روشنگری‌های حضرت زینب (س) قیام عاشورا را زنده نگه داشت

حجت‌الاسلام مطهری با اشاره به اقدامات حضرت زینب (س) و همچنین امام سجاد (ع) در حماسه عاشورا گفت: روشنگری‌های حضرت زینب (س) قیام عاشورا را زنده نگه داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین «حمید رضا مطهری» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم ضمن تسلیت به مناسبت وفات عقیله بنی هاشم با اشاره به یکی از مهم‌ترین ویژگی شخصیتی حضرت زینب (س)، گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی عقیله بنی هاشم در طول مسیر زندگانی آن حضرت اطاعت از امام زمان خویش است.

 

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) ادامه داد: حضرت زینب (س) در تمام زندگی خویش چه در دوران امامت امام علی (ع) و چه در دوران امامت امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و همچنین امام زین العابدین (ع) از امام زمان خویش تبعیت و حمایت کردند.

 

مطهری با بیان این که اهداف قیام عاشورا و چگونگی به ثمر نشستن آن توسط حضرت زینب (س) و خاندان پیامبر اسلام تحقق پیدا کرد افزود: اگر حضرت زینب (س) و خاندان پیامبر اکرم (ص) در واقعه کربلا حضور نداشتند اخبار و اهداف قیام عاشورا به درستی به گوش جهانیان نمی‌رسید و یزیدیان به راحتی می‌توانستند قیام را در سکوت و به دست فراموشی بسپارند.

 

وی با بیان این که حضرت زینب (س) و بازماندگان حماسه عاشورا مانع تحقق اهداف بنی‌امیه شدند گفت: حضرت زینب (س) با روشنگری‌هایی که در کوفه و شام داشتند باعث شد که جامعه و اطرافیان یزید متحول شوند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مطهری ادامه داد: از آنجا که کوفیان اهل بیت (ع) را می‌شناختند، حضرت زینب (س) در کوفه به سرزنش کوفیان می‌پردازد و با سخنان خود باعث می‌شود که کوفیان که فرزند پیامبر اکرم (ص) را تنها گذاشتند به خود بیایند و بدانند که چه فاجعه عظیمی رخ داده است ولی در شام جریان متفاوت است.

 

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) تصریح کرد: بنی‌امیه در شام سیاستی که به کار برده بودند این بود که مردم شام، بنی‌امیه را تنها خویشان پیامبر اکرم (ص) می‌دانستند ولی سخنان امام سجاد (ع) و همچنین حضرت زینب (ع) باعث شد که شامیان خاندان پیامبر اسلام و یزیدیان را بشناسند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مطهری  تصریح کرد: شیوه سخن گفتن امام سجاد (ع) و حضرت زینب(ع) در مجلس یزید بدین گونه بود که اشاره به سابقه سوء بنی‌امیه داشتند، سابقه‌ای که بنی‌امیه سعی داشتند آن را پنهان کنند.

 

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) افزود: سابقه بنی‌امیه این بود که تا زمانی که تیغ تیز اسلام را احساس نکردد مسلمان نشدند و زمانی که مکه به دست پیامبر اسلام (ص) فتح شد، از آن جا که آن حضرت، پیامبر رحمت بود آنان را بخشید و از آن زمان نام طلقا به معنای آزاد شده‌ها بر روی بنی‌امیه ماند.

 

حجت‌الاسلام و المسلمین مطهری افزود: سخنان حضرت زینب در مجلس شام باعث شد که شامیان متوجه امور شوند و بنی‌امیه و یزید رسوا شدند، شامیان که در هنگام ورود اسیران جشن گرفته بودند، لباس عزا به تن کردند و مجالس عزاداری برپا کردند به طوری که زنان دربار در مجلس عزا شرکت کردند.

 

کد خبر 1031760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha