فوت یک گیلانی با کرونای انگلیسی/ ۱۷۵۰ نفر به علت کرونا جان باختند

سالاری شمار قربانیان ویروس کووید ۱۹ در گیلان را طی یکسال هزار و ۷۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: یک زن ۷۱ ساله گیلانی به علت ابتلا به کرونای جهش‌یافته انگلیسی جان خود را ازدست داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «ارسلان سالاری» شامگاه (یکشنبه، 3 بهمن) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری آخرین وضعیت گیلان در درگیری و مقابله با ویروس کرونا را تشریح کرد و اظهار داشت: یک زن 71 ساله گیلانی به علت ابتلا به کرونای جهش‌یافته انگلیسی جان خود را ازدست داد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان شمار مبتلایان به ویروس کووید 19 در استان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: ما در یک سالگی بحران شیوع کرونا قرار داریم و از سال گذشته تاکنون حدود 32 هزار بیمار کرونایی بستری در کلیه بیمارستان‌های گیلان داشتیم و 140 هزار تست هم در مراکز آزمایشگاهی استان انجام شد.

 

سالاری از درمان 49 هزار بیمار به شکل سرپایی از سال گذشته تاکنون خبر داد و با بیان اینکه گیلان جزء خطوط مقدم درگیری با کرونا بود تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به 360 بیمار بستری در بیمارستان‌های گیلان داریم که 74 نفر آن‌ها در بخش آی‌سی‌یو بستری بوده و حال 26 بیمار هم وخیم گزارش می‌شود.

 

*مرگ ماهانه 50 تا 70 نفر در گیلان به علت ابتلا به کرونا

وی شمار قربانیان ویروس کووید 19 در گیلان را طی یکسال هزار و 750 نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های ما در گیلان مشکل داشت و پرسنل هم به این بیماری آشنایی نداشتند شمار فوت‌شدگان کرونا در گیلان در ماه‌های اولیه شیوع بالا بود اما هم‌اینک به طور میانگین در ماه بین 50 تا 70 نفر از مبتلایان کرونا را در بیمارستان‌های استان از دست می‌دهیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه هم‌اینک شاهد چرخش بیماری کووید 19 از نوع انگلیسی، آفریقایی و سایر انواع آن در کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی، عراق، ترکیه هستیم افزود: به علت رفت و آمدهای مکرر به کشور عراق، 11 مورد مثبت کرونای انگلیسی در خوزستان اعلام شده است.

 

سالاری از موارد مثبت کرونای انگلیسی در قزوین، البرز و استان تهران خبر داد و اذعان کرد: دو روز پیش نیز موردی را ما در شهرستان منجیل و در یک خانواده‌ای داشتیم که داماد خانواده در استان البرز برای سرزدن به این خانواده وارد گیلان شده بود که این موضوع موجبات بیمار شدن یک زن 71 ساله را فراهم کرد.

 

وی با بیان اینکه این خانم به همراه داماد خانواده به یکی از بیمارستان‌های استان البرز مراجعه کرده و در آنجا از دنیا رفته است یادآور شد: نتیجه تست این خانم و دامادش از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی گزارش شد به همین علت ما هم‌اکنون از نزدیک به 12 نفر از افراد این خانواده آزمایش گرفته و به انیستیتو پاستور فرستادیم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه نتیجه این آزمایش آماده می‌شود ابراز داشت: متاسفانه ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی سنین پایین را درگیر می‌کند و شدت بیماری آن و مرگ و میرش نسبت به کرونای معمولی بیشتر است بنابراین اگر این روندی که در جامعه هست ادامه پیدا کند ویروس کرونای انگلیسی در کشور و گیلان پخش می‌شود.

 

سالاری از قرنطینه خانگی هر 12 نفر خانواده اشاره شده خبر داد و اضافه کرد: ما در حال حاضر شاهد کاهش رعایت پروتکل‌ها به میزان 15 تا 20 درصد در بسیاری از اماکن عمومی گیلان هستیم و رعایت موارد ایمنی در سطح بازار، مهمانی‌هایی که به هر علت برگزار می‌شود و مراسمات عروسی و عزا بسیار پایین است.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان نگران خیز چهارم شیوع کرونا در استان است اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در گیلان با هدف پایش افراد بالای 60 سال را هم برشمرد و عنوان کرد: در همین جا باید از زحمات کادر بهداشت و درمان، 7 هزار نفر از بسیجیان و سپاه که در این طرح به ما کمک کردند قدردانی کنم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پایش نزدیک به 180 هزار نفر از 300 هزار نفر سالمند استان را در این طرح مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: نزدیک به  2 هزار و 500 نفر از این افراد نیاز به مراقبت داشتند و 625 نفر هم در قرنطینه قرار گرفتند و امیدواریم این مرحله از پایش سالمندان تا عید در استان به پایان برسد.

کد خبر 1030103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha