عضو کمیته علمی ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با اشاره به کارنامۀ درخشان تبریز و آذربایجان در مبارزات ضداستماری و ضداستبدادی در یک سدۀ اخیر، خواستار تبیین بیش از پیش این نقش آفرینی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «میکائیل جمالپور» امروز در پیش همایش دانش آموزی شیخ محمد خیابانی که در سالن اجلاس باشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار داشت: تبریز نه تنها صرفاً در جریان نهضت تنباکو و یا دوران مشروطیت که از آن تاریخ به بعد در جریانی قرار گرفته که باید نام آن را جریان مبارزه با استعمار و استبداد در یکصد سال گذشته نامید.

عضو کمیته علمی ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با بیان اینکه قیام شیخ محمد خیابانی و مبارزات ضد استعماری و ضداستبدادی او را باید در چارچوب همین جریان تحلیل کرد، افزود: از 29 بهمن امسال که مقام معظم رهبری در دیدار تصویری با جمعی از مردم آذربایجان شرقی بر ضرورت معرفی نقش آفرینان تاریخ آذربایجان توصیۀ مؤکد داشتند، مسئولیت ما سنگین تر شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی گفت: امروز ما بر دوش بزرگان ایستاده ایم و اگر در عرصه های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حرفی برای گفتن داریم به خاطر سرمایه های گذشته است و اگر آن سرمایه ها را نادیده گرفته و فراموش کنیم، برای آیندگان هیچ ارثی بر جای نخواهیم گذاشت.

وی به معرفی برخی از قهرمانان به عنوان «اسوه» در قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: در قرآن از پیامبر اکرم(ص) به عنوان اسوه نام برده می شود و معنی این حرف آن است که اگر ملتی قهرمانی نداشته باشد، همیشه احساس حقارت می کند و در برابر ملت های دیگر خوار می شود.

جمالپور افزود: نکتۀ دیگر این است که بدون دیدن آدم های بزرگ، انسان بزرگ نمی شود و لذا باید آدم های بزرگ را شناخت و زندگی آن ها را مورد مطالعه قرار داد.

عضو کمیته علمی ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی اضافه کرد: شیخ محمد خیابانی یکی از قهرمانان و بزرگان ماست که برگزاری همایش های بزرگداشت او به مثابه ایستادن بر روی دوش این شخصیت بزرگ است تا هم، نسل حاضر او را بشناسند و هم مقدمه ای برای شناخت آیندگان فراهم شود.

جمالپور در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که چه درس هایی از شخصیت و مبارزات شهید شیخ محمد خیابانی می توان گرفت، گفت: باید اذعان کرد که ایران به رغم داشتن قدمتی 7000ساله و تجربۀ 2 بار تمدن سازی در دوران قبل از اسلام و بعد از اسلام که هیچ تمدن و کشوری بر روی کرۀ زمین مالک این ویژگی نیست، دچار عقب ماندگی شده که ذهن سیاسیّون اواخر قاجار را هم مشغول کرده بود.

وی، با دسته بندی علل این عقب ماندگی به دو دستۀ علت داخلی و علت خارجی افزود: علت داخلیِ عقب ماندگی ایران، استبداد شاهان مخصوصاً بعد از دوران صفویه بود و علت خارجی، استعمار خارجی بود.

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: 100 سال قبل که حکومت داخلی به شدّت ضعیف شده بود و ایرانِ 20 میلیون نفریِ آن زمان مورد هجمۀ استعمار روس ها از شمال و انگلیسی ها از جنوب قرار گرفته بودند، شیخ محمد خیابانی به پا خاسته و همزمان با میرزا کوچک خان جنگلی در شمال و رئیسعلی دلواری در جنوب، علیه استعمار خارجی قیام می کند.

وی با تاکید بر اینکه قیام سه مبارز مزبور که هر سه هم به شهادت رسیدند، حاوی پیام ها و درس های مهمی است، گفت: سوال این است که چه کسانی این سه قهرمان ملی را به شهادت رساندند؟ اینجاست که جریانی به نام «نفوذ» خودنمایی می کند.

جمالپور افزود: پروژه نفوذ همیشه آسیب جدی به ما زده است. عوامل این پروژه هم افرادی هستند که انقلابی نبوده و یا اساساً به ایران عشق ندارند و متاسفانه ضربه ای که نفوذی ها می زنند، واجد تخریب ها و آثاری است که تلاش های ترامپ، بایدن و همۀ آمریکا فاقد آن هستند.

این کارشناس مسایل سیاسی در بخش پایانی سخنان خود با اظهار این عقیده که حیف است که در همایش ها و جلساتی که برگزار می شود، نام امام خمینی(ره) برده نشود، افزود: هنر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی این بود که همۀ مردم را به صحنه آورد. حاج قاسم سلیمانی هم که یکی از قهرمان های بزرگ ماست، خود را سرباز ملت ایران و نه سرباز یک قشر خاص از ملت می دانست. پیام این حرف ها آن است که در هر کاری باید تلاش شود همه به میدان آورده شوند چراکه «ائل گوجی، سئل گوجی» است ( همبستگی، قدرتی مانند قدرت سیل دارد) و به اتفاق، جهان می توان گرفت.

همایش بین‌المللی و دو روزۀ بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی این روحانی مبارز در انقلاب مشروطیت ایران، در روز 22 اسفند سال جاری مقارن با «روز شهید و بزرگداشت مقام شهدا»، به ترتیب در شهرهای تبریز و شبستر و روز 23 اسفند در تهران برگزار خواهد شد.

شیخ محمد خیابانی از روحانیون مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس آن دوره بود که یکصد سال پیش در 21 شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی، در راه مبارزه با استعمار توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.

کد خبر 1029125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha