‌‌گردآوری ۴۵۰۰ اثر از عالمان جهان اسلام به همت آستان قدس رضوی‌

مسئول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از ‌‌گردآوری ۴ هزار و ۵۰۰ اثر از عالمان جهان اسلام به همت سوی آستان قدس رضوی‌ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین« سید‌محمود مرویان » امروز(سه شنبه 5 اسفند) در نشست خبری آیین رونمایی از آثار کنگره بین المللی سید مرتضی علم الهدی گفت: سید مرتضی علم الهدی از دانشمندان بزرگ قرن پنجم هجری و حلقه وصل دوران شیخ مفید و شیخ طوسی است بنابراین شخصیت جامع الاطرافی است که در رشته های مختلف علوم اسلامی همچون فقه، اصول، کلام، حدیث، تاریخ، تفسیر و ادب اسلامی نوآوری های ممتازی داشته و شخصیت کم نظیری است.

 

مسئول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی عقلانیت دینی و تقریب مذاهب اسلامی را از باورهای سیدمرتضی دانست که در آثار و شخصیت ایشان نمایان است.

 

وی افزود: احیای آثار سید مرتضی و تحلیل شخصیت و اندیشه سید مرتضی بویژه در مباحث تاریخی دو توصیه مهم رهبر معظم انقلاب است که موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث در این زمینه گام اول را آغاز کردند و زیرنظر شورای علمی معتبر، کار پژوهشی ارزشمندی را انجام داد و بیش از ۴۰ جلد آثار سید مرتضی را تحقیق و بازشناسی کردند .

 

مسئول بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: با موافقت تولیت آستان قدس رضوی جهت همکاری با برگزارکنندگان این همایش، مرحله بازخوانی و بررسی نهایی آثار به عهده این بنیاد قرار گرفت و در مجموع  ۴۰ اثر از سید مرتضی و ۲۰ اثر شامل مقالات، پایان نامه ها و رساله ها در مورد سید مرتضی به زبان فارسی و عربی در چاپخانه مرکز پژوهش های آستان قدس رضوی منتشر شد.

 

وی گفت: تحلیل و بررسی دوران، مسائل اجتماعی، تاریخی و اندیشه و آثار سید مرتضی در ۴۰ نشست علمی با حضور محققان و اندیشمندان از مناطق مختلف کشور توسط دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام مرویان ادامه داد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی  بیش از ۴۵۰۰  اثر را تاکنون تقدیم مراکز علمی، محققان و مراکز علمی کرده است و در حریم علمی خود به احیای آثار دانشمندان و مفاخر اسلامی به عنوان بخشی از زیرساخت و معماری تمدن اسلامی در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی اهتمام دارد.

 

وی با بیان اینکه سید مرتضی شخصیت جامع الاطرافی است که بازخوانی اندیشه و آثار ایشان در نظام سازی معارف و ارزش های اسلامی معرف نظام واره های مکتب اهل بیت (ع) باشد و آستان قدس رضوی به پشتوانه سازی برای کارهای علمی و فرهنگی مکتب اهل بیت (ع) اهتمام و اهمیت جدی می دهد و لذا در بنیاد پژوهش های اسلامی در کنار احیای آثار سید مرتضی، احیای آثار حاج نورالله شوشتری و نیز احیای آثار میرحامدحسین هندی در قالب کلان پروژه عبقات الانوار را در دست اقدام داریم که اوایل سال ۱۴۰۰ رونمایی خواهد شد.

کد خبر 1030849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha