تنها کاری که آمریکایی‌ها باید انجام دهند لغو تمامی تحریم‌ها است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تنها کاری که آمریکایی‌ها باید انجام دهند لغو تمامی تحریم‌ها پس از راستی آزمایی از سمت ما خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، قادری با حضور در استودیوی خبر ۲۱ جمعه شب شبکه یک سیما با اشاره به اینکه  تنها کاری که آمریکایی‌ها باید انجام دهند لغو تمامی تحریم‌ها پس از راستی آزمایی از سمت ما خواهد بود، افزود: بعد از امضای برجام که بین ایران و غربی‌ها انجام شد در همان دولت اوباما شاهد اولین نقض برجام بودیم و در اردیبهشت ۹۷ ترامپ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. اروپایی‌ها ایران را مجاب کردند تا بر اساس تضمین‌هایی که دادند ایران همچنان در برجام باقی بماند که این اتفاق‌ها بعد از یکسال نیفتاد.


کارشناس مسائل بین الملل گفت: از اردیبهشت ۹۸، ایران بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی گام‌های کاهش تعهد خود را آغاز و در ۵ گام آن را پیش برد.


وی افزود: در ایام انتخابات آمریکا و در گردهمایی‌های بایدن سعی شد این فضا القاء شود که اگر آن‌ها رأی بیاورند فضا را به نسبت ترامپ آرام خواهند کرد اما در یک ماه گذشته شاهد ادامه راهبرد فشار حداکثری از سوی امریکا هستیم و از طرفی آن‌ها فرآیند‌های دیپلماتیک را تقویت می‌کنند با این هدف که ایران را مجاب کنند تا اقدامات کاهش تعهدات خود را تشدید نکند.


این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ما در این میان با اقدام هوشمندانه مجلس شورای اسلامی در تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم مواجه شدیم و این گام بعدی است که به دولت جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حقوق ملت کمک می‌کند.


قادری ادامه داد: در پنج گام قبلی بیشتر حوزه کاری ما در موضوع غنی سازی بود، ولی در فضای جدید به سمت کاهش نظارت‌ها می‌رویم که تا الآن داوطلبانه انجام می‌دادیم.


وی درباره دلیل امریکا برای اقدامات نمایشی و سطحی گفت: بایدن از دو جناح به شدت تحت فشار است اول افکار عمومی داخل آمریکا به خصوص جمهوریخواهان در سنا و کنگره و از طرفی دیگر متحدان ترامپ یعنی رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی و امارات مبنی بر اینکه فشار‌ها بر جمهوری اسلامی ایران تداوم پیدا کند.


قادری افزود: بر اساس تمام نمودار‌های اقتصادی از اردیبهشت امسال عملاً فرآیند اثرگذاری تحریم‌ها با یک روند کاهشی مواجه شده است.


وی ادامه داد: در حال حاضر دولت بایدن در شرایطی است که باید امتیاز دهد و امتیاز مدنظر ما هم برگشت آنان به برجام نیست چرا که بازگشت آنان برای ما موضوعیت ندارد.


این کارشناس بین الملل گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری و گفته مسئولین نظام تنها کاری که امریکایی‌ها باید انجام دهند لغو تمامی تحریم‌ها پس از راستی آزمایی از سمت ما خواهد بود که بعد از آن ایران می‌تواند بخشی از این گام‌های کاهش تعهد خودش را متناظر با رفتار آن‌ها متوقف کند.


وی درباره صحبت‌های بایدن در مورد توافق هسته‌ای ایران هم افزود: صحبت‌هایی که بایدن درباره ایران در اجلاس مونیخ داشت بیشتر انتقال یک تحریفی از واقعیت ماجرا به افکار عمومی با این عنوان که ایران اقدام به نقض مفاد برجام کرده را انجام می‌دهد.


قادری تصریح کرد: اقدامات مقابله‌ای ایران مبنی بر کاهش تعهد‌ها کاملاً مطابق با پارگراف ۲۶ و ۳۶ برجام است یعنی تاکنون ایران هر اقدامی که انجام داده نقض برجام محسوب نمی‌شود و ایران از برجام خارج نشده است.


وی ادامه داد: بایدن با این حرف‌ها قصد اجماع سازی علیه ایران را دارد یعنی طرف اروپایی و حتی روسیه و چین را در کنار خود و مقابل ایران قرار دهد و همچنین یک فضایی را به داخل کشور مبنی بر امکان فشار اقتصادی بیشتر را منتقل می‌کند در حالی که همچنین اتفاقی دیگر رخ نخواهد داد، چون نقطه اوج فشار تحریم‌ها گذشته است.


این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر در ۵ اسفند طرف غربی اقدام به لغو تحریم نکند اتفاق خاصی در فضای داخلی نخواهد افتاد.
وی افزود: صحبت‌های بایدن با هدف تفرقه و شکاف در داخل ایران است.

 

کد خبر 1029191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha