اسکان و وسایل گرمایشی مشکل اصلی مردم سی سخت

حجت الاسلام مصباح نژاد با تأکید بر این که مردم زلزله‌زده سی‌سخت مشکل اسکان دارند و اسکانشان مطلوب و رضایت‌بخش نیست، خواستار همکاری و همراهی بیشتر مسئولان استانی و کشور شد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: در شرایطی که مردم  در شهرهای مختلف با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند و به فکر راههای مقابله با این ویروس  و البته در پی فراهم کردن مقدمات سال نو هستند، زلزله ناگهانی مردم شهر سی سخت از توابع کهکیلویه و بویر احمد را با شرایط غیرعادی مواجه کرده است.   کاهش دما 6 درجه سانتیگراد و نبود وسایل و امکانات گرمایشی و اسکان موجب شده تا مردم شب ها و روزهای سختی را پشت سر بگذارند در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام  ناصر مصباح‌نژاد  امام جمعه سی سخت به شرح زیر ارایه می شود.

شرایط مردم این منطقه را پس از زلزله چگونه ارزیابی می کنید؟

خدای متعال را شاکر هستیم که ضمن تذکر و تنبیه و نشان دادن آیات الهیاش، به ما فرصت و نعمت مجدد حیات بخشید و الحمدلله علیرغم خسارات زیاد و سنگین مادی، خوشبختانه خسارت فوتی و تلفات انسانی را در این منطقه شاهد نیستیم.

بنده در ساعات و دقایق اولیه حادثه به سوی فرمانداری حرکت کردم تا با هماهنگی و همکاری فرماندار مسائل را دنبال کنیم، باوجود اینکه در آن پروسه زمانی فرماندار در شهرستان حضور نداشتند، ولی به صورت تلفنی هماهنگی‌های لازم را انجام دادم.

 

رسیدگی مسئولان استانی در شرایط بحرانی مردم چگونه بود؟

مسئولان استانی بر رسیدگی به مصدومان تاکید داشتند، پس از مشورت‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، بلافاصله در درمانگاه شهر بر بالین مصدومان حضور یافتیم و بر روند رسیدگی به مصدومان نیز نظارت داشتیم که آرامش دادن به مردم و ایجاد آرامش در درمانگاه‌ها برای رسیدگی بیشتر از دیگر اهدافمان در این کمک‌رسانی بود.

از هماهنگی شهری و استانی مسئولان برای رسیدگی به مصدومان، تشکر می کنم  در همان ساعات اولیه استاندار، فرمانده سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی و اعضای ستاد بحران در صحنه حضور یافتند و از نزدیک روند رسیدگی به زلزله‌زدگان را رصد می‌کردند، همچنین بر تسریع در کمک‌رسانی نقش بسزایی داشتند.

 تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان در این منطقه قابل تقدیر است، باتوجه به حادثه رخ داده در این منطقه، برق برخی مناطق شهری  قطع شده بود، که معاون عمرانی استاندار دستور اتصال آن را صادر کردند و عوامل اداره برق نیز همکاری بسیار خوبی داشتند به گونه ای که تا ساعت 4 صبح برق منطقه متصل شد؛ خوشبختانه خدمات‌رسانی در حوزه آب، برق، گاز در ساعات اولیه بسیار خوب صورت گرفت که این تلاش‌ها شایان تقدیر است.

 

رسیدگی مسئولان در حوزه بهداشت و درمانی چگونه بود؟

خوشبختانه در حوزه بهداشت و درمان نیز شاهد حضور فعال و سریع عوامل در محل بحران بودیم، آمبولانس‌ها فعال و بیمارستان صحرایی و امداد رسانی صحرایی انجام می گرفت؛ اما به دلیل وضعیت جوی که در منطقه حاکم است و سرمای شدید، مردم از این وضعیت رنج می‌بردند، چون امکانات گرمایشی به اندازه کافی جهت گرم کردن وجود نداشت و آن ها در سرما به سر می بردند.

 

مهمترین مشکل مردم سی سخت پس از بروز زلزله در این منطقه چیست؟

مهم‌ترین مشکل زلزله‌زدگان را از حادثه اخیر در بخش اسکان است، برای حل این بحران و مدیریت آن در دفتر امامت جمعه و با حضور نماینده محترم ولی فقیه استان و اعضای شورای تأمین، جهت تسریع در بحث اسکان آسیب‌دیدگان ستاد بحران تشکیل شده است و همچنان فعالیت خود را ادامه می دهد که امیدواریم بتوانیم بخشی از آلام مردم را بکاهیم.

دمای منفی 6 درجه و سردی بیش از حد هوا در شهر ‌سی‌سخت و تخریب بیشتر منازل مسکونی در پی حادثه زلزله، از دیگر مشکلات مردم است،  نبود امکانات لازم برای اسکان، آسیب دیدگان را با مشکل جدی مواجه کرده و با توجه به این که در امر توزیع چادرها مشکلاتی رخ داده است، متاسفانه گاهی شاهد نارضایتی مردمی هستیم و این موضوع نیاز به مدیریت بیشتر دارد که امیدواریم مسئولان در این خصوص برنامه‌ریزی و دقت لازم را داشته باشند.

 

به منظور تسریع در امر خدمت رسانی به زلزله زدگان این منطقه چه اقداماتی انجام شده است؟

به منظوره تسریع در روند کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان و همچنین برای افزایش ارائه خدمات به مردم آسیب‌دیده، در این خصوص گزارش‌های مختلفی تهیه و ارائه شده و از مسئولان بخش خواسته‌ایم که برای رفع کاستی‌ها به ارسال کانکس اقدام کنند، زیرا منطقه وضعیت جوی مناسبی ندارد و اسکان آن‌ها در چادرهای موقت پاسخگویی این نیاز نیست، گرچه تا حدودی این موضوع دنبال شده است، اما همچنان مردم در چادرها اسکان داده شده اند و از سرما به شدت رنج می برند.

برای این منظور قرارگاه مردمی در دفتر امامت جمعه شکل گرفت و با تشکیل این قرارگاه و مدیریت آن می‌توانیم کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده را تسریع ببخشیم، البته در این بخش نیاز همیاری و همکاری بیشتر هستیم که امیدواریم به ما کمک بیشتری کنند.

در پی حادثه زلزله سی‌سخت، خوشبختانه ائمه جمعه محترم استان و شهرستان‌های تابع برای همکاری و یاری رساندن به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی خوب داشتند، نماینده محترم ولی فقیه نیز در این مدت سه مرتبه به منطقه و مردم زلزله زده سر زده‌اند، که امام جمعه استان در ساعت اولیه حضور فعال داشت؛ ائمه جمعه استان نیز به دیدار مردم آسیب دیده رفته، ضمن تفقد و سرکشی به یاری آن ها شتافتند.

معاون عمرانی استاندار، لحظه به لحظه و همراه امام جمعه مسائل آسیب دیدگاه را مدیریت می کند، از بخش های خدمات رسان جهت امدادرسانی به مردم زلزله زده سی‌سخت درخواست کمک کردیم که خود دفتر و نهاد امامت جمعه را یکی از خیرین در اختیار ما قرار داد و تاکنون کمک های نقدی در این زمینه جمع‌آوری شده که این هزینه به صورت نقدی و یا خرید اقلام مورد نیاز و توزیع میان آسیب دیدگان انجام هزینه می شود. از همیاری و همکاری مردمی در استان‌ها و شهرهای مختلف تقدیر می کنم مردم عزیز به این روند امدادرسانی ادامه دهند و پیگیر حال افرادی که مصدوم واقع شده‌ و صدمه دیده‌اند نیز باشند.

ائمه جمعه هم پای کار خدمات‌رسانی به آسیب دیدگان زلزله سی‌سخت هستند، امامان جمعه کبگیان و مارگون اکیپ‌هایی را در شهر دنا(سی سخت) مستقر کرده‌اند و با ما هماهنگ هستند و زیرنظر دفتر امامت جمعه شهر فعالیت می‌کنند .در این منطقه شاهد حضور میدانی طلاب حوزه علمیه، گروه‌های جهادی و روحانیان در کمک به زلزله‌زدگان، هستیم  این گروه ها زیرنظر قرارگاه مردمی در دفتر امامت جمعه مشغول به امدادرسانی هستند.

همچنین گروهای بسیج جهادی شهید عمادی و روحانیان شهر نیز در این منطقه حاضر هستند در حال حاضر همه طلاب و جوانان دانشجو آماده به خط هستند، حتی اداره کل تبلیغات اسلامی، روحانیت، سازمان های فرهنگی و افراد بانفوذ اجتماعی نیز در این زمینه فعال شده اند تا به فضل الهی در کنار مردم باشیم و آلام مردم را کاهش دهیم.

 

در حال حاضر شرایط اسکان مردم پس از زلزله و ارایه برخی از خدمات خدمت رسانی چگونه است ؟

مردم مشکل اسکان دارند و اسکانشان مطلوب و رضایت‌بخش نیست، آمار تخریب منازل بسیار بالا است و حدود 80 درصد منازل یعنی 4200 خانه تخریب شده است که 1200 مورد آنها صد در صدی و بقیه هم آسیب جدی دیده‌اند.

کد خبر 1032000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha