احیاء مشاغل قدیمی گیلان/ باید زمینه مهاجرت معکوس به روستا را فراهم کنیم

اهرابی از احیاء مشاغل کهن گیلان با حمایت کمیته امداد خبر داد و گفت: باید زمینه را برای مهاجرت معکوس به روستا و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «عباس اهرابی» امروز (جمعه، 1 اسفند)‌ با حضور در برنامه تلویزیونی مثبت خانواده شبکه دو سیما به تشریح فعالیت‌های این نهاد در استان به ویژه در بحث توانمندسازی و اشتغالزایی پرداخت و اظهار داشت: باید زمینه را برای مهاجرت معکوس به روستا و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی فراهم کنیم.

 

مدیرکل کمیته امداد گیلان یکی از کارهای مهم این نهاد را ایجاد اشتغال و توانمندسازی مددجویان تحت پوشش با حفظ کرامتشان حسب تاکیدات مقام معظم رهبری و رویکرد سازمانی خواند و عنوان کرد: ما به دنبال توانمندسازی مددجویان هستیم از طرفی حمایت از ایجاد اشتغال و ارتقاء سطح اقتصادی و معیشتی آنان همواره در دستور کار قرار داشته و دارد.

 

اهرابی ارائه آموزش‌های مهارتی و شغلی به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد گیلان را نیز از جمله اقدامات این نهاد حمایتی خواند و تصریح کرد: در یک سال گذشته که شاهد شیوع ویروس منحوس کرونا بودیم بسیاری از خیاطان ما در کارگاه‌های تولیدی خود به تولید ماسک پرداختند و صحنه‌هایی حیرت‌انگیزی از وفاق و همدلی را رقم زدند.

 

وی حمایت کمیته امداد گیلان از مددجویان فعال در حوزه صنایع‌دستی و  چادر شب بافی روستای قاسم‌آباد را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه این روستا در فهرست آثار جهانی ثبت شده است تصریح کرد: رشتی‌دوزی، بوم‌گردی، تولید انواع لبنیات، عسل‌ تالش و سایر محصولات دیگر از جمله مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت مددجویان فعال کمیته امداد استان گیلان است.

 

مدیرکل کمیته امداد گیلان سالمندبودن این استان را هم مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه نهاد کمیته امداد به این موضوع از زاویه دیگری نگاه می‌کند ابراز داشت: بالا رفتن امید به زندگی یکی از برکاتی است که در سایه نظام مقدس اسلامی به دست آمده از طرفی کمیته امداد هم تلاش می‌کند تا از فرزندان سالمندان حمایت شغلی به عمل آورد.

 

اهرابی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی کمیته امداد و اشتغال روستایی، جوانان در حین اشتغال به کار از والدین سالمند خود هم مراقبت می‌کنند افزود: کمیته امداد چند وقتی است اجرای طرح  راهبران شغلی را در دستور کار خود قرار داده که مزایا و کارکردهای بسیار زیادی در جهت ایجاد فرصت‌های جدید شغلی دارد.

 

وی از جمله کارکردهای مثبت طرح راهبران شغلی را سهولت دسترسی به مواد اولیه در زمینه تولید ذکر کرد و ابراز داشت: ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌های تخصصی، دسترسی به بازار فروش، خرید تضمینی محصولات و بالا بردن راندمان کاری از جمله دیگر مزیت‌های طرح راهبری شغلی برای مددجویان جویای کار است.

 

مدیرکل کمیته امداد گیلان ایجاد یک زنجیره تولید را از جمله دستاوردهای این نهاد حمایتی در استان اعلام کرد و افزود: احیا مشاغل قدیمی و کهن گیلان زمین مانند فرش ابریشم و صنعت نوغانداری از دیگر اقدامات کمیته امداد است به طوری‌که هم‌اینک در یکی از روستاهای لاهیجان راهبری داریم که با 150 بافنده مشغول تولید فرش ابریشم و صادرات تولیدات خود به خارج کشور است.

 

اهرابی با تاکید بر اینکه برگرداندن افراد به داخل روستا و به اصطلاح زمینه‌سازی برای مهاجرت معکوس از رویکردهای مهم کمیته امداد گیلان محسوب می‌شود اضافه کرد: برای این کار باید ابتدا جذابیت لازم را با فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌ها در روستاها ایجاد کرد که البته در همین زمینه اقدامات خوبی در گیلان مانند گازدار کردن خانه‌ها شکل گرفته است.

 

وی با بیان اینکه در دهه مبارک فجر امسال و به همت کمیته امداد گیلان پروژه گازرسانی 790 نیازمند در استان افتتاح شد اضافه کرد: بسیاری از فرزندان مددجویان ما از تحصیلات آکادمیک دانشگاهی برخوردار هستند بنابراین کمیته امداد سعی می‌کند این افراد را در راستای کارآفرینی و ایجاد اشتغال هدایت و حمایت کند.

 

مدیرکل کمیته امداد گیلان حمایت اقتصادی و مالی از افرادی که از شیوع ویروس کرونا متأثر شدند را از دیگر اقدامات کمیته امداد دانست و یادآور شد: ما معتقدیم که اگر وضعیت اشتغال خوب شود این امر پیامدهای اجتماعی بسیار مثبتی در جامعه خواهد داشت و موجبات امنیت اجتماعی هم فراهم می‌شود.

 

اهرابی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از همه پرسنل کمیته امداد گیلان در سراسر استان خاطرنشان کرد: جا دارد در همین‌جا از مردم خوب و شریف استان گیلان، نیکوکاران و خیران عزیز هم قدردانی کنم که همواره کمیته امداد را حمایت کردند و مطمئنیم همین حضور همیشگی باز هم در جشن نیکوکاری که در پیش داریم رقم می‌خورد.

کد خبر 1029055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha