زندگی همراه با قناعت از نشانه‌های بارز حیات طیبه است

حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: یکی از عوامل بسیار مؤثر و کلیدی در تحقق شادی و نشاط در زندگی و ایجاد تعادل و توازن در معیشت، عنایت به مسأله قناعت است و حال آن که متأسفانه سبک زندگی مصرف گرایانه که ریشه در فرهنگ غربی دارد، مروج اسراف و تبذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین« آرش رجبی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به اهمیت و ضرورت ترویج فرهنگ قناعت در کلان مقوله سبک زندگی امروز گفت: قناعت به معنای بسنده کردن به اندازه نیاز و پرهیز از روحیه حرص و زیاده خواهی است و به همین خاطر است که اگر در کلام حضرت معصومین(ع) دقت کنیم از قناعت به عنوان گنج پایان ناپذیر یاد شده است.

 

مدیر کل امور تهذیبی و تربیتی حوزه های علمیه خواهران افزود: یکی از عوامل بسیار مؤثر و کلیدی در تحقق شادی و نشاط در زندگی و ایجاد تعادل و توازن در معیشت، عنایت به مسأله قناعت است و حال آن که متأسفانه سبک زندگی مصرف گرایانه که ریشه در فرهنگ غربی دارد، مروج اسراف و تبذیر است.


مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: به خصوص در شرایط کنونی که فشارهای اقتصادی و معیشتی قابل توجهی بر مردم ما وجود دارد، ترویج فرهنگ قناعت و ساده زیستی، باعث می شود که فشارها و اضطراب های زندگی کمتر شده و انسان راحت تر بتواند با سختی ها و مشکلات روبرو شود.


وی اضافه کرد: البته این سخن به معنای نادیده گرفتن نقش مسئولان در کاستن از حجم فشار معیشتی بر روی مردم به خصوص اقشار ضعیف جامعه نیست و لذا کسانی که دارای مسئولیت هستند اما به جهت کم کاری و یا قصور و ضعف، مسبب این وضعیت نابسامان اقتصادی و معیشتی هستند، در پیشگاه خدا و مردم باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

 

حجت الاسلام رجبی همچنین بیان داشت: از آن سو باید توجه داشت که قناعت کردن به معنای بی توجهی نسبت به تلاش آبرومندانه و شرافتمندانه در مسیر کسب روزی حلال و توسعه امکانات و رفاه منطقی نیست بلکه قناعت به معنای درست مصرف کردن است و نه ریاضت کشیدن.


وی در خاتمه با اشاره به کلام گهرباری از امام علی (ع) مبنی بر این که سرمايه اى بهتر از قناعت براى بشر نیست، گفت: با نگاه به فرمایشات اهل بیت(ع) به خوبی متوجه می شویم که فرد حریص ولو این که دارا هم باشد، فقیر است و از آن سو فرد قانع، حتی اگر به ظاهر فقیر هم باشد اما صاحب گنجی بی پایان به نام قناعت است.

کد خبر 1030477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha