۲۱ اثر برگزیده و شایسته تقدیر شد/ ترویج کتابخوانی ترویج دانایی و آگاهی

حاجی زین العابدینی با بیان اینکه ۹۰۶ اثر به هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی رسید، گفت: این جشنواره مسابقه برد و باخت نیست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی به همت شبکه مرجان کتابخوانی کشور با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از نهادهای دولتی و خصوصی برگزار شد. جشنواره مروجان کتابخوانی یکی از فعالیت‌های شبکه مروجان کتابخوانی کشور است که با هدف هم افزایی در حوزه فعالیت‌های ترویج کتابخوانی شکل گرفته است. این جشنواره تلاش کرده با شناسایی همه افراد، گروه ها و نهادهای فعال در حوزه کتابخوانی و مطالعه، با حمایت از فعالیت‌های خلاقانه و نوآورانه در این زمینه، به ارتقاء فعالیت های ترویج کتابخوانی کمک کند.

 

در این مراسم کلیپی در مورد روند برگزاری جشنواره پخش شد. منصور ضابطیان مجری و کارگرئان رادیو و تلویزیون و احسان عبدی پور کارگدان و فیلمنامه نویس مهمانان ویژه این برنامه بودند که سخنرانی کوتاهی داشتند. دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

دکتر محسن حاجی زین العابدینی در این مراسم گفت: امسال هفتمین دوره از جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی را برگزار کردیم. این جشنواره از سال 93 شروع شد و به مرور زمان جایگاه خود را پیدا کرد. جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی از نظر کمی و کیفی رشد زیادی داشته است و مرهون افرادی است که در راه کتابخوانی و ترویج آن از خود مایه گذاشتند تا عشق به مطالعه را در دیگران زنده کنند.

 

دبیر هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی بیان کرد: اقدامات و برنامه ها را برای این دوره از جشنواره از تیر 99 شروع کردیم. اول مهر فراخوان جشنواره اعلام شد. گردآوری آثار تا 30 آذر ادامه داشت که به دلیل استقبال زیاد دو بار تمدید شد. کرونا و قرنطینه کار ترویج کتابخوانی را با دشواری هایی مواجه کرد و زمان برد که ترویج کتابخوانی که به صورت رودررو صورت می گرفت، مجازی شود.

 

وی با بیان اینکه 906 اثر به دبیرخانه جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی رسید، عنوان کرد: در این دوره از جشنواره در بخش گروه ها 180 اثر، در بخش افراد 449 اثر، در بخش نگاه ویژه پنج اثر، در بخش بین الملل چهار اثر و در بخش نشان استاندارد 45 اثر به دست ما رسید که آنها را بررسی کردیم. بررسی آثار نشان می دهد که فعالیت های ترویج کتابخوانی به سمت فعالیت های فردی گرایش پیدا کرده است. 906 اثری که به دست ما رسید در مقایسه با سال های قبل عدد خوبی است. در طول این مدت فعالیت های رو در رو در حوزه ترویج کتابخوانی کمرنگ شده بود اما با این وجود افراد این کار را رها نکردند.

 

حاجی زین العابدینی با اشاره به اینکه شاهد تغییر، تحول و نوآوری در ترویج کتابخوانی هستیم، افزود: از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی آثار را دریافت کردیم. بیش از هزار ایمیل دریافت شد که به آنها پاسخ داده شد و راهنمایی های لازم صورت گرفت. آثار سه دوره داوری را طی کردند. بعد از داوری اولیه 744 اثر به دور دوم راه یافت. در دور دوم آثار توسط اعضای شورای شبکه مروجان بررسی شد و 64 اثر به مرحله سوم رسید. در مرحله نهایی 21 اثر برگزیده و شایسته تقدیر داشتیم.

 

دبیر هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی تصریح کرد: جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی به عنوان یک مسابقه برد و باخت نیست. کتابخوانی روی آرامش و سعادت بشر تاثیر و تمرکز دارد. کسی که در این جشنواره شرکت کرده و جزو برگزیدگان نبوده است، نتیجه کارش از بین نمی رود.

 

بیان کرد: برای برگزاری جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی افراد و نهادهای زیادی کمک کردند و جا دارد در اینجا از شورای مروجان شبکه کتابخوانی و همکارانم در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ما را حمایت کردند، تشکر کنم. اگر آنها و حمایت هایشان نبود، این جشنواره به نتیجه نمی رسید. ترویج کتابخوانی، ترویج آگاهی و دانایی است. کسی که دلش با کتاب عجین شده است، روزگار بهتری را سپری می کند.

 

گفتنی است، در پایان مراسم برگزیدگان و شایستگان تقدیر مورد تجلیل قرار گرفتند.

کد خبر 1030143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha