مصوبه هسته‌ای مجلس، ریل‌گذاری برای حرکت دولت است

عباسی با اشاره به قانون لغو تحریم‌ها بیان کرد: مجلس بر اساس وظیفه خود، در موضوع هسته‌ای ریل گذاری کرد تا دولت روی آن حرکت کند، اما موضع‌گیری‌های غلطی از سوی دولت صورت گرفت، هر چند مجلس ایستادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص تأکید رهبر معظم انقلاب بر حل اختلافات موضوع هسته ای بین دولت و مجلس با دکتر فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

فریدون عباسی با تصریح بر اینکه مسئولین باید مسئله منافع ملی را ملاک تصمیم گیری های خود قرار دهند، گفت: اساساً برجام برای این بود که منافع ملی را با حل مشکلات تحریمی تأمین کند و ایران نیز تعهدات و محدودیت های بیشتری از آنچه معمول است در زمینه فعالیت های هسته ای بپذیرد.

وی با اشاره به بدبینی هایی که در جامعه نسبت به غرب وجود داشت، اظهار کرد: با وجود آغاز مذاکرات در حوزه هسته ای از سال 1392، اما مقام معظم رهبری بارها فرمودند نسبت به این موضوع خوشبین نیستند. دولت فکر می کرد اگر در برخی از مسائل عقب نشینی کند، می تواند غربی ها را برای رفع تحرمی ها قانع کند. حقیقت این است که در سال های 1382 تا 1384 هم این عقب نشینی ها رخ داده بود اما هدف مورد انتظار به دست نیامد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تیم هسته ای دولت یازدهم و دوازدهم را همان تیم مذاکره کننده سعدآباد عنوان کرد و افزود: فرصت مذاکره در حوزه هسته ای در سپهر سیاسی کشور به دولت داده شد تا یک مشق دیپلماسی جدیدی را اجرا کنند اما نتوانستند از این فرصت استفاده کنند.

وی با تصریح بر اینکه مشی سیاسی دولت برای مذاکره در حوزه هسته ای سبب ایجاد خسارت هایی در منافع ملی شد، عنوان کرد: با اینکه اختیارات زیادی به دولت داده شد اما دولت یازدهم و دوازدهم باز هم موفق نبود زیرا خط قرمزها را رعایت نکردند و نتیجه آن شکست برجام بود.

عباسی با یادآوری این موضوع که قرار بود با اجرای برجام از همان روز نخست تحریم ها برداشته شود، اشاره کرد: متأسفانه این اتفاق نه تنها رخ نداد که مردم در سختی بسیار زیادی قرار گرفتند، تحریم ها تداوم یافت و حتی برخی اقلام دچار کمبود در کشور شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در چنین شرایطی که هیچ‌کدام از وعده ها عملی نشد و حتی دست به ترور هم زدند، مجلس تصمیم گرفت از شیوه مقاومت استفاده کنیم و در این راستا قانون الزام لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران را تصویب کردند. با تصمیم مجلس هم پروتکل الحاقی لغو می شود و هم اینکه ایران به شرایط قبل از 1392 باز می گردد اما این موضوع کمی زمان می برد.

وی به حمایت رهبر معظم انقلاب از مصوبه مجلس اشاره و بیان کرد: خواسته رهبر معظم انقلاب اجرای دقیق مصوبه است اما دولت تمایلی به اجرای آن نشان ندادند و حتی متأسفانه گراهای غلطی نیز به دشمن دادند.

فریدون عباسی در عین حال از هماهنگی مجلس با بخشی از دولت به ویژه وزارت نفت و نیرو برای اجرای مصوبات خبر داد و گفت: بخشی از کابینه دولت در مقابل مصوبه مجلس ایستادند اما به دور از شان نمایندگان است که با وزرا برخورد کند. در حقیقت مجلس بر اساس وظیفه خود، در موضوع هسته ای ریل گذاری کرد تا دولت روی آن حرکت کند اما موضع گیری های غلطی از سوی دولت صورت گرفت، هر چند مجلس ایستادگی کرد و ضمانت اجرایی قرار داد تا اگر کسی مصوبه را اجرا نکند مجازات شود.

کد خبر 1031052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha