مسجد؛ پایگاهی موثر برای مدیریت بحران/ پویش«مسجد کانون مهر علوی» در سطح ملی ارزشمند و اثرگذار است

دکتر نوروزی حضور روحانیون و مسئولان در مناطق آسیب دیده را حرکتی فرهنگی و اخلاقی دانست که باعث باعث دلگرمی ، افزایش روحیه و تقویت ایمان مردم می شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: زلزله نسبتا شدیدی در ساعات پایانی چهارشنبه 29 بهمن شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و سی سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند. این زلزله علاوه بر خسارات زیادی که به جای گذاشت باعث مصدوم شدن بسیاری از هموطنان در هوای سرد زمستان شد. خبرگزاری شبستان در این راستا پویش معنوی و فرهنگی با عنوان «مسجد کانون مهر علوی» را به منظور جلب توجه افراد و نهادها به حمایت هرچه بیشتر از هم میهنان زلزله زده راه اندازی کرده است، بدین منظور گفت و گویی با «دکتر مجید رضا نوروزی» نویسنده ، مترجم و استاد دانشگاه ترتیب دادیم.  عضویت در انجمن خیرین قرآنی،مدیر مسئول هفته نامه های بحرالعلوم و عطرستان و ماهنامه خانواده موفق و مدیریت خانه قرآن الرحمن در کارنامه کاری نوروزی دیده می شود. وی مولف کتابهایی همچون داستان های شیرین نماز، مدیریت اسلامی و مترجم مجموعه دوجلدی مدیران چگونه مدیریت می کنند، است.متن گفتگو بدین شرح است:

 

مهمترین نیازهای فرهنگی و معنوی افراد زلزله زده چیست؟

در زلزله و بلایای طبیعی یکی از مواردی که بسیار ضروری است، تقویت پایه های ایمان و اعتقادات مردم است. خوشبختانه ایران اسلامی مردم مومن و معتقدی دارد اما در شرایط سخت و حساس باید با برنامه های فرهنگی و دینی ایمان مردم را تقویت کرد تا آنها دچار یأس و ناامیدی نشوند.

 

چه برنامه های فرهنگی و دینی باید برای افراد زلزله زده ترتیب داده شود؟

یکی از اقدامات موثر در بلایای طبیعی اعزام مبلغان و روحانیون از حوزه های علمیه به مناطق آسیب دیده است. حضور روحانیون در مناطق سیل زده و یا زلزله زده باعث دلگرمی مردم می شود. این حرکت به مردم نشان می دهد که روحانیون در لحظات سخت و بحرانی در کنار مردم هستند و در خوشی و ناخوشی آنها را تنها نمی گذارند. علاوه بر این مسئولان نیز باید در مناطق آسیب دیده حضور پیدا کنند تا با مشکلات مردم آشنا شوند و بتوانند برنامه ریزی های لازم برای رفع مسایل را داشته باشند. حضور مسئولان در کنار مردم آسیب دیده یک حرکت فرهنگی محسوب می شود و مردم متوجه می شوند مسئولانی که به آنها رأی دادند به فکر آنها هستند. در واقع حضور مسئولان و روحانیون در مناطق آسیب دیده فرهنگ همدلی و دلسوزی را ترویج می دهد؛ به عنوان مثال آقای رییسی در زلزله اخیر در مناطق زلزله زده حاضر شدند و با این کار توجه مسئولان را به کارهای فرهنگی و رسیدگی به مردم در شرایط سخت جلب کردند.

 

چه افراد و ارگان هایی می توانند برای کمک رسانی به مردم آسیب دیده بسیج شوند؟

به نظر من کمک رسانی به مردم سیل زده و یا زلزله زده وظیفه همگانی است و نمی توان نهاد یا اشخاص خاصی را مسئول دانست. همه نهادها و ارگان ها چه خصوصی و چه دولتی و همه مردم از هر قشری در حد وسع خود باید به یاری آسیب دیدگان از بلایای طبیعی بشتابند. دانش آموزان، دانشجویان، روحانیون، ورزشکاران و بازیگران باید به یاری مردم زلزله زده و سیل زده بشتابند. افرادی که بیشتر شناخته شده هستند مثل ورزشکاران و بازیگران می توانند در چنین شرایطی افراد دیگر را برای کمک رسانی تشویق و ترغیب کنند.

 

ایجاد پویش های معنوی و فرهنگی برای یاری رساندن به مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی چقدر موثر است؟

اقدامات فرهنگی و معنوی در قالب پویش بسیار می تواند مفید باشد. خوشبختانه می بینیم که این پویش ها از سوی دانش آموزان و دانشجویان تشکیل می شود. این پویش ها را در فضای مجازی و یا حتی حضوری شاهد هستیم که باعث دلگرمی مردم آسیب دیده می شود. با این حرکت ها مردمی که دچار بلایای طبیعی شدند خود را تنها نمی بینند و همین مسئله به افزایش روحیه آنها کمک می کند. این حرکت باعث می شود اگر خدای ناکرده منطقه دیگری از کشور زمانی درگیر حوادث طبیعی شد، همین مردمی که امروز آسیب دیدند به یاری هموطنان خود بشتابند.

 

خبرگزاری شبستان در راستای حمایت از زلزله زدگان پویش «مسجد کانون مهر علوی» را تشکیل داده است. نظر شما در مورد این حرکت چیست؟

به نظر بنده چنین حرکتی قابل تقدیر و تشکر است زیرا گامی مفید برای یاری رساندن به هموطنان زلزله زده خواهد بود. مسجد در زمان حضرت پیامبر اکرم (ص) کانون مهم و اساسی در جامعه در ابعاد مختلف مذهبی، عبادی، اجتماعی و سیاسی محسوب می شد. مسجد می تواند مرکزیتی برای مدیریت بحران باشد، پایگاهی باشد که در آن اقلام خوراکی، بهداشتی و فرهنگی برای آسیب دیدگان حوادث طبیعی جمع آوری شود و از آنجا به مناطق آسیب زده اعزام شود. این حرکت یک حرکت فرهنگی و اخلاقی است که در سطح ملی بسیار ارزشمند و اثرگذار است؛ به عنوان مثال وقتی بسته ای به دست آسیب دیدگان می رسد که بر روی آن نام مسجد درج شده است، حس خوبی در آن فرد ایجاد می شود و ایمان و امید او تقویت خواهد شد.

 

 

کد خبر 1031853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha