شکاف‌های اجتماعی و سیاسی میراث ترامپ برای بایدن است

رضاخواه با بیان اینکه در عرصه داخلی شکاف‌های اجتماعی، نژادی و سیاسی از دوران ترامپ به جا مانده است، گفت: حزب جمهوری‌خواه به عنوان یکی از بازیگران اصلی جامعه آمریکا دچار بحران هویتی شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص میراث ترامپ برای بایدن با دکتر علیرضا رضاخواه، کارشناس مسائل بین الملل به صورت تلفنی گفتگو کرد.

علیرضا رضاخواه با بیان اینکه در عرصه داخلی شکاف های اجتماعی، نژادی و سیاسی از دوران ترامپ به جا مانده است، گفت: حزب جمهوری خواه به عنوان یکی از بازیگران اصلی جامعه آمریکا دچار بحران هویتی شده است. جامعه آمریکا در این سال ها به شدت دو قطبی شده است به خصوص آنکه ترامپ موفق شده است بیش از 70 میلیون رای کسب کند و جمعیت زیادی را پشت سر خود داشته است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت حامی ترامپ نتایج انتخابات را قبول نکرده اند، اظهار کرد: تقریباً حدود نیمی از رای دهندگان آمریکایی مشروعیت سیاسی برای دولت بایدن قائل نیستند و حضور او در کاخ سفید را نتیجه تقلب می دانند.

این کارشناس مسائل بین الملل از عملکرد ضعیف ترامپ در مقابله با کرونا خبر داد و عنوان کرد: این عملکرد نیز میراث بعدی است که برای دولت بایدن باقی مانده است. به صورت ویژه رد کردن واقعیت های علمی توسط دولت پیشین باعث شده است طرفداران ترامپ جبهه گیری جدی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشند و این مسئله سبب تشدید بیماری در داخل آمریکا شد که موجب سخت شدن کنترل بیماری نیز شد.

وی از وجود شکاف های سیاسی گسترده در آمریکا گفت و بیان کرد: این شکاف سیاسی بین ایالت هایی که دارای فرمانداران جمهوری خواه هستند، با دولت مرکزی وجود دارد و این اختلافات را می توان در بحران های طبیعی مانند سرمای شدید در تگزاس مشاهده کرد که نتیجه آن ناکارآمدی دولت بوده است.

رضاخواه در پاسخ به این سؤال که چرا آمریکا در بحران ها نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد، گفت: یکی از دلایل این مسئله به ساختار سیاسی داخل آمریکا و نوع حکومت فدرال باز می گردد. به عنوان مثال در تگزاس دولت محلی مسئولیت مقابله با بحران را دارد. اگر دولت محلی نتواند از عهده بحران بر بیاید و اعلام وضعیت فوق العاده کند و از دولت ملی کمک بخواهد، نشان دهنده ناکارآمدی فرماندار خواهد بود. فرمانداران اگر به خصوص از حزب مخالف باشند، سعی می کنند چنین درخواستی نکنند و این مسئله موجب عمیق شدن بحران در ایالت می شود.

کد خبر 1030288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha