دادگاه موظف به اختیار کردن وکیل برای متهمان ناتوان مالی است/وکالت تسخیری در کرمان انجام می شود

رئیس هئیت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان گفت: رسیدگی به بعضی از جرائم در دادگاه بدون حضور وکیل مدافع، قانونی نیست و رأیی که بدون حضور وکیل صادر شود، اعتبار ندارد و دادگاه مکلف است برای متهمی که توانایی گرفتن وکیل ندارند، وکیل اختیار کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، علی خواجویی راد دوشنبه (4 اسفند) در نشست خبری هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری با خبرگزاری های استان به مناسبت فرا رسیدن هفتم اسفند، روز وکیل ضمن تبریک میلاد باسعادت امام جواد(ع) گفت: هیئت مدیره های کانون های وکلای دادگستری هر دو سال یکبار تغییر می کنند و انتخاب هیئت مدیره های کانون کاملاً براساس رأی گیری است و همه اعضای کانون وکلای هر استان در انتخاباتی که از دوماه قبل اطلاع رسانی می شود، حق شرکت دارند.

 

 

رئیس هئیت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان افزود: امسال در 25 دی ماه انتخابات کانون وکلا برگزار شد و علیرغم اینکه کرونا بود و شاید احساس می کردیم که مشارکت کم باشد اما وکلای استان احساس وظیفه کردند و دیدند که چقدر مشارکت آن ها مؤثر است و استقبال خوبی شد.

 

 

وی ادامه داد: بیش از 400 نفر در روز رأی گیری با رعایت پروتکل های بهداشتی شرکت کرده و رأی دادند و از بین آنان 5 نفر که رأی بیشتری داشتند به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند و کار خود را شروع کردند و این افراد به مدت دوسال اداره امور کانون را به عهده دارند.

 

 

خواجویی راد اظهار کرد: کانون وکلا از یک اداره معاضدت تشکیل شده که وظیفه آن ارائه خدمات حقوقی رایگان به افرادی است که توانایی گرفتن وکیل را ندارند و همچنین از یک اداره کارآموزی تشکیل شده که وظیفه تربیت کسانی را برعهده دارند که در آزمون قبول می شوند.

 

 

وی با اشاره به اینکه در این کانون واحدی به نام دادسرای انتظامی داریم که هر شخص و یا مقام رسمی دولتی و قضایی می تواند تخلفات را به کانون اطلاع داده و در اینجا پیگیری و رسیدگی می شود، خاطرنشان کرد: کانون وکلای کرمان هزار و 560 نفر عضو دارد و امسال برای اولین بار تمدید پروانه های وکلا به صورت الکترونیکی انجام می شود و تاکنون هزار و 100 نفر برای تمدید پروانه خود مراجعه کردند که این نیاز به آسیب شناسی دارد.

 

 

رئیس هئیت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان گفت: فعالیت بزرگ دیگری که به عنوان یک وظیفه اجتماعی انجام می دهیم، وکالت تسخیری است زیرا رسیدگی به بعضی از جرائم در دادگاه بدون حضور وکیل مدافع، قانونی نیست و رأیی که بدون حضور وکیل صادر شود، اعتبار ندارد و دادگاه مکلف است برای متهمی که توانایی گرفتن وکیل ندارند، وکیل اختیار کند.

 

 

وی ادامه داد: این انتخاب وکیل تسخیری در کرمان به دو صورت انجام می شود؛ بعضی از شعب دادگاه ها خود مستقیماً از لیست وکلا تعیین می کنند که در سال گذشته 129 مورد دادگاه ها مستقیماً برای پرونده ها وکیل گرفتند و به وکیل ارجاع دادند.

 

 

خواجویی راد افزود: بعضی دیگر هم با کانون وکلا مکاتبه می کنند که کانون وکلا از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۳۰۰ وکیل تسخیری در این نوع دادگاه ها داشته که وظیفه این وکلا این است پرونده را مطالعه و دفاع لازم را داشته باشد.

 

 

وی با بیان اینکه هفته وکیل مدافع یادآور تلاش‌ها و زحمات وکلا در عرصه‌های مختلف و دفاع از حقوق مردم است، افزود: در نگاه کلی پرونده های وکالت به دو دسته حقوقی و کیفری تقسیم می شوند و بیشتر مردم در دعاوی حقوقی و معمولاً دعاوی راجع به املاک و اختلافات ملکی، وکیل می گیرند.

 

 

 

کد خبر 1030215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha