اروپا بدون آمریکا، سایه‌ای بیش نیست

ظهره‌وند با تصریح بر اینکه اروپا بدون آمریکا سایه‌ای بیش نیست و این موضوع را در دوران ترامپ شاهد بودیم، اظهار کرد: آن‌ها حتی نتوانستند یک برنامه ساده انتقال مالی یعنی «اینستکس» را هم اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت وگو با موضوع بررسی موارد متعدد عهدشکنی کشورهای اروپایی و صدور بیانیه سه کشور اروپایی مبنی بر نقض برجام توسط ایران و با حضور دکتر ابوالفضل ظهره وند دیپلمات با سابقه ایران و کارشناس مسائل سیاسی به روی آنتن رفت.

ابوالفضل ظهره وند با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی مبنی نقض برجام توسط ایران گفت: این بیانیه بر مبنای یک رویکرد افزون خواهانه و بی توجه به کوتاهی‌هایی که خودشان کردند و با ادبیاتی که در طراز خودشان بود و از یک موضع بالا به پایین از ضرورت بازگشت ایران به برجام، طرح شد.

وی مطالبات زیاده خواهانه اروپا را عادی و قابل انتظار دانست و اظهار کرد: اروپایی‌ها قبل از بایدن کاملاً در لاک بسته بودند و پیش‌بینی هم می‌کردند در روابط‌شان با ایالات متحده بازنگری کنند به طوری که آقای جوزف اورل اذعان کرد بزرگ‌ترین ضعف اروپایی‌ها نداشتن استقلال استراتژیک است و به همین جهت امنیت اروپا با آمریکا و نیروهای این کشور گره خورده است.

این کارشناس مسائل سیاسی پیروزی بایدن را موجب احیای اروپای وابسته به واشنگتن دانست و بیان کرد: در این راستا سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه نقش پلیس بد را بازی می‌کنند و بایدن قرار است به عنوان کسی که نرمش می‌کند، نقش پلیس خوب را بازی کند و بنابراین یک تقسیم وظیفه بین اروپا و آمریکا صورت گرفته است.

وی با تصریح بر اینکه مواضع شفاف، صریح و حکیمانه مقام معظم رهبری بازی غرب را برهم زد، عنوان کرد: اروپا و آمریکا متوجه شدند نمی‌توانند مانند گذشته سناریوی چماق و هویج را اجرا کنند. مکرون رئیس جمهور فرانسه خواب این را می‌دید که ایران را سر میز مذاکره مجدد بکشاند و این کار را با دستور کار برجام جامع صورت بدهد که در طی آن علاوه بر مسئله هسته‌ای، مسائل موشکی و منطقه‌ای را هم قرار دهند.

این دیلپلمات با سابقه کشورمان ضمن اشاره به عدم توانایی اروپایی‌ها به حفظ ماهیت برجام پس از خروج ترامپ از آن، گفت: نبود توانایی و عدم اختیار برای اروپایی بدون حضور آمریکا، یک ضربه حیثیتی و مهلک بود زیرا ادعا می‌کنند برجام بزرگ‌ترین دستاورد اتحادیه اروپا بعد از جنگ جهانی دوم بوده است و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را به کنترل در آوردند.

ظهره وند با تصریح بر اینکه اروپا بدون آمریکا سایه‌ای بیش نیست و این موضوع را در دوران ترامپ شاهد بودیم، اظهار کرد: آن‌ها حتی نتوانستند یک برنامه ساده انتقال مالی یعنی «اینستکس» را هم اجرا کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به روی کار آمدن جو بایدن در مقام ریاست جمهوری آمریکا بیان کرد: در حوزه سیاست داخلی، بایدن مشکلات زیادی دارد و زیرساخت‌ها دارای مشکلات زیادی دارند و حتی دارای بدهی دولتی زیادی بالغ بر 24 تریلیون دلار است.

وی افزود: آمریکا همچنین از نظر حیثیت بین المللی نیز شکست خورده است زیرا معبد دموکراسی فروپاشید. این شرایط به گونه‌ای در آمده است که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، جهانیان باید با پسا آمریکا مواجه شوند.

کد خبر 1029517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha