«ویژه‌خواری» شخصی و خانوادگی نمایانگر اقتصاد رانتی است

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت رانت را در حوزه اقتصاد، بهره‌مندی یک شخص، گروه یا خانواده از مزایا و امتیازات ویژه عنوان کرد و گفت: رانت نوعی ویژه خواری برای این گروه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محسن جلواتی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه «گفتگوی اقتصادی» با اعلام اینکه از نظر او رانت ممدوح و نکوهش شده وجود ندارد، اظهار کرد: گاه نتیجه رشد اقتصادی، [رانت زایی درپی دارد] ولی اگر با عدالت محوری، منابع را برای تمام ذی نفعان جامعه تقسیم کنیم، دیگر تعریف رانت بر آن متبادر نیست.

وی افزود: در اینجا بستری از سوی حاکمیت برای یک فعالیت اقتصادی ایجاد شده که هدفش نیز خدمت به مردم است.

جلواتی با اعلام اینکه منظور قانون گذار از رانت، بخشی از ثروت باد آورده ای است که برای مطامع شخصی، خانوادگی و حزبی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در اینجا وقتی یک نفر یا حزب از منفعتی استفاده کند، قطعا مورد نکوهش است.

وی این مطلب را با مثالی از امریکا ادامه داد و گفت: در قضیه کرونا، ترامپ 6هزار میلیارد از کنگره درخواست کرده بود که تنها 2هزار میلیارد را در اختیار ترامپ گذاشتند که 350 میلیارد دلار از این رقم را به شکل چک در اختیار آسیب دیدگان کرونا گذاشت ولی 1650 هزار میلیارد دلار مشخص نیست چگونه مورد استفاده رانتی قرار گرفته و این مسئله در جامعه امریکا نیز نکوهیده است.

جلواتی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، این مبالغ را خود به خود غیر رانت دانست چون کمکی از سوی کنگره برای مردم آسیب دیده است ولی درصدی که جای دیگر هزینه شده، رانت زاست.

همچنین در این میزگرد رادیویی، مصطفی سمیعی نسب، استاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه تولید در اقتصاد به مفهوم خلق ارزشی آگاهانه است، اظهار کرد: خلق ارزش بصورت عامدانه و ناشی از برخی بهره وری ها صورت می پذیرد.

وی با بیان اینکه رانت به این نکته اشاره دارد که خلق ارزش اقتصادی، فارغ از عنصر آگاهانه بودن رخ دهد و ادامه داد: در اینجا عنصر اقتصادی تحت عنوان رانت تعریف می شود که بهره ای اضافی و ناشی از فعالیتی عامدانه است.

سمیعی نسب افزود: یکی از اشکالات جدی در مقام تقنین و نظارت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، عدم فهم صحیح از رانت است؛ چنانچه مقابله و منع کردن رانت، امری خوب نیست و مسئله، توزیع مناسب و مبتنی بر ساختار و فرایندهاست.

این کارشناس اقتصادی در عین حال، رانت را در هر کشوری بخشی از خلق ارزش برای اقتصاد آن کشور برشمرد و گفت: این خلق ارزش غیر آگاهانه، گاه به فضای اقتصادی کمک می کند ولی در کشورمان، اثرگذاری رانت در فضای کلی اقتصاد، سوء گیری منفی درپی دارد.

سمیعی نسب خاطرنشان ساخت: رشد اقتصادی و افزایش رفاه، علاوه بر ساحت تولیدی، بر توزیع رانت در کشور مبتنی است.

وی در اینباره توضیح داد: در اینجا نقش حکمرانی اقتصادی دولت معنا می یابد و بگونه ای باید رانت ها را مدیریت نمود که برایند کلی آن به سمت رشد اقتصادی و رفاه کشور باشد.

کد خبر 1029887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha