نجات خلیج گرگان؛ واکنش فعالان مجازی به سفر جهانگیری به گلستان/ نگرانی فعالان محیط زیست از مرگ پرندگان در میانکاله

فعالان فضای مجازی به سفر معاون اول رئیس جمهور به گلستان واکنش نشان دادند و خواستار بازدید جهانگیری از خلیج گرگان و تزریق اعتبار برای اجرای طرح نجات خلیج گرگان شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور روز «شنبه 9 اسفند»به استان گلستان سفر می کند.

 

بنا به برنامه ریزی انجام شده «اسحاق جهانگیری» با حضور برخی از اعضای هیئت دولت در جلسه ستاد اقتصادمقاومتی استان شرکت خواهد کرد.

 

به نظر می رسد که بررسی برخی از مشکلات استان و اقدامات انجام شده و تسهیل در اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی از اهداف سفر معاون نخست رئیس جمهور به گلستان باشد.

 

*برکناری استاندار در آخرین سفر جهانگیری به گلستان

آخرین حضور جهانگیری در استان گلستان مربوط به بهار سال 98 است، که «سید مناف هاشمی» استاندار وقت گلستان را برکنار کرد، برکناری استاندار گلستان توسط جهانگیری در آن زمان حاشیه زیادی به وجود آورده بود چرا که در آن ایام معاون اول رئیس جمهور عنوان کرده بود که حتی اختیار برکناری منشی خود را نیز ندارد.

 

معاون اول رئیس جمهور در آن زمان بیان کرده بود که «غیب مدیران در بحران برای من قابل قبول نیست» و پس از آنکه برای مدتی «میرمحمد غراوی» به عنوان سرپرست استانداری گلستان را مدیریت کرد، «هادی حق شناس» به عنوان استاندار گلستان منصوب شد.

 

با توجه به چنین پیشینه ای از معاون رئیس جمهور در استان گلستان بسیاری از فعالان مجازی در آستانه این سفر عنوان می کنند که معاون اول رئیس جمهور به جای بازدید از طرح های اقتصادمقاومتی سری به خلیج گرگان بزند و از غفلت مسئولان نسبت به نجات خلیج گرگان چشم پوشی نکند.

 

با توجه به اینکه پیرو بازدید دولت از خلیج گرگان و جلسه‌ای که سال جاری با حضور جهانگیری برگزار شد، معاون اول رئیس جمهور مبلغ ۹۰۰میلیارد تومان اعتبار از محل منابع سازمان بنادر، محیط زیست، جهادکشاورزی و وزارت نیرو در مدت پنج سال برای نجات خلیج گرگان اختصاص داد ولی در برنامه بودجه 1400 دولت هیچ اعتباری برای نجات خلیج گرگان در نظر نگرفته نشده است و این مهم باعث عصبانیت فعالان زیست محیطی و اعتراض نماینده غرب استان گلستان در مجلس شورای اسلامی شده است و لذا بسیاری از فعالان فضای مجازی  نسبت به بی توجهی دولت به مسئله خلیج گرگان واکنش نشان می دهند.

 

*انتظار مسئولان استانی برای تامین اعتبار نجات خلیج گرگان

پیش از این «هادی حق شناس» استاندار گلستان در خصوص خلیج گرگان عنوان کرده بود که منتظر ابلاغ اعتبار از سوی دولت جهت نجات خلیج گرگان هستیم.

 

وی با اشاره به راهکارهای نهایی نجات خلیج گرگان تاکید کرد که براساس طرح مطالعات اقیانوس شناسی ایران، مهمترین راهکار برای نجات خلیج گرگان لایروبی کانال‌های خوزینی و چپاقلی است.

 

استاندار گلستان همچنین به لایروبی رودخانه های منتهی خلیج گرگان و تامین حق آبه رودخانه منتهی به این خلیج را از دیگر راهکارهای نجات این خلیج برشمرد.

 

حق شناس افزود: 10 هزار هکتار از عرصه خلیج گرگان در طی سال های اخیر خشک شده است و منتظر اقدام عملی برای نجات و احیای این خلیج هستیم.

 

در حالی که پیش بینی می شود در برهه زمانی چهار ساله بخش بزرگی از این خلیج خشک شود ولی دولت برای نجات این خلیج یک طرح پنج ساله در نظر گرفته که شاید این اقدام دولت نوش دارویی بعد از مرگ سهراب شود.

 

خطر ایجاد ریزگرد و همچنین مشکلات محیط زیستی از مخاطراتی است که خشک شدن خلیج گرگان در این منطقه به وجود می آورد.

 

*مرگ بیش از ۵۰ هزار پرنده مهاجر در میانکاله

همچپنین در سال گذشته بالغ بر 50 هزار پرنده در منطقه میانکاله و خلیج گرگان براثر بیماری تلف شدند که کارشناسان ریشه اصلی آن را آلودگی های به وجود آمده از خلیج گرگان می دانند و انتظار دارند که دولت در این مسیر اقدام عملی داشته باشد.

 

متاسفانه امسال نیز این اتفاق رقم خورده و بیان می شود تاکنون در این منطقه بالغ بر 12هزار و 500 قطعه پرنده مهاجر براثر بیماری «بوتولیسم» تلف شدند و این موضوع جنبش ها و کمپین های محیط زیستی را در این منطقه فعال کرده است.

 

پیش از این «محمود شکیبا» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان در خصوص مرگ و میر این پروندگان گفت که خلیج گرگان مثل یک ظرف است که ظرفیت محدودی دارد و دائما در آن فاضلاب تزریق می شود و سپس انتظار داریم که چنین اتفاقاتی را شاهد نباشیم.

 

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گلستان بابیان اینکه باید فکر اساسی در این زمینه اتفاق بیفتد  از دولتمردان درخواست کرد که برای نجات خلیج گرگان اقدام عملی داشته باشند.

 

*پیگیری نماینده ولی فقیه در استان گلستان برای نجات خلیج گرگان

موضوع خلیج گرگان برای نخستین بار توسط نماینده ولی فقیه در استان گلستان از تریبون نماز جمعه گرگان مطرح شد، پس از پیگیری های آیت الله نورمفیدی در این خصوص کارگروه  ملی نجات خلیج گرگان در استان شکل گرفت ولی به دلیل اختلاف نظرهای کارشناسان اقدام عملی برای نجات خلیج گرگان رقم نخورد و هزینه ها تنها صرف مطالعات برای نجات خلیج گرگان شد.

 

موضوع نجات خلیج گرگان توسط خبرگزاری شبستان در سفر دوم رئیس جمهور به استان گلستان و  در نشست خبری رئیس جمهور مطالبه شد که مقام رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان عنوان کرد که پس از ارائه راهکار نهایی دولت در تامین اعتبار مشکلی نخواهد داشت.

 

همچنین در سفر «محمدباقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه این قول به خبرگزاری شبستان داده شد که اعتبارات لازم برای این خلیج اختصاص پیدا کند.

 

امروز نجات خلیج گرگان به یک مطالبه عمومی در استان تبدیل شده و مردم انتظار دارند که مسئولان به وعده های خود در خصوص نجات تنها خلیج دریای خزر اقدام کنند.

 

 

کد خبر 1031626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha