مشترکان مجاز برق روستایی و عشایری از پرداخت عوارض مصرف برق معاف شدند

نمایندگان مجلس درلایحه بودجه ۱۴۰۰، مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز را از پرداخت عوارض مصرف برق معاف کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،نمایندگان  مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (۵اسفند) مجلس شورای اسلامی و در  بخش درآمدی لایحه بودجه در بند (ج) تبصره 6 ماده واحده مصوب کردند، عوارض موضوع ماده (5) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب 10/8/1394 به میزان ده‌درصد (10%) مبلغ برق مصرفی در سقف سی و چهار هزار میلیارد (34.000.000.000.000) ریال تعیین می‌شود و مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز و برق چاههای کشاورزی مجاز از شمول حکم این بند معاف می‌باشند.

در ماده (5) قانون حمایت از صنعت برق کشور آمده است که دولت موظف است برای تأمین بخشی از منابع لازم جهت اجرای طرحهای توسعه و نگهداری شبکه های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق را در بودجه سالانه پیش بینی نماید. وجوه حاصل شده به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و صددرصد آن صرفاً بابت کمک به اجرای طرحهای مذکور هزینه می شود.

سیدحمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه در هنگام بررسی این بند گفت:  شاید مخاطب پیشنهاد دهنده فقط مردم شهرها از جمله شهر تهران باشد اما این پیشنهاد مردم حاشیه شهرها را نیز که یک ریال هم برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محمدباقر قالیباف با اشاره به اظهارات پورمحمدی درباره این بند، گفت: دولت و مجلس تمامی مشترکانی که زیر الگوی مصرف آب، برق و گاز قرار دارند را معاف کرد، چرا باید پشت تریبون اینگونه عنوان شود که ما به این عزیزان ظلم می‌کنیم؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طور سخن گفتن به هیچ عنوان درست نیست، اظهار داشت: پیشنهاد مورد نظر نماینده پیشنهاد دهنده این است که مشترکینی که مصرف آب و برق و گاز بالاتر از الگوی مصرف دارند، رقم بیشتری را جهت مصرف خود پرداخت کنند ولی آب و برق و گار  محرومان و تمامی کسانی که زیر الگوی مصرف، قرار دارند، رایگان شده است.

وی خاطر نشان کرد: خواهش من این است نکاتی که در دفاع از بودجه بیان می‌شود خدایی ناکرده رگه سیاسی نداشته باشد؛ هم اکنون در رابطه با بندی صحبت شد یا موافق هستید یا مخالف؛ تحلیل روی آن نگذارید.

کد خبر 1030620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha