تکمیل کتابخانه مرکزی رشت در بهار۱۴۰۰

کرمی با اشاره به پیشرفت۸۴درصدی عملیات احداث کتابخانه مرکزی رشت، از بهره برداری از این پروژه بزرگ فرهنگی با زیربنای ۸۰۰۰ متر در بهار سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «پریسا کرمی» امروز(چهارشنبه، ۶ اسفند) در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت علی(ع) و گرامیداشت مقام پدر، آن حضرت را الگوی مردانگی، شجاعت و عدالت ورزی در طول تاریخ عنوان و همه را برای پیروی از راه و سیره ائمه معصومین خصوصا حضرت مولی الموحدین (ع) دعوت کرد.


مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در ادامه به برنامه ها و اقدامات فرهنگی مجموعه کتابخانه های عمومی استان در سال جاری نیز اشاره و با برشمردن مهمترین اقدامات در این حوزه، اجرای طرح «لک لک کتاب»، «کتاب دوخان»، «الو کتاب»، «راه اندازی سامانه دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی در 10کتابخانه منتخب گیلان» و اجرای طرح «وای فای رایگان» ویژه اعضای کتابخانه های عمومی در کتابخانه های عمومی سراسر استان اشاره کرد و افزود: کلیه این طرح ها و اقدامات در جهت سهولت دسترسی عموم مردم به منابع اطلاعاتی از جمله کتاب صورت می پذیرد.


کرمی همچنین به یکی از مهمترین مشکلات شهرستان رشت در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه مردم فرهنگ دوست و کتابخوان شهر رشت از نظر کمبود فضای مطالعه با مشکل مواجه هستند، فضای مطالعه 46 سانتی متر مربعی این شهر به ازای هر100 نفر شهروند را بسیار ناچیز توصیف کرد.


وی با اذعان به تاخیر16 ساله بهره برداری از بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور با اظهار امیدواری نسبت به افتتاح این کتابخانه در سال آتی به پیشرفت84 درصدی این پروژه مهم تا به امروز اشاره کرد و از بهره برداری از این پروژه بزرگ فرهنگی با زیربنای هشت هزار متر مربع زیربنا در بهار سال 1400 خبر داد.


مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همچنین به 53 بخش ویژه این کتابخانه استاندارد برای فعالیت های آموزشی، ترویجی، فرهنگی و اداری در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز اشاره کرد و گفت: برای هر متر مربع این کتابخانه برنامه ریزی منسجم و دقیقی پیش بینی شده است.


کرمی در پایان بر لزوم تخصیص اعتبارات کافی برای راه اندازی کتابخانه عمومی سیار استاندار در مناطق کم برخوردار و فاقد کتابخانه در شهرستان رشت تاکید و از فرماندار شهرستان رشت خواست در اعتبارات سال آتی حوزه کتاب و کتابخوانی سهم مناسبی از آن کسب کند.


*ضرورت توسعه فضای کتابخانه ای در مناطق محروم
 

فرماندار شهرستان رشت نیز در ادامه این نشست با تبریک اعیاد پیش رو به ویژه ولادت باسعادت حضرت علی (ع)، اظهار داشت: ماه مبارک رجب پیش درآمدی است برای رسیدن به ماه های مبارک شعبان و رمضان، که با عنایت خدا ایام پربرکتی را در پیش داریم و یقینا خدمت به مردم در این ماه های عزیز بهترین عبادات می باشد.
 

«علی فتح اللهی» با تاکید بر اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی در دین اسلام، افزود: معجزه حضرت رسول (س) کتاب بوده و اولین آیه ای هم که بر ایشان نازل شد کلمه اقرء بود و همچنین سوره ای هم به نام قلم در قرآن کریم داریم.

 

فتح الهی با اشاره به عدم رضایت از سرانه کتاب خوانی در شهرستان، تصریح کرد: سرانه مطالعاتی پایین زیبنده شهرستانی که 40 درصد جمعیت استان گیلان را در خود جای دارد، نیست و‌ما باید تمام ظرفیت ها خود را برای بالا بردن سرانه مطالعاتی به کار بگیریم.

 

وی در ادامه افزود: برای ما همه دستگاه ها مهم هستند اما باید برای دستگاه های که می توانند انسان سازی کنند و انسان های عالمی را تحویل جامعه بدهند، زیر ساخت ها و بستر مناسب را مهیا کنیم و اگر این را ما مدنظر قرار ندهیم یقینا با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

فتح اللهی با اشاره به اهمیت عملیاتی شدن مصوبات جلسات انجمن کتابخانه های شهرستان، اظهارکرد: همه دستگاه باید پاسخگوی عملکرد خود در این حوزه باشند و به مدیرانی که در این جلسه شرکت نکرده و آن را بی اهمیت دانسته اند تذکر جدی می دهم چرا که این حرکت بزرگترین اهانت به موضوع مهم کتابخانه هاست.

 

فرماندار رشت با اشاره به ضرورت ایجاد فضای کتابخانه در مناطق محروم شهرستان، تصریح کرد: توسعه فضای کتابخانه ها در مناطق محروم شهرستان بسیار مهم است و شهرداری ها باید مکان مناسب جهت اختصاص به این کار را شناسایی و فراهم کنند و ما نیز برای این حوزه اعتبارات ویژه ای را در کمیته برنامه ریزی سال جدید قرار خواهیم داد.

گفتنی است، «مرتصی اکبری» رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رشت نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش از وضعیت کتابخانه های عمومی این شهرستان خواستار توجه جدی تری از سوی شهرداری ها نسبت به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمدهای این سازمان شد.

 

وی با ارائه گزارش وصول این سهم در جلسه از پرداخت میانگین15 درصدی بدهی های شهرداران در سال 1399 خبرداد.

کد خبر 1031237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha