ها

 

روستاها به دلیل کمبود امکانات و سرمایه دچار چالش های اساسی در بخش های مختلف خدماتی، اجتماعی و فرهنگی هستند و اگرچه دولت این روزها توجه ویژه ای به این بخش از مناطق مختلف کشور داشته اما نیازها متفاوت است و باید این حمایت های دولتی افزایش یابد.

این مدیر مسئول کانون با این باور که محدودیت ها و محرومیت ها انجام فعالیت های فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی در روستا را سخت کرده اما نباید نسبت به احساسات و نیازهای مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان بی تفاوت بود چرا که آن ها هم آینده و آرزوهایی دارند که باید برای آن ها کار کرد و در این مسیر مردم هر منطقه و مسئولان در رده های مختلف نقش دارند و افراد صاحب نفوذ باید سهم و نقش خود را در فعالیت های مختلف ایفا کنند.

 

استعدادهای زیادی بین افراد در روستاها وجود دارد اما نبود امکانات در بسیاری از وقت ها مانع از شکوفایی و خودباوری شده که بخشی از آن را باید نهادهای فرهنگی تامین کنند و بخشی را هم خیرین و بخش خصوصی باید سرمایه های خود را در این بخش هدایت کند و البته افراد توانمند و با استعداد روستایی نیز اندیشه ها، تجارب و دانش خود را با دیگر افراد به اشتراک و آموزش قرار دهند.

 

*ضرورت هدف گذاری برای اوقات فراغت بچه های روستایی

 

به اعتقاد این خانم فعال فرهنگی روستای عزیزآباد، جوانان و نوجوانان روستایی هم مثل دیگر افراد ساکن در بخش روستایی نیز دارای اوقات فراغت هستند اما نبود امکانات مانع از غنی سازی این زمان برای آن ها می شود و این موضوع در انگیزه زندگی و پیشرفت های آن ها اثر می گذارد که البته دولت با ایجاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد، خانه های ورزش روستایی و خدمات فرهنگی از این قبیل سهمی در اجرای فعالیت های فراغتی داشته اما همین امکانات نیز محدود بوده و مثلا یک کتابخانه خوب، کافی نت، کارگاه فنی، زمین ورزشی و رویدادهای فرهنگی و آموزشی در روستای عزیزآباد وجود ندارد که بچه ها و خانواده های روستایی باید به شهر برای تامین این نیازهای خود سفر کنند که زمان و هزینه نیاز دارد.

 

تسهیل شرایط برای رفت و آمد از طرفی بسیاری از این مشکلات را رفع می کند اما وجود یک سری امکانات در روستاها قادر به رفع نیازها در مقاطع مختلف زمانی را با سرعت بیشتری خواهد داشت و این موضوع برای کودکان بیش از سایر گروه های سنی ارزش دارد چرا که تردد به شهر برای آن ها سخت است.

 

*جشنواره و میادین رقابت فرصتی برای جلوه استعدادهای روستایی

 

این مدیر مسئول و متولی فرهنگی در روستای عزیزآباد، جشنواره و مسابقات برای روستاییان را فرصتی برای جلوه و نمایش توانمندهای افراد ساکن در این نقاط دانست که همین رویدادها قادر به جلب توجه افراد و مسئولان برای گره گشایی از مشکلات آن ها خواهد بود.

جشنواره اوقات فراغت به بچه های کانون و مردم روستا انگیزه بیشتر فعالیت داد تا اینکه بیش از گذشته فعالیت کنند چرا که آن ها دیده شدند و فهمیدند که با وجود کمبودها اما توانایی هایی نیز دارند که آن ها را به قله های موفقیت و پیروزی می رساند و مایه افتخار می شوند و همین موضوع موجب تقویت انگیزه و توجه مسئولان در شهرستان، استان و سطح ملی برای کمک به روستاییان خواهد بود.

تداوم چنین حرکت هایی لازم است و اگرچه در برخی از این رقابت ها، بین مراکز روستایی و شهری تفاوتی نبوده که موجب سختی رقابت و بعضا نا عدالتی است چرا که در بسیاری از مسائل محدودیت داریم مثل اینکه کانون فرهنگی و هنری عزیزآباد در حال حاضر رایانه ای ندارد و منابع کتابش محدود است حالا چطور باید، تولیدات چندرسانه ای و یا نرم افزار کتابخانه داشته باشد؟

 

مدیریت کانون وابسته به اعضا

 

اعضای کانون هر کدام سهم و نقشی در مدیریت و اجرای فعالیت های این مرکز دارند و اگر نبود این تعامل و همکاری بسیاری از موفقیت ها و پیسرفت کار موثر نمی شد و البته خانواده های اعضای کانون نیز نقش آفرین بوده و همراهی خوبی داشته اند.

متولیان مسجد، دهیار، خیرین و در نهایت هم افزایی در روستا ایجاد شده که نتیجه این اتفاقات مشترک موفقیت ها و رشد استعدادها بوده که در آینده نیز به نتایج بیشتری خواهیم رسید و اعضای کانون الگویی برای دیگر مناطق بشوند که با وجود محدودیت ها اما رشد و پیشرفت جدی داشته اند.

کمک به رشد استعدادهای جوانان و نوجوانان سرمایه گذاری برای حال و آینده کشور است و هرچقدر در این حوزه هزینه شود دستاوردهای زیادی را به ارمغان می آورد که آیندگان به تلاش های گذشته اشاره می کنند و دعاگوی آن ها خواهند بود که مایه خیر و برکت و سعادت در دنیا و آخرت خواهد شد.

 

*اما تقاضایی از ستاد هماهنگی کانون های مساجد...

 

تغییر برنامه و نگرشی در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور اتفاق افتاده که دستاوردهایی داشته اما آنچه مورد دغدغه است، توجه ویژه به کانون های روستایی و مناطق محروم و کمتر برخوردار است چرا که در رویداد فهما و ایران قوی این موضوع کم رنگ است والبته در عضوگیری در سال 97 با اختصاص یک ضریب به کانون های روستایی تا حدی این مراکز روستایی تفاوتی با کانون های شهری پیدا کردند اما این توجه اندک نیز پس از آن در سال های 98 و 99 دیده نشد.

 

کانون های روستایی و حتی شهری در مناطق کمتر برخوردار و محروم، قادر به رقابت با این نهادها در کلانشهرها و مناطق برخوردار نیستند، و حق و حقوق آن ها ضایع می شود و رقابت را از حالت عادلانه دور می سازد و همین بی میلی ایجاد می کند.

 

کانون فرهنگی و هنری شهدای عزیزآباد امسال با کسب بیش از هفت هزار امتیاز در طرح ایران قوی سومین کانون شهرستان پس از دو کانون شهری قرار گرفته و در حالی که منابع آن محدود و کار بسیاری سخت بوده و گرچه شهرستان تیران و کرون نیز جز مناطق کمتر برخوردار استان اصفهان است اما وضعیت روستاها نیازمند حمایت بیشتر است.

 

ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور هم افزایی ایجاد کند تا علاوه بر تسهیل فرایند های اداری، بودجه ای را برای طرح های محلی روستایی اختصاص دهد و هم اینکه از سایر نهادها مثل اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، ورزش و جوانان، بسیج، سازمان های حمایتی، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر نهادهای مرتبط برای کمک به رفع نیازهای فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی و فراغتی کانون ها به ویژه کانون های روستایی مشارکت مطالبه و مسیرهای قانونی را تسهیل کنند

کد خبر 1029030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha