استغفار باران رحمت الهی را جاری می‌کند

ذکر استغفار و اقامه نماز توبه به درگاه خداوند متعالی می تواند زمینه باران رحمت الهی را در زندگی افراد جاری کند و در ماه رجب نباید ساده از کنار این مسئله گذشت.

خبرگزاری شبستاناردبیل:

 

ذکر استغفار و اقامه نماز توبه به درگاه خداوند متعالی می تواند زمینه باران رحمت الهی را در زندگی افراد جاری کند و در ماه رجب نباید ساده از کنار این مسئله گذشت.

 

خداوند متعال در آیه ۵۳ سوره زمر تاکید دارد که «(ای رسول رحمت) بدان بندگانم که (به عصیان) اسراف بر نفس خود کردند، بگو هرگز از رحمت (نامنتهای) خدا نا امید مباشید، البته خدا همه گناهان را (چون توبه کنید) خواهد بخشید، که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است» پس تاکید بر استغاثه به درگاه رحمت الهی است.

 

رسول خدا (ص) نیز در این زمینه تاکید می کند که «زیاد سجده کن، زیرا سجده فراوان، مانند باد که برگ ها را روی زمین می‌ریزد گناهان را از بین می برد» و باید از برکات ماه رجب در این لطف و رحمت الهی استفاده کرد.

 

 اگر سخنان نادرست به راحت بر زبان می تواند جاری شود، پس استغفار هم می تواند مانند باران بر زبان رانده شود و با بیان «استغفر الله ربی و اتوب الیه» بسیاری از کارهای اشتباه خود را جبران و تصحیح کرد.

 

در ادامه به گفتگو با حجت الاسلام «سید علی موسوی زاد» و حجت الاسلام «ابوالفضل یاقوتی» کارشناسان مسائل فرهنگی و مذهبی می نشینیم که در ذیل می خوانید:

 

حجت الاسلام «ابوالفضل یاقوتی» معتقد است: مهر و لطوفت پرودگار متعال در باز بودن در توبه برای بندگان گناهکارش است که با اقامه نماز توبه و بیان استغفار راه برای جذب لطف الهی برای خود فراهم می کنند.

 

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: در آیه ۵۶ سوره حجر«و گفت ابراهیم(ع) به قومش کیست که مایوس شود از درگاه خدا و رحمت پروردگار به جز گمراهان» نشان می دهد که یاس و ناامیدی از رحمت الهی برای گمراهان عقوبت خواهد داشت و باید در هر لحظه زندگی به نتایج و عاقبت کارهای خود تدبیر کرد.

 

وی اظهار داشت: توبه و پشیمانی از کار زشت و ناپسند خود مقدمه بسیار برای هدایت و راهنمایی به صراط مستقیم است و به عنوان بندگان باید قدر لحظه های توبه و استغفار را غنیمت بشماریم.

 

حجت الاسلام یاقوتی ادامه داد: همه آیات و روایات نشان می دهد که انسان های مسئول عملکرد رفتار، گفتار و منش خود هستند و در پیشگاه پروردگار متعال باید جوابگوی آن باشند.

 

حجت الاسلام «سید علی موسوی زاد» افزود: استغفار پایه های ایمان مومنان را افزایش می دهد و زمینه وابستگی به مادیات را کاهش می دهد تا دل ها به سمت معنویات و تابع اراده های خداوند متعال کشیده شود.

 

این کارشناس فرهنگی و مذهبی اضافه کرد: در آیه ۸۷ سوره یوسف پروردگار متعال می فرمایند: «ناامید نباشید از رحمت خدا که همانا ناامید نمی شود کسی از رحمت خدا مگر مردمانی که کافرند به خدا» این آیه نشان می دهد که هیچ کس در هیچ زمانی نباید از رحمت الهی ناامید باشد و این رحمت همیشه جاری و ساری است.

 

وی اذعان داشت: انسان ها نباید فراموش کنند که قدرت و نیرو درونی شان به مدد ذات وجودیشان نیست بلکه از رحمت واسعه ای که خداوند متعال به آنها عنایت کرده است و باید شکرگزار این نعمات باشند.

 

حجت الاسلام موسوی زاد اشاره کرد: آثار و برکات استغفار خارج از فضایل نفسانی تاثیر چشمگیری نیز بر آمرزش گناهان و مشیت انسان دارد و با توکل به ذات الهی زمینه رفع گرفتاری ها را در زندگی خود فراهم کنیم.

 

کد خبر 1030218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha