آیت الله کریمی: حماسه علی (ع) در خطبه زینب کبری(ع) تکرار شد

زنی که اسیر در دست حاکم وقت است به او خطاب میکند ابن طلقا یعنی ای پسر آزاد شده ما اگر ابا و اجداد تو را آزاد نمی‌کردیم به جهنم رفته بودند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ آیت الله علی کریمی جهرمی، در شبکه اینترنتی عبرات ویژه شام شهادت دختر امیرالمومنین(ع) با اشاره به برخی از کتب تعریف شده توسط خود پیرامون شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها گفت: از کودکی تحت تاثیر شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها و دوخت ایشان حضرت زینب سلام الله علیها بودند حتی توسلات شخصی خود را به ایشان و گاهی دختر امیرالمومنین ابراز میکردم در کنار درس و  طلبگی نکاتی را از حضرت زهرا سلام الله علیها یادداشت کرده بودم که بعدها این یادداشت ها انباشته و تبدیل به کتاب شد.

 

استاد فقه، علوم قرآنی، حدیث و روایت، اخلاق افزود: برخی از این کتاب ها پیرامون عرفان حضرت زینب سلام الله علیها و آشنایی ایشان با ندای غیبی در زمان کربلا و معرفی ایشان به عنوان اسوه زنان جهان در مراتب عرفان علم اخلاق و عمل است در کتاب تکرار حماسه علی علیه السلام در خطبه زینب کبری سلام الله علیها به تبیین سخنان حماسه گونه ایشان در کوفه دارد حضرت زینب کبری دریای مواج متصل به ذات لایزال الهی با کمال شجاعت مطالب خود را در برابر اشقیای عالم بیان می کند.

 

 آیت الله کریمی عنوان کرد: همچنین در کتاب آتشفشان در شام که در نسخه جدید با نام تبیین خطبه زینب کبری در شام به چاپ رسیده است به سخنان قرا و حماسه گونه حضرت زینب سلام الله علیها در برابر  یزید ملعون در شام  اشاره دارد. این خطبه در برابر حاکم وقت یزید ملعون از سوی حضرت زینب سلام الله علیها حاوی مطالب و معارفی و معارفی است که این حاکم پست را خوار و خفیف کرده و به گوش جهانیان می رساند.

 

وی افزود:  ایشان در ابتدای  خطبه خود آیه ی « وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ  إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا  وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ» یعنی : آنان که به راه کفر رفتند گمان نکنند که مهلتی که ما به آنها می‌دهیم به حال آنان بهتر خواهد بود، بلکه آنها را (برای امتحان) مهلت می‌دهیم تا بر گناه و سرکشی خود بیفزایند، و آنان را عذابی خوارکننده است را قرائت کردند یعنی ای یزید خیال نکن  خدا به تو مهلت داده است. این فرصت برای آن است که بر گناهان تو افزوده شود و آماده عذاب دردناک الهی باشی.

 

این استاد برجسته حوزه تصریح کرد:  زنی که اسیر در دست حاکم وقت است به او خطاب میکند ابن طلقا یعنی  ای پسر آزاد شده ما اگر ما ابا و اجداد تو را آزاد نمی‌کردیم به جهنم رفته بودند. اگر اطلاق معجزه برای غیر پیامبر مجاز باشد به نظر من این خطبه غراء حضرت زینب سلام الله علیها  یکی از معجزات الهی است.

 

وی افزود:  حضرت زینب سلام الله علیها حدود شصت و چند سال عمر کردند در مورد وفاتشان سند قطعی وجود ندارد اما با قرائن و شواهد می توان اثبات کرد که حدود غروب ۱۳ ماه رجب و یا مصادف با شب چهاردهم ماه رجب این بانوی بزرگوار اسلام که مجسمه عرفان اخلاق است چشم از جهان فرو بست و برای همیشه زنده و جاوید ماند.

 

آیت الله کریمی گفت: در روایات قولی از این محل مزار ایشان در مصر وجود دارد که اغلب شیعیان و سنی های مصری در کنار مزار ایشان مراسم میگیرند همچنین برخی عقیده دارند که مزار ایشان در شهر مدینه محل و مضجع مادرشان حضرت زهرا سلام الله علیها قرار دارد. که این اختفا و اختلاف در مکان قبر ایشان نشان از گمنامی قبر مادرشان حضرت زهرا سلام الله علیها دارد.

 

 وی خاطرنشان کرد: امام سجاد علیه السلام در مورد ایشان می فرماید عمه عزیزم خدا رو شکر که پروردگار عالم  تو را به ما داد  تو آدمی هستی که در برابر استاد زانو نزدی و با حکمت و فضل سرشار از فهم و کمال بینش هستی. امام سجاد علیه السلام در واقعه کربلا وقتی چشمشان به  اجساد طیبه دفن نشده افتاد از شدت  ناراحتی در حال تسلیم کردن جان بودند اما حضرت زینب سلام الله علیها با دلداری جان ایشان را حفظ کرد تا ولایت و امامت حفظ شود.

 

ویژه برنامه سالروز وفات عقیله آل طه به صورت مجازی و زنده 9 اسفند از ساعت 21 با سخنرانی آیت الله کریمی جهرمی و روایتگری حجج اسلام درخشنده و میرزاده و پخش گزارشی از بنیاد حضرت زینب(س)  از شبکه اینترنتی: abarat.tv پخش شد.
                
 

کد خبر 1032187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha