پویش «مسجد؛ کانون مهر علوی» حرکتی انسانی، اخلاقی و ارزشمند است

باباجانی با بیان اینکه مهم ترین پیام پویش «مسجد کانون مهر علوی» حمایت و همراهی زلزله زدگان است، گفت: این حرکت می تواند افراد و نهادهای دیگر را ترغیب به کمک رسانی کند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: زلزله نسبتا شدیدی در ساعات پایانی چهارشنبه 29 بهمن شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و سی سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند. این زلزله علاوه بر خسارات زیادی که به جای گذاشت باعث مصدوم شدن بسیاری از هموطنان در هوای سرد زمستان شد. خبرگزاری شبستان در این راستا پویش معنوی و فرهنگی با عنوان «مسجد کانون مهر علوی» را به منظور جلب توجه افراد و نهادها به حمایت هرچه بیشتر از هم میهنان زلزله زده راه اندازی کرده است، بدین منظور گفت و گویی با «علی باباجانی» ترتیب دادیم. باباجانی نویسنده، شاعر ، پژوهشگر،رسردبیر مجله سنجاقک است که با بسیاری از نشریات کودک و نوجوان همکاری می کند.رمتن گفتگو بدین شرح است:

 

مهمترین نیازهای فرهنگی و معنوی افراد زلزله زده چیست؟

به نظر من دو نیاز برای افرادی که دچار زلزله می شوند به وجود می آید، یکی نیاز انسانی و دیگر نیاز محصولی. به تمام افراد زلزله زده در تمام رده های سنی باید توجه شود و در این بین باید به کودکان و نوجوانان توجه خاصی داشت. باید یک سری محصولات فرهنگی که باعث نشاط بچه ها شود بر اساس سن آنها تهیه شود. این محصولات فرهنگی اعم از کتاب، بازی و اسباب بازی باید تهیه و در اختیار آنها گذاشته شود. نیاز دیگر افراد زلزله زده، نیاز انسانی است که در این بخش باید مربیان با نشاط و روانشناسان زبده حضور داشته باشند و با رفتار و حرف های خود حال زلزله زدگان را خوب کنند و به بچه ها روحیه بدهند.

 

نویسندگان در زمینه حمایت از زلزله زدگان می توانند چه اقداماتی انجام دهند؟

 من به عنوان یک نویسنده شاید بتوانم کتاب خوب تولید کنم اما نمی توانم به خوبی با افرادی که دچار زلزله شده اند، صحبت کنم. در نتیجه باید از مربیان و مشاورهای متخصص کمک گرفته شود که زلزله زدگان به ویژه کودکان و نوجوانان را یاری کنند. کودکان و نوجوانان گروه حساس هستند. مربیان و روانشناسان باید با حضور در جمع آنها فضای شادی فراهم کنند که آنها حالشان بهتر شود. من نویسنده همچون مردم دیگر می توانم کمک مادی داشته باشم و به افراد اعزامی به مناطق زلزله زده کمک کنم.

 

چه ارگان هایی در حمایت از زلزله زدگان می توانند مشارکت داشته باشند؟

وقتی منطقه و شهری دچار زلزله می شود، متاسفانه گروه های مختلف و حتی گاهی نهادهای دولتی و غیر دولتی خدماتی را به نفع خود مصادره می کنند. به نظر می رسد در شرایطی که عزیزمان دچار زلزله می شوند، وظیفه همه است که به یاری آنها بشتابند. در هر اداره و وزارتخانه ای باید امکانات کمک رسانی به افراد زلزله زده شکل گیرد. یاری رساندن به افراد زلزله زده یک امر اخلاقی و انسانی است و افراد و نهادهای مختلف باید با ارایه خدمات متنوع در این امر مشارکت داشته باشند.

 

ایجاد پویش های معنوی و فرهنگی در زمینه حمایت از زلزله زدگان چقدر می تواند موثر باشد؟

این پویش ها می تواند تلخی اتفاقات ناگوار را بگیرد، به عنوان مثال وقتی فردی عزیزش را از دست می دهد، اقوام به دیدنش می روند و یا برایش پیام تسلیت می فرستند. تمام این کارها باعث تسلی او می شود و به نوعی به فردی که عزیزی را از دست داده، کمک روحی می شود. ایجاد چنین پویش هایی حرکت ارزشمند است.

 

خبرگزاری شبستان پویش معنوی فرهنگی با عنوان مسجد کانون مهر علوی برای حمایت از زلزله زدگان راه اندازی کرده است. نظر شما در مورد این کار چیست؟

به نظرم کمترین پیام خبرگزاری شبستان با این حرکت این است که ما به یاد شما زلزله زدگان هستیم و شما تنها نیستید. پیام این پویش می تواند یاری رساندن، حمایت و جلب نظر دیگران برای حمایت حداکثری از زلزله زدگان باشد. این حرکت می تواند افراد و نهادهای دیگر را ترغیب به کمک رسانی کند. علاوه بر این به زلزله زدگان پیام می دهد که کسانی هستند که در این شرایط سخت به آنها کمک می کنند. به نظرم راه اندازی پویش مسجد کانون مهر علوی یک کار انسانی، اخلاقی و ارزشمند است. از خبرگزاری شبستان تشکر می کنم که به عنوان یک خبرگزاری رسالت خود را در چنین شرایطی انجام می دهد و چنین حرکتی جای تقدیر و تشکر دارد و امیدوارم که این مجموعه موفق و پابرجا باشد.

 

 

کد خبر 1030315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha