پیروزی یمن در مارب معادلات را به نفع این کشور تغییر خواهد داد

شهیدی با بیان اینکه پیروزی یمن در منطقه مارب باعث از بین رفتن مهم‌ترین پایگاه عربستان در یمن می شود، اظهار کرد: این گام معادلات جنگ را تا حد زیادی به نفع مردم این کشور تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص آخرین تحولات میدانی در یمن با فرزان شهیدی، کارشناس مسائل غرب آسیا به صورت تلفنی گفتگو کرد.

فرزان شهیدی با اشاره به موفقیت های مقاومت یمن در منطقه مارب گفت: بعد از تجاوز ائتلاف سعودی در سال فروردین سال 1394، تشکیلاتی در دفاع از یمن ایجاد شد که بخشی از ارتش سابق این کشور، کنش های مردم و هم عنصر تاثیرگذاری به نام انصارالله با سابقه جنگ طولانی در جبهه های مقاومت را شامل می شود.

وی به توانمندی های یمن در عرصه زمینی و همچنین موشکی و پهبادی اشاره و بیان کرد: در طی حملاتی که در فراسوی مرزها توسط پهبادهای یمنی صورت گرفت، شاهد ضربه شصت مقاومت بوده ایم. بنابراین تشکیل جبهه مقاومت در دل یمن باعث شد معادلات به شکل اساسی در جنگ تغییر کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص عملیات منطقه مارب اظهار کرد: این عملیات در ادامه عملیات های سابق و تحرکات مقاومت در یمن است. آن‌ها در صورت پیروزی در این منطقه، یکی از مهم ترین مناطق یمن را در مرکز و شرق صنعا از حضور نیروهای متجاوز سعودی و مزدوران و همچنین گروه های القاعده و داعش پاکسازی می کنند. اگر مارب آزاد شود، عربستان پایگاه مهمی دیگر در داخل یمن نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر این گام مهم توسط نیروهای مقاومت یمن برداشته شود، می توان گفت معادلات جنگ تا حد زیادی به نفع یمن رقم خواهد خورد و دورنمای روشنی از تحولات جنگ را شاهد خواهیم بود.

شهیدی از اثرگذاری موفقیت های نیروهای مقاومت در جنگ بر روندهای سیاسی در این کشور گفت و عنوان کرد: آغاز عملیات مارب همزمان با موضع گیری های دولت جدید آمریکا است که اعلام کرد مانند ترامپ حمایت قاطعی از سعودی ها در جنگ یمن نخواهد کرد. آن‌ها به این جمع‌بندی رسیده اند جنگ یمن به اهداف اولیه خودش دست پیدا نکرده است بلکه معادلات به نحوی پیش رفته است که به ضرر آن‌ها شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه فجایع انسانی که در اثر جنگ در یمن حاصل شده است، اعتبار هم متجاوزین و هم حامیان غربی آن‌ها را زیر سؤال برده است، بیان کرد: با موضع جدید آمریکا جنگ پایان نخواهد یافت اما شاهد فروکش کردن نسبی جنگ خواهیم بود.

کد خبر 1030188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha